Gainery

Gainery sú špeciálnou kategóriou sacharido-proteínových prípravkov pre jedincov, ktorí majú problémy s priberaním svalovej hmoty. Gainery sú tak efektívnym spôsobom, ako doplniť živiny po tréningu alebo ako nahradiť desiatu.

Radenie

Čo je gainer?

Gainer predstavuje zmes sacharidov, bielkovín a ďalších látok, ktorá je určená jedincom, ktorí sa snažia navýšiť svoj kalorický príjem, hmotnosť alebo budovať svalovú hmotu. Gainer je vhodným športovým doplnkom k správne nastavenému tréningovému a stravovaciemu plánu.

Gainery sa rozdeľujú na základe pomeru sacharidov a bielkovín na:

  • hard gainery, ktoré obsahujú viac sacharidov (50-75 %, zatiaľ čo bielkoviny iba 15-25 %), umožňujú rýchlejšie a efektívnejšie doplnenie energie,
  • soft gainery obsahujúce viac bielkovín (25-50%), menej jednoduchých cukrov a môžu slúžiť ako plnohodnotná náhrada jedla.

Okrem spomínaných sacharidov (napr. maltodextrín alebo dextróza) a bielkovín (obvykle srvátkový, mliečny alebo vaječný proteín) obsahujú kvalitné gainery aj ďalšie látky, ktoré napomáhajú dosiahnuť vysnívaný cieľ. Jedná sa napr. o kreatín, aminokyseliny, probiotiká, vitamíny (najčastejšie vitamín C zabraňujúci oxidácii) alebo minerálne látky (najmä horčík).

Kedy užívať gainer?

Užívanie gaineru sa logicky spája so zvýšením energetického príjmu a je treba si dávať pozor na celkovú energetickú bilanciu. Pre dosiahnutie maximálnej hypertrofie svalov sa odporúča navýšenie o 5-15% celkového energetického príjmu. Pri vyššom príjme by už mohlo hroziť ukladanie energie do tukových zásob.

Užívanie soft a hard gainerov sa vzhľadom na ich rozdielnu povahu líši. Hard gainery sú vhodné ako predtréningové jedlo alebo na použitie medzi výkonmi, ktoré nasledujú rýchlo po sebe (klasicky napr. dvojfázový tréning či preteky). Soft gainery sa hodí skôr ako potréningové jedlo.

Gainer alebo proteín?

To záleží na tom, čo chce jedinec dosiahnuť. Pokiaľ je pri naberaní svalovej hmoty potrebné navýšiť nielen príjem bielkovín , ale aj celkovo kalórií, gainer je jednoduchou odpoveďou. Proteíny primárne zaisťujú dodatočný príjem bielkovín, ktoré sú dôležité či už človek chudne alebo naberá svaly.