EAA

Produktov: 6
Radenie
:
Predvolené
  • Frontrunner EAA
    Frontrunner EAA
    Broskyňa 300 g
    13
    19,09 € (6,36 € / 100 g)
  • Reflex Nutrition Nutrition EAA
    • Výhodná cena
    Reflex Nutrition Nutrition EAA
    Mango 500 g
    29,29 € (5,86 € / 100 g)
  • Reflex Nutrition Nutrition EAA
    • Výhodná cena
    Reflex Nutrition Nutrition EAA
    Ananás 500 g
    29,29 € (5,86 € / 100 g)
  • Reflex Nutrition Nutrition EAA
    • Výhodná cena
    Reflex Nutrition Nutrition EAA
    Vodný melón 500 g
    29,29 € (5,86 € / 100 g)
  • Scivation Xtend
    Scivation Xtend
    Ovocný punč 1320 g
    49,19 € (3,73 € / 100 g)
  • Czech Virus Essential Aminos
    • Dočasne vypredané
    Czech Virus Essential Aminos
    Červený pomaranč/lesné plody 360 g
    1
    Dočasne vypredané

Čo sú esenciálne aminokyseliny?

Esenciálne aminokyseliny (čiže EAA ) predstavujú skupinu aminokyselín, ktoré si ľudské telo nevie vyprodukovať samo, a je potrebné ich prijímať z potravy či ako doplnky stravy. EAA sú kľúčové pre nespočet biochemických procesov v ľudskom tele, a ich príjem má priamy vplyv na metabolizmus, imunitný systém alebo syntézu hormónov a enzýmov. Z hľadiska športového výkonu sú známe pre svoju úlohu pri budovaní svalovej hmoty a regenerácii.

Medzi esenciálne aminokyseliny patrí 9 (niekedy uvádzaných 8) aminokyselín. Tri z nich - valín, leucín a izoleucín - spadajú medzi aminokyseliny s rozvetveným reťazcom, tzv BCAA, ktoré sú kľúčové pre syntézu svalových bielkovín.

Dávkovanie esenciálnych aminokyselín

Odporúčaná denná dávka EAA sa pohybuje v rozmedzí 10‑15 g, kedy dávka 15 g maximalizuje syntézu bielkovín v tele. Najčastejšie sa konzumujú spoločne s vegánskym proteínom po tréningu - srvátkový proteín obsahuje kompletné spektrum aminokyselín a nie je tak potrebné dopĺňať ďalšie.

Esenciálne aminokyseliny nie sú vhodné iba pre športovcov, benefitovať z nich môžu aj jedinci s reštriktívnym spôsobom stravovania, napr. vegáni či vegetariáni.

EAA vs BCAA

Pri tréningovej suplementácii môže vyvstať otázka, či je lepšie užívať EAA alebo samotné BCAA. Základnou podmienkou syntézy bielkovín v tele je prítomnosť všetkých esenciálnych aminokyselín. Samotné BCAA tak samy o sebe nezmôžu takmer nič, pokiaľ v strave ostatné aminokyseliny chýbajú.

Aj BCAA však majú v tréningu svoje pevné miesto, pretože znižujú svalovú únavu a dodávajú telu potrebnú energiu. Ako zdroj energie môžu prísť vhod aj počas obdobia kalorickej reštrikcie.