Ktorým potravinám a nápojom by sa mala vyhnúť tehotná žena?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 29. 3. 2021 Prvýkrát publikované 22. 9. 2020
Aktualizované 29. 3. 2021
Uložiť článok
Ktorým potravinám a nápojom by sa mala vyhnúť tehotná žena?

Okolo zakázaných a nevhodných potravín, ktorým by ste sa mali počas tehotenstva vyhýbať, panuje celý rad neopodstatnených mýtov. Napriek tomu naozaj existujú potraviny a nápoje, na ktoré si musíte dať veľký pozor.

Môžete si dať sushi? Kus poriadneho steaku? A ako je to s tou kávou? Na všetky tieto otázky vám odpovieme v našom článku.

7 potravín, na ktoré si dať v tehotenstve pozor

1. Ryby obsahujúce veľa ortuti

Najviac ortuti obsahuje makrela, žralok alebo mečúň. To sú ryby na vrchole potravinového reťazca, dožívajú sa vyššieho veku, a preto kumulujú viac ortuti. Preto by ste si ich konzumáciu mali radšej odpustiť. Ortuť vo vyšších množstvách je toxická pre imunitný a nervový systém či obličky vyvíjajúceho sa plodu.

To ale rozhodne neznamená, že musíte ryby zo svojho jedálnička vyradiť úplne, ba naopak. Ryby sú cenným zdrojom omega 3 mastných kyselín a jódu, ktoré sú kľúčové pre vývoj mozgu a nervovej sústavy dieťaťa. Ryba by sa na vašom tanieri mala objaviť 2 – 3 x týždenne. Skvelou voľbou je pstruh, losos, treska alebo tilapia.

Ak sa z rôznych dôvodov na vašom tanieri tak často ryby nevyskytujú, zvážte suplementáciu omega 3 mastných kyselín EPA a DHA.

2. Tepelne neupravené ryby

Milujete sushi? Budem vás musieť sklamať, ale na túto ázijskú pochúťku radšej zabudnite. Také jedlá totiž môžu byť zdrojom baktérií, vírusov alebo rôznych parazitov. Typickým príkladom môže byť salmonella alebo listéria. Zvlášť listéria je nebezpečenstvom ako pre vás, tak aj vaše dieťa a môže mať fatálne následky v podobe potratu alebo predčasného pôrodu.

V prípade sushi, bohužiaľ, nestačí len sa vyhýbať druhom, ktoré obsahujú rybu. Dobrou voľbou totiž nebudú ani varianty s uhorkou alebo avokádom. Obvykle sú totiž pripravované v jednej kuchyni, na rovnakej podložke a rovnakým nožom, a hrozí tak krížová kontaminácia.

3. Tepelne neupravené mäso

Dobrú správu nemám ani pre fanúšičky tataráku, krvavých steakov alebo burgerov. Situácia je totožná ako u tepelne neupravených rýb. Aj tu riskujete infekciu baktériami či parazitmi, ako je Toxoplazmóza, E. coli alebo vyššie zmienená Listéria či Salmonella.

Ak si chcete dopriať steak alebo bravčovú panenku, vždy dbajte na to, nech je mäso urobené „well done." Šéfkuchári by vás za to síce nepochválili, ale taká úprava je najbezpečnejšia. To isté platí u mletého mäsa: keď budete pripravovať burger alebo chilli con carne, dbajte na dôkladnú tepelnú úpravu a sledujte pôvod mäsa.

4. Surové a nedostatočne tepelne upravené vajcia

Zbystrite i u konzumácie vajec. Podobne ako u nedostatočne tepelne upraveného mäsa a rýb, aj tu môže hroziť nákaza salmonelou. Medzi typické príznaky patrí horúčka, zvracanie, žalúdočné kŕče a hnačky. V ojedinelých prípadoch to môže viezť aj k maternicovým sťahom, čo má za následok potrat či predčasný pôrod.

Preto si avo toast so strateným vajcom, domácou majonézou alebo holandskou omáčkou nechajte na obdobie po pôrode. Nemusíte sa báť, že by vám raňajky vo vašej obľúbenej kaviarni azda utiekli. Potraviny v obchode, ktoré obsahujú surové vajcia (napr. majonéza), zvyčajne obsahujú vajcia, ktoré prešli procesom pasterizácie. Takéto potraviny teda sú bezpečné. Pre istotu ale vždy čítajte obaly.

