Maca

Maca je rastlina pôvodom z juhoamerických Ánd, kde sú jej účinky na ľudské zdravie využívané už po tisícročia. Je známa ako prírodný adaptogén (prostriedok proti stresu) a látka úspešne používaná na podporu libida.

Radenie

Čo je maca?

Maca peruánska je dvojročná bylina pôvodom z Ánd, kde sa jej darí vo vysokých nadmorských výškach, a slúži tamojším obyvateľom ako potravina aj liek dlhšie ako 3 tisícročia. V dnešnej dobe je maca pokladaná za superpotravinu, pretože je bohatá na vitamíny, minerálne látky, esenciálne aminokyseliny a ďalšie telu prospešné látky. Známy maca prášok sa získava z koreňa tejto rastliny. Ten sa na základe kultivaru môže líšiť farbou, obsah živín to príliš nepoznamená.

Účinky macy

Maca je známa ako doplnok stravy , ktorý pozitívne pôsobí na duševné aj sexuálne zdravie (preto je maca známa aj ako peruánska viagra). Okrem toho ju však môžu využívať aj športovci na zvýšenie výkonnosti. Medzi hlavné účinky macy sa radia:

  • zvýšenie odolnosti voči stresu a úzkosti,
  • zlepšenie koncentrácie a pamäte,
  • stimulácia libida a podpora plodnosti,
  • zmiernenie príznakov menopauzy či PMS,
  • podpora vytrvalosti a výkonnosti,
  • podpora správneho rastu svalov a regenerácie.

Napriek tomu, že maca môže byť zdatným asistentom pri snahe o otehotnenie, jej užívanie počas tehotenstva, či počas dojčenia však doteraz nebolo dostatočne prebádané. Je preto lepšie sa mace v tomto období vyhnúť. Maca podporuje udržanie hormonálnej rovnováhy, vďaka čomu môže pozitívne pôsobiť aj na kožné problémy, napr. akné.

Dávkovanie macy

V našich podmienkach je maca na zohnanie vo forme tabliet, kapsúl či prášku. Za vhodnú dávku možno považovať množstvo asi 3 gramov denne po dobu niekoľkých týždňov. Pozitívne účinky tak nemožno očakávať hneď po jednej lyžičke macy. Macu je možné užívať vo forme teplého či studeného nápoja, ako prímes do smoothie, prípadné využitie nájde aj pri varení aj pečení.