Viaczložkové proteíny

Viaczložkové proteíny v sebe snúbia výhody ako rýchlo (srvátková), tak pomaly (kazeínová) stráviteľných bielkovín. Viaczložkové proteíny sú tak ideálnou voľbou na zásobovanie proteínmi po dlhšie časové obdobie.

Radenie
Prečo viaczložkový proteín a ako si ho vybrať

Čo sú viaczložkové proteíny?

Viaczložkové proteíny, známe tiež ako proteín blendy, sú proteínové doplnky stravy, ktoré predstavujú kombináciu aspoň dvoch proteínových prípravkov. Obvyklú kombináciu predstavuje zmes srvátkových a kazeínových proteínov, ale napr. aj vaječných. Výnimkou však nie sú ani kombinácia rozdielnych proteínov rovnakého zdroja (napr. koncentrátu, izolátu a hydrolyzátu).

Medzi viaczložkové proteíny je možné radiť aj väčšinu vegán proteínov, u ktorých sa miešaním jednotlivých zdrojov dosahuje komplexné spektro aminokyselín.

Výhody viaczložkových proteínov

Viaczložkové proteíny v sebe snúbia proteíny s odlišnou rýchlosťou trávenia a vstrebávania. Okrem toho sa jednotlivé proteíny odlišujú aj svojim aminokyselinovým spektrom, čo umožňuje celistvejší príjem všetkých aminokyselín.

Najobľúbenejší blend predstavujú zmesi kazeínového a srvátkového proteínu (prípadne sa možno stretnúť s mliečnym proteínom, ktorý je prirodzene “namiešaný” v pomere 80:20):

  • Kazeínový proteín sa vyznačuje dlhou dobou trávenia zaisťujúcou pomalšie uvoľňovanie esenciálnych aminokyselín, ktoré sú potrebné pre budovanie svalov, a pri dlhšej dobe bez stravy môže znižovať mieru katabolizmu svalových bielkovín.
  • Pre srvátkový proteín je typický vyšší obsah BCAA aminokyselín, najmä leucínu, ktorý predstavuje anabolický spúšťač, veľmi dobrá stráviteľnosť a rýchle vstrebávanie, čo je výhoda predovšetkým po tréningu.

Zmiešaním týchto dvoch proteínov tak môžeme ťažiť z výhod oboch proteínov.

Viaczložkové proteíny zvyčajne obsahujú 70-80% bielkovín, obsah sacharidov a tukov sa líši v závislosti od použitých zdrojov proteínu. Zdroje a obsah živín je tak vhodné vždy starostlivo skontrolovať na etikete.

Kedy užívať viaczložkový proteín?

Viaczložkové proteíny predstavujú ideálny spôsob, ako telo zásobiť proteínmi po dlhšie časové obdobie (3-4 hodiny), čo môže pomôcť najmä ľuďom, ktorí majú problémy s pravidelným stravovaním. Sú vhodné aj pre športovcov, ktorí sa tréningu oddávajú v neskorých večerných hodinách a stíhajú prijať iba jednu dávku proteínu pred spaním. Pokiaľ svoje telo chcete cez noc zásobiť ešte dlhšiu dobu, vyskúšajte samotné nočné proteíny.