Podkožný a viscerálny tuk: Ktorý je najviac nebezpečný?

Komentáre
Podkožný a viscerálny tuk: Ktorý je najviac nebezpečný?
Čo v článku nájdeš?
Zobraziť zoznam Skryť zoznam
  • Priemerný človek má v tukových zásobách energiu asi na 3 mesiace života.

  • Rozloženie tukových zásob po tele je nerovnomerné a závisí od pohlavia a ďalších faktorov.

  • Tuk uložený v oblasti brucha je oveľa nebezpečnejší ako tuk uložený v oblastiach stehien a bokov.

Ľudské telo miluje ukladať si energiu v tukových zásobách. V porovnaní s inými energetickými zásobami je to efektívnejšie a navyše si v nich dokáže uložiť enormné množstvo energie. Muž s hmotnosťou 80 kg s podielom 15 % tuku má v tukových zásobách uložených asi 92 000 kcal, žena s hmotnosťou 65 kg s podielom 20 % tuku má v tukových zásobách uložených asi 100 000 kcal.

V oboch prípadoch ide o toľko energie, ktorá by teoreticky vystačila na 3 mesiace hladovania. Berte to ale len ako myšlienkový experiment, nedáva žiadny zmysel podobné pokusy skúšať.

Jablko alebo hruška? Viac ako len problém estetiky

Telesný tuk sa neukladá rovnomerne. Medzi jeho najobľúbenejšie oblasti patrí brucho, boky a stehná.

  • Postava typu „hruška“ (gynoidný typ) je taký tvar postavy, pri ktorom dominuje ukladanie zásobného tuku do oblasti stehien a bokov. Je charakteristická pre ukladanie tuku u žien.

  • Postava typu „jablko“ (androidný typ) je taký tvar postavy, pri ktorom dominuje ukladanie zásobného tuku do oblasti brucha. Je charakteristická pre ukladanie tuku u mužov.

S rozložením tuku po tele neurobíte prakticky vôbec nič. Gynoidný typ postavy je typický pre zvýšené hladiny estrogénov, čo naznačuje, že charakteristická distribúcia tuku po tele je daná predovšetkým hormonálne. Či už sa vám páči viac „jablko“ alebo „hruška“, zo zdravotného hľadiska to rozhodne nie je jedno. Androidný typ postavy je totiž z hľadiska kardiovaskulárnych ochorení podstatne viac rizikový, pretože je preň typický vyšší podiel viscerálneho tuku.

obrázok z istockphoto.com

Podkožný vs. viscerálny tuk: Dávid a Goliáš v tukovom podaní

Pre postavu typu „hrušky“ je charakteristické, že sa zásobný tuk vyskytuje predovšetkým vo forme podkožného tuku. Ten vás síce z estetického hľadiska trápiť môže, ale z toho zdravotného to zas taký veľký problém nie je. Inak je to pri viscerálnom (útrobnom) tuku , ktorý sa ukladá medzi orgánmi v oblasti trupu a je typický pre postavu typu „jablko“. Viscerálny tuk je z hľadiska kardiovaskulárneho zdravia najviac rizikový.

Prečo je viscerálny tuk horší ako ten podkožný?

  1. Viscerálny tuk a ukladanie do pečene. Pre viscerálny tuk je typické, že sa z neho rýchlejšie uvoľňujú voľné mastné kyseliny, ktoré sa následne môžu krvou premiestniť a uložiť v pečeni. Tuk uložený v pečeni je ďalším veľkým rizikovým faktorom pre vznik kardiovaskulárnych ochorení.

  2. Viscerálny tuk a produkcia prozápalových látok. Útrobný tuk je tiež významným producentom cytokínov a ďalších prozápalových látok, ktoré sa môžu priamo podieľať na rozvoji aterosklerózy.

Percento telesného tuku je dobrý diagnostický údaj, ale má aj svoje slabé miesta. Nijako totiž nezdôrazňuje škodlivosť viscerálneho tuku. Niekedy sa preto oplatí siahnuť po ďalších obezitologických nástrojoch. Ako sa zbaviť viscerálneho tuku? Riešením je negatívna kalorická bilancia. Keďže však nie je možné ovplyvniť, z akej telesnej partie sa bude zásobný tuk strácať, treba vytrvať.

