Goji

Radenie

Čo je goji?

Goji sú plody kríka kustovnice čínskej , ktoré sú pre svoje účinky obľúbené vo východnej medicíne. V súčasnosti sú plody goji, vďaka vysokému obsahu živín, považované za tzv. superpotraviny . Goji obsahujú široké spektrum aminokyselín, minerálne látky a vitamíny (obsah vitamínu C je v porovnaní s pomarančom až 50× vyšší). Patrí tiež medzi najbohatšie zdroje beta-karoténu .

Aj keď je možné ker kustovnice pestovať v našich podmienkach, živiny obsiahnuté v týchto plodoch sa nemôžu s čínskymi či himalájskymi goji zďaleka merať. Najčastejšie sú tak k dostaniu sušené plody goji pochádzajúce z východných krajín.

Účinky goji

Goji sú pre svoje účinky prezývané ako plody dlhovekosti, čo je dané veľmi silnými antioxidačnými vlastnosťami , ktoré spomaľujú starnutie buniek. Goji naďalej môže:

  • podporiť fungovanie imunitného systému ,
  • zlepšiť zdravie očí a kvalitu pokožky,
  • pozitívny vplyv na stabilizáciu hladiny glukózy v krvi ,
  • podporiť psychické zdravie,
  • zlepšiť celkovú fyzickú a psychickú odolnosť .

Pokiaľ nedochádza k prekročeniu odporúčaného dávkovania, neboli v rámci dlhodobého užívania goji pozorované žiadne vedľajšie účinky .

Goji a chudnutie

Plodom goji sú občas prisudzované až zázračné účinky pri snahe o redukciu hmotnosti. Bobule goji síce obsahujú okolo 21% vlákniny , majú nízky glykemický index a určitým spôsobom dokážu podporiť športový výkon, treba však pamätať na to, že goji by mali jedálniček iba dopĺňať a nie tvoriť jeho základ. Rozumnejšie je sa tak riadiť všeobecnými odporúčaniami zdravej stravy , popr. ako schudnúť a cieliť na energetický deficit .

Užívanie goji

Sušené goji bobule sa odporúča konzumovať v množstve 20-30 g za deň , čo zodpovedá približne jednej hrsti plodov. Goji možno konzumovať len tak, pridať do kaší, či zmesí s orechmi a semienkami , alebo s nimi ozdobiť dezerty. Goji sa hodí aj na prípravu čaju, smoothie či ako sirup na prípravu limonády