7 vecí, ktoré by ste mali prestať robiť, keď chcete schudnúť

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 28. 2. 2022 Prvýkrát publikované 26. 4. 2021
Aktualizované 28. 2. 2022
Uložiť článok
7 vecí, ktoré by ste mali prestať robiť, keď chcete schudnúť

Každý, kto sa niekedy snažil schudnúť, iste potvrdí, že redukcia hmotnosti je dlhá a občas pekelne náročná cesta. Ba čo viac, aby ste si svoj pracne vydobytý úspech následne udržali, často sa treba vzdať starých návykov, ktoré vám „hádžu polená pod nohy“. V dnešnom článku vám predstavíme 7 vecí, ktoré by ste mali prestať robiť, ak chcete schudnúť raz a navždy.

1. Obmedzovať sa na nezmyselné diéty

Prečítali ste si na internete o novej diéte, na ktorej teraz frčia všetky známe i neznáme celebrity a usúdili ste, že práve táto je tá pravá pre vás? Alebo vám práve kamoška vychválila svoju novú mliečnu diétu až do nebies? Ak chcete schudnúť zdravo a naozaj natrvalo, na tieto krátkodobé a drastické trendy radšej zabudnite.

  • Na konkrétne príklady diét celebrít, ktoré by ste rozhodne nemali napodobňovať, sa môžete pozrieť v našom článku tu

Čo s tým?

Namiesto „rýchlokvasiek“ si radšej hľadajte takú cestu, ktorá vám pomôže znížiť energetický príjem, ale zároveň pre vás bude príjemná a dlhodobo udržateľná. Kľúčom k chudnutiu totiž, ako iste viete, nie je vynechanie pečiva ani prelievanie sa hektolitrami vody, ale vhodne nastavený kalorický deficit, ktorý dosiahnete zodpovedajúcim množstvom kvalitnej stravy a pravidelným pohybom.

2. Stanovovať si nereálne ciele

Ste ten typ, čo sa pre niečo rýchlo nadchne a okamžite sa tomu začne venovať na 200 %, kým doslova nevyhorí? Potom vedzte, že napriek nespochybniteľnej sile vnútornej motivácie toto nie je ten najlepší smer. Zhodiť 20 kg za 2 týždne totiž nie je zdravé a vlastne ani veľmi reálne a hneď ako to počas svojho prvotného nadšenia pochopíte, môžete s chudnutím skončiť skôr, ako vlastne poriadne začnete.

Čo s tým?

Cestou k dosiahnutiu veľkých cieľov sú malé krôčiky, ktoré si budete môcť postupne plniť a ktoré vás budú hnať na vašej ceste dopredu. Nenechajte si pokaziť náladu tým, že si necháte svoju motiváciu zadupať do zeme nezmyselným cieľom, ktorý bol vopred predurčený na neúspech. Svoju cestu za vysnívanou postavou si radšej preložte čiastkovými úspechmi, ktoré vám budú prinášať radosť a túžbu posunúť sa zase o kúsok ďalej.

  • A že neviete, ako začať? Napríklad úplne od nuly! 3 jednoduché kroky, ako si vytvoriť nové návyky a splniť si svoje sny, nájdete tu 

7 vecí, ktoré by ste mali prestať robiť, keď chcete schudnúť

3. Vyhovárať sa na nedostatok času

V dnešnom uponáhľanom svete sa jednému môže zdať, že na pár desiatok minút cvičenia, prechádzky alebo prípravy jedla jednoducho nemá čas. Tieto aktivity vedúce k zdraviu a duševnej pohode by však v skutočnosti mali byť vašou prioritou. Nový životný štýl s dostatkom spánku, pohybu a kvalitnej stravy vám navyše vleje do žíl toľko energie, že vo finále budete produktívnejší ako kedykoľvek predtým.

Čo s tým?

Urobte si zo svojho zdravia prioritu. Pripravte si so sebou do práce krabičky so svojím obľúbeným jedlom a keď je pekne, choďte domov pešo, alebo vystúpte o pár zastávok skôr. Aj tieto zdanlivé maličkosti vám totiž pomôžu privlastniť si zdravý životný štýl, ktorý vám pomôže zhodiť nadbytočné kilogramy a v ktorom budete na prvé miesto klásť sami seba. Rovnako tak si neodopierajte ani odpočinok – či už ide o spomínanú prechádzku, knižku, alebo tréning mindfulness.

  • Hľadáte inšpiráciu na krabičkové stravovanie? S našou krabičkovou diétou schudnete zdravo a bez hladovania. Inšpirujte sa v článku tu alebo tu

  • Návod, ako upokojiť roztržitú myseľ, nájdete tu

4. Byť na to sami

Na sociálnych sieťach ste už iste obdivovali príbeh niekoho, kto sa na pol roka zavrel doma/v posilňovni a vo finále z tohto procesu vyšiel ako úplne nový človek. Pokiaľ mu tento spôsob pomohol lepšie sa sústrediť na svoj cieľ, prečo nie. Neznamená to však, že to musí byť jediný možný spôsob aj pre vás.

Čo s tým?