Ako spoznať riziká viscerálneho tuku? Pomôže aj krajčírsky meter

Existuje niekoľko metód, ktoré dokážu celkom spoľahlivo odhadnúť riziká viscerálneho tuku. Pri tej najjednoduchšej nebudete potrebovať nič iba krajčírsky meter a presnú ruku.

1. Metóda WHR stanovuje riziká vďaka meraniu obvodov

Jednou z jednoduchých a veľmi účinných metód je index WHR (Waist Hip Ratio). Pre stanovenie kardiovaskulárnych rizík je presnejší ako index BMI aj ako niektoré iné ukazovatele.

  1. Zmerajte obvod svojho pása v mieste, kde ho máte najužší.

  2. Zmerajte obvod svojich bokov v najširšej oblasti.

Hodnotu WHR vypočítate podľa nasledujúceho výpočtu:

WHR = obvod pása (cm)/obvod bokov (cm)

Výsledky vyhodnotíte podľa nasledujúcej tabuľky:

Muž Žena
Normálna hmotnosť < 0,95 < 0,80
Nadváha 0,96 – 1,00 0,81 – 0,85
Obezita > 1,00 > 0,86 

Podkožný a viscerálny tuk: Ktorý je najviac nebezpečný?

Veľká výhoda WHR indexu je, že obezitu hodnotí podľa proporcií, nie podľa absolútneho množstva tuku, čím zdôrazňuje problém tuku uloženého v oblasti brucha. Je tak vhodnejším nástrojom na hodnotenie obezity ako zdravotného problému v porovnaní s inými indexmi.

2. Meranie viscerálneho tuku metódou DEXA

O metóde DEXA sa niekedy hovorí ako o kráľovnej medzi obezitologickými nástrojmi na meranie telesného tuku. Nielenže je veľmi presná, dokáže taktiež aj zmerať rozloženie tuku v tele vrátane toho viscerálneho. Nechať sa zmerať metódou DEXA môžete na niektorých vybraných pracoviskách, jedno meranie stojí asi 40 €.

3. Meranie viscerálneho tuku metódou bioimpedancie

Bioimpedančné prístroje sú bežne dostupné v niektorých fitness centrách alebo u nutričných terapeutov. Aj na nich je možné nechať si zmerať špecificky viscerálny tuk.

Štúdie ukazujú, že v porovnaní s metódou CT je meranie trochu menej presné, ale stále presnejšie ako meranie samotného obvodu trupu. Meranie viscerálneho tuku na prístrojoch typu InBody je tak ďalším jednoduchým spôsobom, ako o zásobách útrobného tuku zistiť viac.

Čo si z toho odniesť?

Bežný človek má v zásobnom tuku uložené toľko energie, koľko by vystačilo na niekoľko mesiacov života. Je to v poriadku dovtedy, kým množstvo telesného tuku neprekročí únosnú mieru. To má potom za následok nadváhu a obezitu. Zásobný tuk však na tele nie je rozdelený rovnomerne. Medzi najčastejšie úložné miesta patrí oblasť brucha, stehien a zadok. Zo všetkých miest na tele je najviac rizikový tuk uložený medzi orgánmi v trupe, hovoríme mu viscerálny tuk.

Viscerálny tuk je možné odhadnúť pomocou merania obvodu pása a jeho porovnaním s obvodom bokov. O niečo presnejší odhad získame z meraní na bioimpedančných prístrojoch InBody a ešte lepšie nám viscerálny tuk pomôže stanoviť metóda DEXA.

