Karnitín / L-carnitin

Radenie

Čo je karnitín?

L-karnitín je pre naše telo známa látka, ktorá plní kľúčovú úlohu pri transporte mastných kyselín s dlhým reťazcom cez mitochondrie buniek, vďaka čomu dochádza k využívaniu tukov ako zdroja energie. Vďaka tomu je karnitín jedným z najpredávanejších spaľovačov tukov, ktorý je možné užívať samostatne alebo ako súčasť komplexných spaľovačov.

Formy karnitínu

L-karnitín sa vyskytuje v niekoľkých formách, ktoré sa mierne líšia svojou účinnosťou aj dávkovaním:

  • L-karnitín-L-tatrát - najrozšírenejšia forma objavujúca sa v športových doplnkoch, vyznačuje sa dobrou vstrebateľnosťou;
  • Acetyl-L-karnitín - forma karnitínu, ktorá pozitívne pôsobí na zdravie a funkciu mozgu;
  • Propionyl-L-karnitín - forma podporujúca lepší prietok krvi.

Účinky karnitínu

Pri suplementácii karnitínu neboli doteraz preukázané žiadne pozitívne účinky na redukciu hmotnosti či športový výkon. Suplementácia karnitínu je vhodná najmä pre jedincov s deficitom, napr. vegáni, vegetariáni, starší ľudia jedinci s vrodenou metabolickou poruchou či chronickým ochorením pečene. U zdravej populácie sa ďalšia suplementácia karnitínom nijako neprejaví. Pre dlhodobo udržateľné chudnutie je potrebné správne nastaviť jedálniček, dosahovať kalorický deficit a byť fyzicky aktívny.

Pri suplementácii karnitínom boli preukázané pozitívne účinky na celkové zdravie srdca či mozgu - aj ako prevencia Alzheimerovej choroby. L-karnitín tiež zmierňuje symptómy cukrovky II. typu.

Dávkovanie karnitínu

L-karnitín sa odporúča užívať dlhodobo s dávkou približne 500-2000 mg. Odporúčané množstvo sa pri jednotlivých produktoch môže líšiť v závislosti na forme karnitínu. Karnitín je možné užívať kedykoľvek počas dňa spoločne so sacharidmi a bielkovinami, napr. s proteínovým nápojom po tréningu.