Omega kyseliny

Omega mastné kyseliny predstavujú dôležité živiny, ktoré si náš organizmus nevie vytvoriť sám, a preto ich musíme bezpodmienečne prijímať v strave. Ich vyvážený príjem nás chráni proti chorobám srdca a ciev.

Radenie

Čo sú omega 3?

Omega 3 mastné kyseliny predstavujú skupinu zdraviu prospešných tukov, ktoré majú priaznivý vplyv na fungovanie nášho organizmu. Radí sa medzi esenciálne živiny, ktoré si naše telo nevie vyrobiť samo, a ich príjem je tak podmienený stravou. Medzi najvýznamnejšie omega 3 sa radí kys. eikosapentaénová (EPA) a kys. dokosahexaenová (DHA).

Účinky omega 3

Hlavným účinkom omega 3 mastných kyselín je jeho priame (protizápalové) pôsobenie proti omega 6 mastným kyselinám, ktoré sa v ľudskej strave vyskytujú oveľa častejšie a pôsobia prozápalovo (forma obranného mechanizmu ľudského tela). Okrem toho môže príjem omega 3 mastných kyselín:

  • znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení,
  • podporiť zdravie očí a mozgu,
  • bojovať s depresiami a úzkosťami,
  • podporiť správny vývoj dieťaťa počas tehotenstva,
  • urýchliť regeneráciu po športovej aktivite.

Užívanie omega 3

Ideálny príjem omega 3 sa odvíja od príjmu omega 6 mastných kyselín, ktoré sú obsiahnuté vo väčšine rastlinných olejov. Pomer omega 6 a omega 3 mastných kyselín zastúpených v strave by mal dosahovať maximálne 3:1. V súčasnosti však nie je výnimkou ani pomer 20:1.

Zdroje omega 3

Morské riasy a fytoplanktón platia za jedny z najkvalitnejších zdrojov omega 3 mastných kyselín. Práve nimi sa živia drobné kôrovce či tučné morské ryby (losos, sardinky či makrely), ktoré do svojho jedálnička zaraďujú ľudia – či už v podobe jedla alebo doplnku stravy.

Objavom poslednej doby je tzv. krilový olej, ktorý sa vyrába z drobných kôrovcov, ktorí žijú v čistých vodách antarktídy a nie sú zaťažené toxickými kovmi. Krilový olej je navyše mnohonásobne bohatší na antioxidanty. Za kvalitný zdroj omega 3 mastných kyselín (s výnimkou morských rias) sa spravidla nepovažujú potraviny rastlinného pôvodu.

Mohlo by ťa tiež zaujímať