6 jednoduchých tipov, ktoré preventívne pôsobia proti nadúvaniu

Zuzana Gáliková
Zuzana Gáliková 9. 4. 2021 Prvýkrát publikované 23. 9. 2020
Aktualizované 9. 4. 2021
Uložiť článok
6 jednoduchých tipov, ktoré preventívne pôsobia proti nadúvaniu

Ráno som pyšná na pekné ploché brucho, popoludní stojím pri zrkadle a hovorím si: „Ty kokso, takto nejako budem vyzerať, keď budem tehotná?" Poznáte to tiež? Nadúvanie dokáže rozhodiť každého z nás a pokaziť nejednu peknú chvíľku.

Plyn v črevách zdravého človeka pochádza buď z vonkajšieho prostredia, alebo ho tvoria mikroorganizmy tráviaceho traktu. V oboch prípadoch sa s tým ale dá niečo robiť a frustrujúce chvíľky s nadúvaním tak obmedziť.

6 tipov, ako minimalizovať nadúvanie

1. Jedzte pomaly

Pri jedení a prehĺtaní sa do tráviaceho traktu dostáva okrem potravy aj vzduch. Rýchle jedenie a prehĺtanie ako o preteky so sebou nesie aj nadmerné množstvo prehltnutého vzduchu, ktorý môže niekomu spôsobovať nadúvanie. Aby sme tomu predišli, treba jesť pomalšie a jedlo poriadne požuť predtým, než ho prehltneme.

2. Jedzte pravidelne a neprejedajte sa

Plyn v čreve, v nadmernom množstve spôsobujúci ťažkosti, je tvorený baktériami rozkladajúcimi potravu. Čím viac potravy nárazovo zjeme, tým je väčšie riziko tvorby nadmerného množstva plynu. Ani z tohto pohľadu sa teda rozhodne nevyplatí prejedať sa.

Jedzte pravidelne a doprajte si porcie, pri ktorých viete, že ste schopní ich stráviť bez ťažkostí.

3. Pravidelne cvičte

Iste ste si už všimli, že keď cvičíte, lepšie sa vám trávi. Pohyb napomáha k lepšiemu prechodu tráveniny tráviacim traktom, podporuje pohyby čreva a pomáha aj so spracovaním plynu v črevách.

Hýbte sa, pravidelný pohyb (aj obyčajná chôdza) nadúvaniu predchádza. Dokonca aj uľavuje od problémov. Ak vás už nafúknuté brucho trápi, bežte sa prejsť, je to ten najlepší nápad.

4. Nepreháňajte to so sýtenými nápojmi

Bublinky v sýtených nápojoch sú tvorené oxidom uhličitým (plyn). Nafúknuté brucho má príčinu v nadmernom množstve plynov. Ak teda do seba nalejete pol litra sýtenej limonády, budete mať pravdepodobne pocit nafúknutého brucha. Avšak, u niekoho ten pocit o chvíľu zmizne a neprekáža mu ani ďalšia nálož. Tomu, kto je náchylný na nadúvanie, sa však môže vyplatiť sýtené nápoje obmedziť.

5. Nezabúdajte na probiotiká

Baktérie sú prirodzenou súčasťou nášho tráviaceho traktu (poznáme ich pod názvom mikroflóra). Pre správnu funkciu trávenia však nestačí len tak akékoľvek zloženie baktérií, ale záleží na optimálnom pomere medzi tými s pozitívnym a negatívnym účinkom.

Príjmom probiotických baktérií, ktoré nájdeme napríklad v kvasených mliečnych výrobkoch (jogurty, kefírové a acidofilné mlieka a pod.), zvyšujeme množstvo pozitívne pôsobiacich. Probiotiká pomáhajú regulovať fermentačné procesy v čreve, čím zmierňujú nadúvanie. 

6 jednoduchých tipov, ktoré preventívne pôsobia proti nadúvaniu

6. Obmedzte potraviny, ktoré nám nadúvanie spôsobujú

V mnohým prípadoch môže byť príčinou nadúvania zvýšená citlivosť na nadúvajúce látky v potravinách. Najčastejšie rizikové potraviny sú napríklad tieto:

  1. Mlieko a mliečne výrobky: Laktóza v mlieku je často zdrojom tráviacich problémov. Ak trpíte laktózovou intoleranciou (horšie trávite laktózu – mliečny cukor), vyberajte si mliečne výrobky, kde je laktózy prirodzene menej (zakysané výrobky, tvrdé syry), alebo siahnite po bezlaktózových produktoch, v ktorých je laktóza vopred rozštiepená.
  2. Kapustová zelenina (kaleráb, kapusta, brokolica, ružičkový kel a pod.): Táto zelenina je veľmi výživná, preto sa snažte ju nejakým spôsobom do jedálnička zaraďovať. Ak sa tepelne upraví (dusením, pečením a pod.), problémy už natoľko nespôsobuje.
  3. Strukoviny: Ich nadúvanie sa dá tiež znížiť. Pred varením ich namáčajte a vodu následne vylejte, vylúhujú sa tak látky, ktoré nadúvanie spôsobujú. Prirodzene nenadúvajúca je červená alebo žltá šošovica.

Čo si z toho odniesť?

Prečo si nechať znepríjemňovať život, keď sa tomu dá predísť? Nadúvanie naozaj nie je niečo, čo musíme tolerovať. Ak si budeme strážiť rýchlosť jedenia, zjedené množstvo, fyzickú aktivitu alebo probiotiká v strave, výrazne si pomôžeme. Môžeme aj obmedziť potraviny, o ktorých vieme, že nás nadúvajú. Ale pozor, preventívne ich vyhadzovať, ak vám práve žiadne nadúvanie nespôsobujú, by sme rozhodne nemali, pretože sú všetky bohaté na minerálne látky, vitamíny a iné živiny.

Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
11 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________