Spirulina

Radenie

Čo je spirulina?

Spirulina je zelenomodrá riasa (sinica), ktorá je vďaka vysokému obsahu zdraviu prospešných látok radená medzi tzv. superpotraviny. Spirulina je bohatá na rastlinné bielkoviny (až okolo 60%), vitamíny (najmä vitamíny skupiny B) či antioxidačný C-Fykocyanín. Prášok spiruliny sa získava sušením rias, ktoré boli predtým rozšírené v subtropických a tropických jazerách, v súčasnosti sa najčastejšie pestujú v laboratóriách.

Účinky spiruliny

Spirulina je známa pre svoje antioxidačné alebo protizápalové účinky. Podporuje imunitný a kardiovaskulárny systém, a pomáha aj s reguláciou hladiny glukózy v krvi, cholesterolu či krvného tlaku. Medzi ďalšie preukázané účinky spiruliny sa radia:

  • pomáha s viazaním a tým odbúravaním ťažkých kovov,
  • zmierňuje príznaky alergií,
  • pomáha zmierniť symptómy PMS,
  • zmierňuje príznaky chudokrvnosti,
  • bojuje proti kvasinkovým infekciám,
  • môže podporiť zvýšenie vytrvalosti a svalovej sily.

Spirulina svojimi účinkami do značnej miery pripomína chlorellu, ďalšiu zelenú riasu považovanú za superpotravinu. V porovnaní s ňou je však spirulina ľahšie stráviteľná.

Užívanie spiruliny nie je dostatočne prebádané u detí a tehotných a dojčiacich žien, preto sa im jej užívanie neodporúča.

Dávkovanie spiruliny

Najčastejšie uvádzanou odporúčanou dennou dávkou je 2–5 g spiruliny. Pozitívne účinky sú však pozorované aj pri dvojnásobných dávkach. V začiatkoch sa odporúča začať s nižšou dávkou, ktorá sa postupne navyšuje až na požadovanú dávku.

Chuť spiruliny mnohým ľuďom pripomína rybie a zemité tóny. Pre jej ľahšiu konzumáciu je tak možné ju pridávať do smoothies, ovocných a zeleninových štiav, alebo ju použiť ako farbivo v rôznych nápojoch – na tieto účely je obľúbená najmä modrá spirulina. Hodí sa aj do dezertov, polievok či šalátov.