Proteínové tyčinky

Pokiaľ práve nestíhame, proteínové tyčinky môžeme vnímať ako úplne plnohodnotnú náhradu desiaty alebo menšieho jedla. Vďaka vysokému obsahu bielkovín navyše veľmi dobre zasýti. Väčšina z nich obsahuje aj cenenú vlákninu.

Radenie

Zloženie kvalitného proteín baru

Každá proteínová tyčinka je svojím zložením unikát, a je preto dobré si pri každej tyčinke dôkladne preštudovať zloženie. Mala by obsahovať dostatočné množstvo kvalitných bielkovín, čo najmenej pridaného cukru a kvalitné tuky.

Príjemným plusom je potom obsah vlákniny, ktorá napomáha zdravému fungovaniu čriev a dlhšie zasýti. Kvalitné proteínové tyčinky bývajú navyše doplnené o vitamíny či ďalšie minerálne látky, napriek tomu by kľúčovým kritériom malo byť zloženie makronutrientov.

Bielkoviny

Čím viac, tým lepšie, ideálne aspoň 30 g bielkovín (na 100 g). Dôležité je sledovať druh použitej bielkoviny. Najčastejšie sa používa srvátkový proteín, ktorý je dobre vstrebateľný a má unikátne zloženie aminokyselín, čo ocenia najmä športovci. Vhodný je aj mliečny proteín, v ktorom sú obsiahnuté bielkoviny srvátkové aj kasínové.

Z rastlinných proteínov sa medzi tie najlepšie radí fazuľa fava, prípadne je vhodná aj kombinácia viacerých zdrojov. Sójový proteín sa v proteínových tyčinkách všeobecne považuje za menej kvalitný zdroj bielkovín, pretože neobsahuje kompletné spektrum potrebných aminokyselín a má alergénny potenciál.

Sacharidy

U sacharidov nie je treba ísť do extrému ani pokiaľ chudnete. Stačí pokiaľ tyčinka nemá viac ako 25 g sacharidov (na 100 g). Pozor si treba dať na jednoduché cukry (ideálne nie viac ako 5 g), ktoré spôsobujú prudké výkyvy krvného cukru. Za vhodnejšie možno považovať nekalorické sladidlá alebo ovocie.

Tuky

Proteín bar by sa nemal prehupnúť cez hranicu 20 g tuku (na 100 g). Dôležité je sledovať kvalitu obsiahnutých tukov a uprednostňovať zdroje nenasýtených mastných kyselín, ako rastlinné oleje, semená alebo orechy.

Kedy jesť proteínové tyčinky?

Kvalitný proteín bar môže byť pohotovou desiatou alebo obohatením akéhokoľvek jedla, je však potrebné myslieť na to, že pestrú stravu nenahradí. Proteínové tyčinky sú ideálne ako dopoludňajšia či popoludňajšia desiata, skvelé poslúži aj kedykoľvek, keď človeka naháňa maškrtná.

Sú vhodné aj na doplnenie bielkovín po tréningu, najmä pokiaľ ide človeku už hlava okolo z klasického proteínu. Malé rozmery a dlhá trvanlivosť robí z proteínových tyčiniek skvelého spoločníkmi na cesty. Pribaliť si k nim môžete aj sušené mäso alebo flapjacky.

Proteínové tyčinky na chudnutie

Proteín bary sa skvele hodí aj do jedálnych lístkov redukčných diét. Bielkoviny, ako hlavná súčasť proteínových tyčiniek, pomôžu s nasýtením a zároveň majú najvyšší termický efekt zo všetkých živín, čím zabraňujú zbytočnému maškrteniu. Dostatok bielkovín pri chudnutí je navyše dôležité na udržanie svalovej hmoty. V prípade obavy o zloženie je vhodné siahnuť po proteínovej tyčinke bez cukru.

Akú proteínovú tyčinku vybrať?

Proteín bar vyberáme výhradne podľa zloženia. Podrobne sa môžete do témy ponoriť v našom článku, ktorý vám zaručene pomôže vybrať tú najlepšiu proteínovú tyčinku . A aké sú tie najobľúbenejšie? Medzi tie rozhodne patria tyčinky Vilgain, Barebells, Nutrend alebo Snickers.

Mohlo by ťa tiež zaujímať