Orechové maslá a orechy

Orechové masla a orechy sa stali pevnou súčasťou zdravej výživy predovšetkým kvôli obsahu kvalitných tukov a neodolateľnej chuti. Už ste ochutnali všetky?

Radenie

Orechové maslá a orechy

Z čoho sa skladá orechové maslo?

Orechové masla alebo orechové krémy mávajú rôzne zloženie. Tie najkvalitnejšie mávajú viac ako 70-90% orechov, u nás však nájdeme aj tie so 100% orechov, ktoré sú pražé horúcim vzduchom - zákazníkmi najviac obľúbené je naša kešu maslo alebo pistáciový orieškový krém R3ptile Nuts! . Okrem toho ale na trhu nájdeme veľa orechových krémov obohatených o najrôznejšie ingrediencie, ktoré môžu upravovať príchuť, alebo dopĺňajú nutričnú hodnotu potravinového - typickým príkladom je produkt Vilgain Cheat Sread s rôznymi príchuťami, ktorý je navyše obohatený o bielkoviny.

Aké sú orechové masla?

Najčastejšie narazíme na orechové masla z kešu orechov, z mandlí, kokosu, lieskových orieškov, arašidov i pistácií a vlašských orechov, ale nájdeme aj masla z pekanových alebo makadamových orechov. Každé maslo alebo krém sa líšia predovšetkým samotnou chuťou, ktorá môže byť tiež ovplyvňovaná danou príchuťou (taká príchuť slaného karamelu , to je naozaj niečo!). Rozdiely potom nájdeme aj v zložení jednotlivých mastných kyselín - v závislosti od toho, z akých druhov orechov sú maslo alebo krém vyrobené.

A ako sa od seba líšia orechové maslo, cheat spread a proteinella? Rozdiely, ich využitie a zloženie sme popísali v našom článku s názvom Daj si Zdravo! Ako sa líši arašidové maslo, Cheat spread a Proteinella ?

Aké sú výhody orechových masiel?

Zaradenie orechových masiel a krémov do jedálnička nám prinesie niekoľko výhod, pretože sú nutrične veľmi bohaté a sú naozaj neodolateľne chutné. Orechové masla sú totiž plné nielen zdraviu prospešných tukov, ale aj vitamínov, antioxidantov, minerálnych látok alebo vlákniny a prirodzene obsahujú aj rastlinné bielkoviny.

Orechové masla sú tiež rýchlym a kvalitným zdrojom energie a pomôžu nám lepšie sa zasýtiť - taká kombinácia s ovsenou kašou je ideálnou voľbou na dlhé dopoludnia! Nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú v orechových maslách obsiahnuté, tiež pomáhajú udržať normálnu hladinu cholesterolu v krvi a pozitívne pôsobia na zdravie srdca a ciev.

Malý TIP od nás: Všetky tieto výhody ponúka Vilgain Arašidové maslo , ktoré je zároveň aj najpredávanejším a najlepším arašidovým maslom na našom e-shope.

Aké je najlepšie orechové maslo?

Najlepšie orechové maslo je také maslo, ktoré nám chutí a nevysvetliteľne nám mizne pred očami. Najčastejšie je práve príchuť rozhodujúcim prvkom pri výbere, pretože každé maslo môžeme využiť  v mnohých receptoch, tak je aj jesť na lyžičke ako zdravý mls (robíme to všetci, ale tvrdíme že nie).

Okrem chuti je samozrejme dôležité sledovať tiež zloženie, aby maslo neobsahovalo lacné náhrady, nekvalitný palmový olej či zbytočne pridaný cukor, konzervačné látky a farbivá. Je tiež dobré všímať si štýlu praženia orechov - zdravším, menej kalorickým variantom je praženie teplým vzduchom - takzvane "na sucho".

Ako dlho vydrží orechové maslo?

Trvanlivosť orechových krémov a masiel je individuálna. Orechové masla by sa mali po otvorení spotrebovať do dvoch mesiacov. Dlhšie trvanlivosti docielime skladovaním v suchu, chránením pred teplom a slnečným žiarením. Prípadná separácia oleja na povrchu masla nie je známkou skazení, jednoducho ho premiešame a môžeme jesť.

Na čo jesť orechové maslo?

Orechové maslo je príjemným doplnkom k ovseným a cereálnym kašiam alebo do jogurtov. Skvele sa hodí aj na pečivo alebo k ovociu, ktoré príjemne ochutí. Môžeme ich primiešavať do krémov alebo napríklad do mlieka, využívať ich d o rôznych receptov alebo ich pridávať do pečenia.

Prečo jesť orechy?

Orechy obsahujú bielkoviny a mnoho prospešných tukov, ale aj minerálnych látok, vitamínov a antioxidantov. Vďaka obsahu nenasýtených mastných kyselín tiež udržujú normálnu hladinu cholesterolu a triacylglycerolov v krvi. Rovnako tak pomáhajú v prevencii proti kardiovaskulárnym chorobám.