Na dlhej a kľukatej ceste k redukcii hmotnosti je veľmi pravdepodobné, že príde chvíľa, keď budete mať pocit, že sa vám nedarí, a budete to chcieť vzdať. Z toho dôvodu je na nezaplatenie mať okolo seba ľudí, ktorí vás vo vašom snažení podporia a nakopnú vás k ďalšiemu pokračovaniu. Môže to byť ktokoľvek – rodina, partner, priatelia, parťák z posilky alebo napríklad aj komunita na facebookovej skupine. V období covidu vám môžu pomôcť aj mnohé športové aplikácie, ktoré umožňujú zdieľanie vašich výsledkov aj na diaľku. Najdôležitejšie je vedieť, že na to nikdy nie ste sami a aj keď sa vám aktuálne práve príliš nedarí, stačí vytrvať a bude zase lepšie.

5. Rozdeľovať potraviny na „zdravé“ a „nezdravé“

Odopierate si kúsok čokolády do ovsenej kaše, ale avokádo by ste mohli jesť na kilá? Potom spozornite, pretože práve toto delenie potravín na „zdravé“ a „nezdravé“ môže byť hlavnou prekážkou na vašej ceste za lepšou postavou. Aj v tomto prípade je totiž kľúčové množstvo potraviny a spôsob, akým jej konzumácia ovplyvní váš energetický príjem za celý deň.

Čo s tým?

Ako už sme si povedali vyššie, chudnutie je založené na kalorickom deficite, nie na striktnom vylučovaní určitých potravín. Základ vašej stravy by preto mali tvoriť potraviny, ktoré vám dodajú dostatok kvalitných živín, zvyšok energie však môžete pokojne doplniť rozumným množstvom takých jedál a ingrediencií, ktoré potešia vaše chuťové poháriky a urobia vám radosť.

Prílišné obmedzovanie sa v jedle môže navyše vyústiť až do nekontrolovaného prejedania, keď od hladu zjete doslova všetko, čo vám príde pod ruku. Pomôcť vám môžu aj zdravšie alternatívy obľúbených potravín:

  • Umierate túžbou po sladkom? Vyskúšajte napríklad našu fit krtkovu tortu plný bielkovín.
  • Máte chuť na vyprážaný syr? Upečte si ho v rúre.
  • Nekonečnú zásobu inšpirácie nájdete medzi Aktin receptami 

obrázok z istockphotos.com

6. Prestať sa prirodzene pohybovať

Zo všetkých článkov na vás dennodenne vyskakuje, že na chudnutie a dosiahnutie kalorického deficitu potrebujete pohyb. To je samozrejme pravda – čím vyšší totiž bude váš výdaj, tým viac toho môžete zjesť a kilá pôjdu stále dolu. Máte ale dojem, že ak práve nemôžete stráviť hodinu v posilňovni alebo ubehnúť 10 km, množstvo vydanej energie nebude stáť za nič?

Čo s tým?

Výdaj energie nemusí vždy nutne znamenať cvičenie. Jeho podstatnú časť totiž tvorií aj tzv. energetický výdaj vychádzajúci z aktivít bežného života (NEAT), ktorý zahŕňa všetky aktivity vykonávané počas dňa – od chôdze cez upratovanie až po posturálne funkcie tela. Na prvý pohľad sa tieto činnosti môžu zdať ako bezvýznamné, ak však počas dňa vyvenčíte psa, namiesto výťahu použijete schody, zametiete byt a ešte si stihnete uvariť niečo dobré pod zub, vo finále môžete spáliť viac kalórií ako za onú hodinu vo fitku. Na prirodzený pohyb preto rozhodne nie je radno zabúdať.

7. Spoliehať sa na „zázračné“ chudnúce pilulky a akože účinné procedúry

Vyskakuje na vás každý deň reklama na zázračné chudnúce pilulky alebo tajný trik zaručujúci pálenie tukov cez noc? Predstava je to nepochybne pekná, ale je dôležité si uvedomiť, že tadiaľ cesta nepovedie. Kilogramy, ktoré ste si nazbierali počas mesiacov (možno aj rokov) nevhodného stravovania a životného štýlu, totiž nezmiznú za pár dní.

Čo s tým?

Ako už bolo avizované vyššie, cesta k redukcii hmotnosti sa skladá z drobných krôčikov vedúcich k vytvoreniu nových návykov. Jedine tak totiž dosiahnete udržateľné výsledky a vyhnete sa poškodeniu svojho zdravia. Niektoré lieky vám síce môžu pomôcť potlačiť chuť do jedla alebo znížiť absorpciu tukov z tráviaceho traktu, ich efekt je však len doplnkom k celkovej zmene životného štýlu a použitie týchto preparátov by malo byť vždy konzultované s lekárom.

Čo si z toho odniesť?

K zdraviu a lepšiemu telu často vedie dlhá a kľukatá cesta. Udržateľné výsledky navyše dosiahnete len tak, že sa zbavíte nevhodných návykov, ktoré vám v úspechu bránia. Medzi tieto „zlozvyky“ patrí napr. obmedzovanie sa na nezmyselné a neudržateľné diéty, stanovovanie si nereálnych cieľov, alebo vyhováranie sa na nedostatok času. Pamätajte aj, že potraviny nie je dobré paušalizovať na „zdravé“ a „nezdravé“, udržateľné schudnutie nedosiahnete pomocou piluliek a že aj keď občas môžete mať chuť to vzdať, nikdy na to nie ste sami.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
14 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________