Pridaj sa k 45 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Ako zistiť svoju ideálnu hmotnosť?
Ako zistiť svoju ideálnu hmotnosť?
Hmotnosť je individuálna záležitosť, a preto tá optimálna môže byť pre každého tak trochu odlišná. Ako odhadnúť, aká je tá ideálna práve pre nás?
Ako schudnúť bez diéty? 10 tipov na prirodzenú stratu hmotnosti
Ako schudnúť bez diéty? 10 tipov na prirodzenú stratu hmotnosti
Rozhodli ste sa, že tento rok už konečne schudnete? Zabudnite na krátkodobé drastické diéty a skúste radšej také zmeny, ktoré vás postupne dovedú k vášmu cieľu.
Je BMI dobrý ukazovateľ zdravia?
Je BMI dobrý ukazovateľ zdravia?
Určite si niekedy narazil/a na pojem „body mass index (BMI)“. Na čo ale tento index presne slúži, ako ho vypočítať a dá sa naň spoľahnúť ako na ukazovateľa celkového zdravia?
Koľko energie obsahuje kilogram tuku a ako ho možno spáliť?
Koľko energie obsahuje kilogram tuku a ako ho možno spáliť?
Kilá nejdú tak rýchlo, ako ste si predstavovali? Poďme sa pozrieť na to, koľko energie obsahuje tukové tkanivo a akou rýchlosťou ju môžeme rozumne redukovať.
Prečo nikdy neschudnem brucho vďaka sklápačkám?
Prečo nikdy neschudnem brucho vďaka sklápačkám?
Často veríme, že môžeme schudnúť brucho, keď budeme robiť len brušáky. Je to pravda, alebo ide o jeden zo spoločenských mýtov?
Jaký tuk je nejlepší pro tepelnou úpravu? Vyber si správně a nenič si zdraví
Jaký tuk je nejlepší pro tepelnou úpravu? Vyber si správně a nenič si zdraví
Hodí se na pánev víc olivový, kokosový nebo jiný olej? To je nikdy nekončící debata. Pojďme si to zmapovat a dilema jednou provždy vyřešit!
Obezita nie je len kozmetický problém: ako spoznať, že ju mám a že mi môže poškodiť zdravie?
Obezita nie je len kozmetický problém: ako spoznať, že ju mám a že mi môže poškodiť zdravie?
Miera svetovej obezity sa v posledných 50 rokoch strojnásobila, čo z tejto choroby robí doslova epidémiu 21. storočia. Nejde totiž iba o kozmetický problém. Čo sa pri obezite vo vašom tele vlastne deje a ako uspieť pri jej liečbe?
Je pro nás nasycený tuk špatný?
Je pro nás nasycený tuk špatný?
O mého "výživářského mala" jsem se setkával s myšlenkou, že nasycený tuk je špatný a měli bychom jej co nejvíce nahrazovat nenasyceným - polynenasyceným, avšak hlavně tím mononenasyceným tukem, či snad ještě lépe mastnými kyselinami.
Kalorický deficit: ako ho vypočítať a správne nastaviť?
Kalorický deficit: ako ho vypočítať a správne nastaviť?
Kalorický deficit je základom úspešného chudnutia – čo si však pod týmto termínom predstaviť a ako vedomosti zaviesť do praxe?
6 efektívnych rád, ako konečne schudnúť z brucha
6 efektívnych rád, ako konečne schudnúť z brucha
Kľúčom k plochému bruchu je strava a komplexný tréning. Je však vôbec reálne sa cielene zbaviť tuku na bruchu, alebo len bojujeme s veternými mlynmi?
Ako zrýchliť metabolizmus a schudnúť?
Ako zrýchliť metabolizmus a schudnúť?
Zistite, ako ovládnuť a zrýchliť svoj metabolizmus v ústrety rýchlejšiemu spaľovaniu energie a ľahšiemu chudnutiu vďaka jednoduchým tipom vo vnútri článku.
Ako najrýchlejšie schudnúť? Máme návod krok za krokom
Ako najrýchlejšie schudnúť? Máme návod krok za krokom
Chcete čo najrýchlejšie schudnúť? Prečítajte si praktický návod, ako chudnúť rýchlo, s rozumom a udržateľne. Teraz to konečne vyjde aj vám!
Strava počas dojčenia: najčastejšie mýty verzus fakty
Strava počas dojčenia: najčastejšie mýty verzus fakty
Pri dojčení sa nemôžu jesť strukoviny, piť káva a musí sa dodržiavať špeciálna diéta, najlepšie s obmedzením všetkých alergénov. Je to naozaj nutné? Na najčastejšie mýty vo výžive pri dojčení sa pozrieme v dnešnom článku.
Krabičkujete? 9 tipov na rýchle a zdravé jedlá do 20 minút
Krabičkujete? 9 tipov na rýchle a zdravé jedlá do 20 minút
Že príprava jedál a krabičkovanie trvá dlho? S našimi odporúčaniami sa vojdete v pohode do 20 minút a máte pripravené jedlo na celý ďalší nasledujúci deň!
Prerušovaný pôst: výhody aj tienisté stránky „zázračnej“ metódy
Prerušovaný pôst: výhody aj tienisté stránky „zázračnej“ metódy
Prerušovaný pôst alias Intermittent fasting sa stal búrkou vo svete športu a výživy. Čo sa skrýva za týmto spôsobom stravovania a je to niečo pre vás? Odpovede na svoje otázky nájdete v článku.