Koľko môžem zjesť denne orechov?

Odporúčaný denný príjem orechov je 30g. Predovšetkým kvôli ich vysokej energetickej hodnote. Ich denný príjem je teda prospešný nielen pre naše dlhodobé zdravie, ale aj s nimi zaženieme "maškrtenie sladkostí" a k tomu získame rýchlu energiu!

Aké sú druhy orechov a aké sú ich výhody?

Makadamové orechy, vlašské orechy, kešu orechy, pekanové orechy alebo pistácie, mandle a para orechy? Na svete existuje mnoho druhov orechov, z ktorých každý má svoje obľúbené favoritov - aké majú jednotlivé druhy orechov výhody a na čo sa najviac hodí?

  • Para orechy - Obsahujú antioxidanty, selén a omega kyseliny (3 a 6), vitamíny, vápnik, horčík, draslík a železo. Oproti ostatným druhom orechov majú o niečo vyšší obsah tukov, cca 60-70%, ďalej 10-15% bielkovín a zvyšných 15% sa delí medzi sacharidy a vlákninu. Vďaka selénu pôsobia blahodárne na stav pleti a rovnako ako ostatné druhy orechov chránia proti kardiovaskulárnym chorobám. Obsiahnutá vláknina podporuje aj peristaltiku čriev a tráviaci systém.
  • Lieskové orechy - Lieskové orechy obsahujú veľké množstvo vitamínov a antioxidantov, ktoré chránia naše bunky pred oxidatívnym stresom a pôsobia ako prevencia pred ich poškodením. Skladajú sa z 60-70% z tuku, 15% bielkovín, 10% vlákniny a zvyšok tvoria sacharidy. Rovnako ako ostatné orechy napomáhajú chrániť srdce a cievy a pomáhajú udržiavať normálnu hladinu cholesterolu v krvi.
  • Kešu - Kešu orechy obsahujú veľa horčíka, zinku a medi. Obsahujú cca 45% tukov, 30% sacharidov a 20% bielkovín - zvyšok tvorí vláknina. Vďaka vysokému obsahu horčíka pozitívne pôsobí na energetický metabolizmus, nervovú sústavu alebo činnosť svalov.
  • Arašidy - Aj napriek tomu, že nepatria medzi orechy, ale sú to strukoviny, majú takmer rovnaké vlastnosti ako orechy - obsahujú 50% tuku, 15-20% sacharidov a 30% bielkovín. Nájdeme v nich tiež vitamíny a antioxidanty, ale aj kyselinu listovú a ďalšie minerálne látky.
  • Mandle - Tieto orechy majú vysoký obsah vlákniny a vitamínu E, ktorý pôsobí antioxidačne. Sú známe svojou účinnosťou regulácie cholesterolu a prospešnosťou pre mozgovú aktivitu, či zdravie srdca a ciev. Mandle sa skladajú z 50-60% z tukov, z 20% sacharidov, 10% vlákniny a 10-20% bielkovín.
  • Vlašské orechy - vlašské orechy sa vyznačujú najvyšším podielom omega-3 mastných kyselín zo všetkých orechov, vďaka čomu sú doslova jedlom pre mozog, pretože silne stimulujú jeho aktivitu. Priaznivé zloženie mastných kyselín navyše "Vlašák" stavia na vrchol pomyselnej pyramídy potravín podporujúcich zdravie srdca a ciev. Skladajú sa z viac ako 50% z tuku, z 20% sacharidov, z 20% z bielkovín a zvyšok tvoria vláknina.
  • Pekanové orechy - obsahujú najvyššie množstvo tuku, z čoho však prevažnú časť tvoria zdraviu prospešné mastné kyseliny. Tieto tuky tvoria vyše 70%, zvyšných 30% sa rovným dielom delí medzi vlákninu, sacharidy a bielkoviny. Pekanové orechy pomáhajú proti vzniku kardiovaskulárnych chorôb, uľahčujú trávenie a majú protizápalové účinky.
  • Makadamové orechy - Skladajú sa z 70-80% z tukov, po 10% v nich nájdeme vlákniny a bielkovín a 5% sú tu zastúpené sacharidy. Sú veľmi výživné v surovom stave a poslúžia ako doplnok k zdravej desiate. Ako ostatné orechy sú tiež zdrojom vitamínov a minerálnych látok, za zmienku stojí napríklad mangán, ktorý sa zúčastňuje procesu krvotvorby. Makadamové orechy chránia bunky pred oxidačným stresom, pomáhajú udržať normálnu hladinu cholesterolu, podporujú zdravie srdca a ciev, tráviace funkcie (vďaka obsahu vlákniny) a priaznivo pôsobí aj na mozgovú činnosť.

Presnejšie hodnoty všetkých druhov orieškov nájdete v článku, ktorý opisuje a vyberá najlepšie orechy pre fitness výživu .