5. Nepasterizované mlieko, mliečne výrobky, plesňové syry a delikatesy

Ďalšou skupinou potravín, na ktorú v tehotenstve treba dať pozor, sú plesňové syry (napr. hermelín alebo niva). Použitý druh ušľachtilej plesne je síce zdravotne nezávadný, nevylučuje ale rast iných druhov plesní. Rizikom je aj nákaza listeriózou. V tomto ohľade sú ale rizikovejšie rôzne delikatesy (chlebíčky, majonézové šaláty a pod.).

Takéto výrobky podľa môjho názoru nepatria do žiadneho jedálnička, nieto toho tehotenského. Ak ich naozaj chcete jesť, kupujte iba čerstvé a ihneď ich spotrebujte. Ak sú vám z akéhokoľvek dôvodu podozrivé (majú inú chuť, vôňu alebo vzhľad), radšej ich vyhoďte.

Hoci sú mliečne výrobky priamo od farmára veľmi populárne, aj tu dávajte pozor. Obvykle nie sú ošetrené pasterizáciou, teda sú v tehotenstve nevhodné. Pasterizácia je totiž proces, kedy je mlieko krátkodobo vystavené vysokej teplote, a zničia sa tak patogénne organizmy bez toho, aby trpela kvalita potraviny. V bežných obchodoch sa však s nepasterizovanými výrobkami nestretnete.

6. Alkohol

Názory na konzumáciu alkoholu v tehotenstve sa rôznia. Sama sa prikláňam k názoru, že alkohol by sa v tehotenstve nemal konzumovať vôbec. Aj malé množstvo zvyšuje riziko potratu, predčasného pôrodu alebo oneskoreného vývoja mozgu dieťaťa.

Z konzumácie alkoholu vyplýva riziko tzv. fetálneho alkoholového syndrómu, ktoré u dieťaťa zahŕňa deformity tváre, srdcové chyby a zníženie intelektu.

7. Neumyté ovocie a zelenina

Ovocie a zelenina môžu byť kontaminované baktériami aj parazitmi (napr. toxoplazmóza prenášaná parazitom Toxoplasma gondii). Ku kontaminácii môže dôjsť už počas produkcie, zberu, prepravy alebo v obchode. Zvyčajne má tooxplazmóza mierny priebeh, riziková je ale pre tehotné ženy v druhom alebo treťom trimestri, keď hrozí poškodenie plodu.

Jedálniček tehotnej ženy by mal byť bohatý na ovocie a zeleninu. Než sa s chuťou pustíte do toho krásneho šťavnatého jablka, poriadne ho umyte. A nebude úplne od veci, keď pri tomto návyku zostanete navždy.

Ktorým potravinám a nápojom by sa mala vyhnúť tehotná žena?

Čo si z toho odniesť?

Stravovanie v tehotenstve nie je žiadna veda. V podstate stojí na pevných racionálnych základoch: vyberajte chudé mäso, ryby, celozrnné produkty, vajcia, strukoviny, ovocie, zeleninu a orechy. Vyhnúť by ste sa mali fastfoodu a ultraspracovaným potravinám. Tie nemajú v jedálničku opodstatnenie u nikoho z nás.

Skôr než „za dvoch" jedzte dvojnásobne kvalitne a zaujímajte sa o pôvod potravín. Prekvapením pre vás možno je, že kalorická potreba v tomto období o toľko vyššia nie je. Ide o cca 200 – 300 kcal v druhom a treťom trimestri, čo zodpovedá napríklad menšej miske ovsenej kaše s ovocím a orieškovým maslom. V prvom trimestri sa dokonca potreba energie nemení.

Že ste v zozname vyššie spomínaných potravín nenašli kávu? Časy, keď bola striktne zakazovaná, sú dávno preč. S konzumáciou by síce mali nastávajúce mamičky brzdiť, ale za bezpečné považujeme množstvo okolo 200 mg. To zodpovedá zhruba 2 – 3 šálkam.


Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________