Pre-workouty

Radenie

Čo je pre-workout?

Ako pre-workout, či nakopávač, sa rozumejú komplexné doplnky stravy, ktorých úlohou je podporiť fyzickú výkonnosť a koncentráciu. Toho sa dosahuje na základe synergického efektu niekoľkých účinných látok, ktoré pôsobia prostredníctvom odlišných mechanizmov. Medzi najčastejšie používané látky sa radia:

  • L-citrulín malát podporuje produkciu oxidu dusnatého, ktorý rozširuje cievy, vďaka čomu sa zvyšuje prietok krvi a svaly sú lepšie zásobené. Ďalej tiež napomáha s odbúraním laktátu;
  • BCAA zaisťujú ochranu svalovej hmoty a podporujú syntézu svalových bielkovín;
  • beta alanín umožňuje syntézu látky karnozín, ktorá znižuje hromadenie laktátu vo svaloch, vďaka čomu je možné vykonávať fyzickú aktivitu dlhšie;
  • kreatín pomáha zvýšiť svalovú silu a odďaľuje svalové vyčerpanie;
  • taurín, rovnako ako citrulín, prispieva k zvýšeniu krvného prietoku;
  • kofeín je jednou z najobľúbenejších stimulačných látok, ktorá podporuje činnosť centrálnej nervovej aj srdcovej sústavy.

Na obsah kofeínu v pre-workoutoch si treba dať pozor, pretože pri použití takého nakopávača v neskorých hodinách by mohol byť narušený spánok. Pri večerných tréningoch je tak vhodné užívať pre-workout bez kofeínu, ktorý obsahuje účinné látky na inej báze. Na obsah kofeínu by sa mali dať pozor aj ľudia, ktorí ho prijímajú kofeín aj z iných zdrojov – káva, sladené nápoje, apod.

Ako používať nakopávač?

Ideálny čas na použitie obľúbeného pre-workoutu je 30-60 minút pred fyzickou záťažou. Nakopávač je možné užívať ako pred tréningom v posilňovni, tak aj pred počas alebo iným aeróbnym tréningom. Nástup účinkov závisí od odstupu od posledného jedla a špecifickom zložení pre-workoutu.

S pre-workoutmi to však netreba preháňať, nie je vhodné a ani nutné ich zaradiť pred každú fyzickú aktivitu. Rovnako ako aj u iných látok môže, v rámci dlhodobého a pravidelného užívania, dôjsť k poklesu účinnosti. Dni kedy sa ti nechce alebo ťa vidina náročného tréningu desí sú ideálne momenty, kedy siahnuť po nakopávači.