Orechy

Radenie

Zdravé orechy

Orechy a oriešky patria do jedálnička snáď všetkých zástancov zdravej výživy. Platí za kvalitné zdroje zdravých tukov, vlákniny, radu vitamínov a minerálnych látok. Okrem toho môžu pomôcť aj s doplnením bielkovín. Orechy majú široké využitie:

  • orechové oleje majú uplatnenie najmä v studenej kuchyni, výnimkou nie je ale ani kuchyňa teplá;
  • orechové maslá sú obľúbenou prísadou do kaší, pudingov, dezertov alebo omáčok;
  • orechové múky predstavujú dokonalú náhranu klasickej múky, sú vhodné najmä pre celiakov. Obsahujú však vyššie množstvo tukov;
  • rastlinné nápoje/mlieka z orechov predstavujú alternatívu pre jedincov s laktózovou intoleranciou, alergiou na bielkovinu kravského mlieka alebo vegánmi;
  • ďalej sa využívajú napr. v kozmetike či pri výrobe alkoholu.

Najčastejšie si však oriešky kupujeme ako zdravú pochúťku k televízii, desiatu, drobné pohostenie pre návštevu alebo spoločne s ďalšími sušenými plodmi ako zdravý snack na cesty. Svoje miesto nájdu aj v rade šalátov či polievok.

Ako správne skladovať orechy

Kvôli obsahu nenasýtených tukov, môže u väčšiny orechov dochádzať k procesu žltnutia, ktorý môže byť urýchlený za prítomnosti svetla, tepla a vlhkosti. Jedným z najlepších spôsobov, ako životnosť orieškov predĺžiť, je ich skladovanie v uzavretých obaloch v chladničke či mrazničke. V rámci krátkodobého skladovania je dobré nedávať orechy do igelitových vrecúšok, ktoré by mohli prispieť k vzniku plesní.

Druhy orechov

  • Arašidy - hoci sa jedná o strukovinu, málokto by búrske oriešky v sekcii Orechov nehľadal. Vďaka svojmu pôvodu však disponujú vysokým obsahom bielkovín. Z nich vyrábané arašidové maslo sa radí k vôbec najpopulárnejším fitness potravinám.
  • Kešu - plody obličníka sú vynikajúcim zdrojom horčíka, zinku a medi. Stále populárnejšia sa stáva výroba vegánskej alternatívy syra - stačí kešu orechy cez noc namočiť, av mixérov spoločne s ďalším korením rozomlieť.
  • Kokos - atypický zástupca orechov si svoje pevné miesto našiel cez Vianoce, kedy sa v strúhanej podobe pridáva do nepreberného množstva cukroviniek. V podobe kokosových chipsov slúži ako ozdoba alebo oživenie niektorých jedál.
  • Lieskové orechy - lískače sa pýšia vysokým obsahom vitamínu E, horčíka či medi, ale aj nenasýtených mastných kyselín, ktoré pozitívne pôsobia na kardiovaskulárny systém. Obľúbené sú obzvlášť pri výrobe čokolád.
  • Makadamové orechy - makadamy sa kvôli nízkej dostupnosti radia medzi menej známe, ale tiež drahšie orechy. Vyznačujú sa vysokým podielom zdraviu prospešných tukov (okolo 75%) a maslovou chuťou.
  • Mandle - vlákninou a vitamínom E nabité orechy sa radia medzi tie vôbec najobľúbenejšie. Konzumácia so šupkou im dodá typickú horkastú chuť. Celé mandle sa skvele hodia k vínu, nasekané potom na ozdobu dezertov.
  • Para orechy - už jeden brazílsky orech dokážem splniť odporúčanú dennú dávku selénu. Para orechy sú bohaté aj na zdraviu prospešné tuky.
  • Pekany - pekanové orechy sú v anglosaských krajinách to, čo vlašské orechy pre nás, na rozdiel od nich sú však viac tučné a majú maslovú chuť. Okrem samostatného jedenia nájdu uplatnenie aj v cukrárstve.
  • Píniové orechy - jedlé semená borovice majú sladkú maslovú chuť a nájdu využitie najmä pri výrobe talianskeho pesta. Kvôli časovo náročnému zberu sa však radí medzi najdrahšie oriešky.
  • Pistácie - pistáciové oriešky sú ľahko rozpoznateľné vďaka svojej zelenkastej farbe. Z hľadiska výživy sú cenené pre obsah antioxidantov a farbív, ktoré prispievajú k zdraviu očí.
  • Vlašské orechy - jedny z najzdravších orechov sú bohaté na antioxidanty, omega 3 mastné kyseliny, alebo kyselinu listovú. Vlašiaky patria k jedným z najbežnejších orechov u nás, vďaka čomu sú veľmi obľúbené v cukrárstve alebo pri výrobe orechovky.

Pokiaľ ti nestačia oriešky vo svojej prírodnej podobe, vyskúšaj ich v slanom či sladkom variante.