Kofeín

Kofeín je základný stimulant a spaľovač tukov, ktorý pracuje s centrálnou nervovou sústavou. Zvyšuje bdelosť a energizáciu organizmu, podporuje športový výkon, ale taktiež znižuje zakyslenie svalovej hmoty. Jednou z nesporných výhod je aj to, že zvyšuje utilizáciu mastných kyselín z krvného riečišťa.

Radenie

Čo je kofeín?

Kofeín predstavuje látku prírodného pôvodu, ktorá sa prirodzene vyskytuje napr. v káve , kakau, zelenom čaji alebo guarane . Kofeín sa radí medzi stimulanty podporujúce fyzický i psychický výkon a okrem toho pôsobí aj ako spaľovač tuku .

Okrem prírodného extraktu sa dá stretnúť aj so synteticky vyrobeným bezvodým kofeínom . Z chemického hľadiska sa jedná o totožné látky s totožnými účinkami. Čistý kofeín, ako doplnok športovej stravy , sa najčastejšie predáva vo forme kofeínových tabliet .

Účinky kofeínu

Kofeín patrí medzi najobľúbenejšie psychoaktívne látky stimulujúce centrálnu nervovú sústavu a srdcovú činnosť. Užívanie kofeínu sprevádza:

  • zníženie únavy a ospalosti,
  • zlepšenie koncentrácie,
  • zvýšenie sily a čiastočné zlepšenie vytrvalosti,
  • stimulácia obehového a respiračného systému, a
  • vyššie využívanie mastných kyselín v tukovom tkanive.

Dlhodobé užívanie kofeínu vedie k zníženiu jeho účinkov a rastu tolerancie . Pre opätovné navodenie pozitívnych účinkov sa odporúča kofeín na 2-8 týždňov úplne vyradiť.

Kofeín sprevádza tiež negatívne účinky, ktoré sa zvyčajne spájajú s príliš vysokými jednorazovými dávkami . Medzi hlavné prejavy sa radí búšenie srdca, návaly tepla, potenie, trasenie rúk, pocit nervozity alebo nesústredenosť.

Užívanie kofeínových tabliet

Odporúčaná denná dávka kofeínu , ktorá optimálne podporuje športový výkon, sa pohybuje v rozmedzí 3-6 mg na kilogram telesnej hmotnosti , celkovo by však nemala prekročiť 400 mg u dospelých a 200 mg u tehotných žien. Maximálna jednorazová dávka by nemala prekročiť 200 mg , čo je obvyklá dávka obsiahnutá v kofeínovej tablete.

Najlepších spaľovacích účinkov kofeínu sa dosahuje v spojitosti s fyzickou aktivitou, kedy odporúčaný čas na príjem kofeínu (či už vo forme kofeínovej tablety alebo nápoja) je asi 30 minút pred začiatkom aktivity . Okrem pohybovej aktivity je potrebné mať vyriešený aj jedálniček. Efektívnym riešením je kombinácia kofeínu s ďalšími látkami - synefrinen či EGCG. Tento synergický efekt využíva aj náš spaľovač tuku .

Za ako dlho pôsobí kofeín?

K maximálnej koncentrácii kofeínu v krvi dochádza 45-60 minút po jeho užití . Najrýchlejší nástup účinkov možno pozorovať nalačno (niektorým jedincom nemusí toto užívanie vyhovovať). Naopak k pomalšiemu a obmedzenému nástupu účinkov dochádza pri skorom požití po jedle, kedy trávenie jedla spomaľuje uvoľňovanie kofeínu do krvi.

Čo obsahuje kofeín?

Pri užívaní kofeínových tabliet, či už ako spaľovača alebo stimulantu, je potrebné pamätať aj na ďalšie zdroje kofeínu a vyvarovať sa tak prekročeniu odporúčanej dennej dávky . Kofeín sa vyskytuje vo väčšine energetických nápojov (napr. obľúbené PROBRANDS BCAA Drink alebo NOCCO BCAA obsahujú 180 mg kofeínu), zelenom (cca 29 mg) aj čiernom čaji (cca 47 mg). Pozor si treba dať aj na niektoré sladené malinovky (plechovka Coca Coly obsahuje 24 mg kofeínu). Samostatnou kapitolou je potom káva , vďaka ktorej do tela dostaneme 70-100 mg kofeínu.

Pokiaľ nevieš, pre ktoré kofeínové tablety sa rozhodnúť, tak vyskúšaj naše Vilgain Caffeine , ktoré obsahujú kofeín z extraktu z guarany , a vďaka celulózovej kapsuli sú vhodné aj pre vegánov .