L-Glutamín

Radenie

Čo je glutamín?

L-glutamín sa radí medzi tzv. podmienečne esenciálne aminokyseliny, čo znamená, že si ho naše telo vie za určitých okolností v malom množstve vyrobiť samo. Glutamín je najviac zastúpenou voľnou aminokyselinou v kostrovom svalstve , kde dochádza aj k jeho značnej produkcii. Okrem svalstva sa vyskytuje aj v pečeni, krvnej plazme či mozgu. Slúži aj ako výživa pre črevné bunky.

Keďže pri stresových situáciách, chorobe či náročnom tréningu dochádza k vyššej spotrebe glutamínu v tele, je nutné ho prijímať aj v rámci potravy či vo forme doplnkov stravy. Medzi dobré zdroje glutamínu sa radia živočíšne bielkoviny - vajcia, ryby, červené mäso, mliečna bielkovina - a rovnako tak aj rastlinné - strukoviny, orechy, kapusta či spirulina.

Účinky glutamínu

Glutamín je kľúčový pri syntéze svalových bielkovín, rovnako tak napomáha s odbúravaním amoniaku z tela a udržaním dusíkatej rovnováhy. L-glutamín je pre ľudský organizmus nevyhnutný, pretože sa podieľa na mnohých telesných procesoch:

  • podporuje funkciu čriev a tráviacej sústavy,
  • zlepšuje kognitívne funkcie mozgu,
  • prispieva k optimálnej funkcii imunitného systému,
  • podporuje budovanie svalovej hmoty,
  • zlepšuje športový výkon,
  • prispieva k rýchlejšej regenerácii po tréningu.

V prípade, že človek niekoľkonásobne neprekračuje odporúčané dávkovanie, sa v rámci dlhodobého užívania nevyskytujú žiadne vedľajšie účinky.

Dávkovanie glutamínu

Glutamín sa odporúča užívať v dávkach 5 g 2-3 denne. Ako ideálny čas pre príjem glutamínu sa javí doba tesne pred alebo po tréningu a tiež večer pred spaním. Pre lepšie vstrebávanie sa odporúča súbežný príjem aspoň menšie množstvo bielkovín, často sa tak prisypáva to proteínu. L-glutamín možno užívať aj počas netréningových dní, čo z dlhodobého hľadiska môže znižovať úroveň katabolizmu svalov.

Kvôli istej podobnosti s BCAA často vyvstáva otázka, či je možné tieto aminokyseliny spoločne užívať. Je možné. Ich synergický efekt využíva nejeden športový doplnok stravy, glutamín je často pridávaný aj do srvátkových proteínov, ktoré BCAA prirodzene obsahujú. Synergický efekt možno dosiahnuť aj pri spoločnej suplementácii s kreatínom.