Rastlinné proteíny / vegan proteíny

Táto kategória proteínov zahŕňa kvalitných zástupcov rastlinných bielkovín buď ako jednotlivé zdroje (sójový, hrachový, konopný, atď.), alebo ako zmesi niekoľkých zdrojov rastlinných proteínov.

Radenie
Prečo rastlinný/vegan proteín a ako si ho vybrať

Vegan proteíny sú skvelou alternatívou k častejšie využívaným proteínom živočíšneho pôvodu – najmä srvátkovým prípravkom. Vegánske proteíny sú čisto rastlinného pôvodu a sú ideálnym zdrojom bielkovín pre všetkých vegánov, alebo osoby s alergiou či intoleranciou niektorých živočíšnych zložiek. Vybrať si môžeš buď z proteínov jednozložkových, ktoré obsahujú jediný zdroj bielkovín (sójový, hrachový, konopný, atď.), alebo proteíny obsahujúce zmes jednotlivých zdrojov.

Ako vybrať vegán proteín?

Rozhodujúcim faktorom určujúcim kvalitu vegán proteínu je kvalita použitej bielkoviny. V tomto prípade nás bude zaujímať najmä obsah esenciálnych aminokyselín, ktoré sú nevyhnutné pre efektívny svalový rast. Tieto aminokyseliny si naše telo nevie samo vytvoriť - je preto nutné prijímať ich zo stravy.

V článku Ako vybrať ten najlepší vegán proteín sme podrobne spísali dôvody na výber určitého proteínu a krátko sme rozobrali aj jeho typy.

Aké sú typy rastlinného proteínu?

Medzi najčastejšie používané typy vegán proteínov sa radí konopný proteín, sójový proteín, hrachový proteín a ryžový proteín. Je možné sa stretnúť s kombináciou týchto proteínov, kde typický je napríklad hrachovo-ryžový proteín. Spojením viacerých rastlinných zdrojov sa doplní inak kompletné spektrum aminokyselín a prijímané bielkoviny sa tak stávajú pre tvoje telo hodnotnejšími.

Aké sú rozdiely medzi rastlinným a živočíšnym proteínom?

Hlavným rozdielom rastlinných a živočíšnych bielkovín je spektrum obsiahnutých aminokyselín. Tie živočíšne spravidla obsahujú vyššie množstvo esenciálnych aminokyselín a sú aj lepšie stráviteľné - preto sú často označované za hodnotnejšie. Na dosiahnutie lepšieho efektu rastlinných bielkovín je tak vhodné zvýšiť ich dávku, kombinovať medzi sebou rôzne zdroje rastlinných bielkovín (kvôli doplneniu spektra esenciálnych aminokyselín) a pomôcť môže aj užívanie probiotík.

Prečo vybrať rastlinný proteín?

Rastlinné proteíny so svojimi účinkami a kvalitou v stále väčšej miere vyrovnajú klasickým srvátkovým proteínom. Rastlinné proteínové prípravky sú skvelou alternatívou pre tých, ktorí z niektorých dôvodov nemôžu/nechcú konzumovať proteíny živočíšne, alebo len o trochu uľahčiť našej planéte. Napriek ľahko zhoršenej štartovej pozícii dnes už existujú také vegán proteíny, ktoré sa môžu tým živočíšnym smelo rovnať.

Ako užívať rastlinný proteín?

Rastlinné bielkoviny sú, oproti tým živočíšnym, považované za o niečo menej hodnotné a horšie stráviteľné . Na dosiahnutie porovnateľného efektu je preto potrebné užívať vyššiu dávku proteínového prípravku . Niektoré proteíny vám uľahčia prácu kombináciou rôznych bielkovinových zdrojov, v ostatných prípadoch je na dosiahnutie lepších výsledkov vhodné kombinovať napr. strukovinový proteín (hrach, fazuľa, sója) s proteínom z obilnín (ryža, pšenica). Straviteľnosť môžeme ďalej podporiť aj užívaním probiotík.

A čo tak vegánske proteínové tyčinky?

Stále väčšej obľube sa tešia vegánske proteínové tyčinky , ktoré sú ideálnou voľbou pre rýchle doplnenie potrebnej dávky bielkovín – a to či už do práce, do školy alebo napríklad na cesty. Väčšina z nich je tiež zdrojom cenenej vlákniny, ktorá ťa v kombinácii s obsahom bielkovín zasýti na dlhú dobu.

Špeciálne u našich Aktin a Vilgain tyčiniek môžete nájsť proteín pôvodom z fava fazule , ktoré sa kvalitou stavajú k jedným z najhodnotnejších rastlinných surovín.