Ako na krabičkovanie

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 27. 8. 2022 Prvýkrát publikované 16. 9. 2020
Aktualizované 27. 8. 2022
12 Páči sa mi Komentáre Uložiť článok
Ako na krabičkovanie

Krabičkování ponúka jedinečný a efektívny spôsob, ako si udržať kontrolu nad stravovaním a ešte ku všetkému ušetriť peniaze aj čas. Ak s ním však doteraz nemáte žiadne skúsenosti, môže vám príprava zdravej a chutnej krabičky pripadať minimálne ako jadrová fyzika. Ako teda s krabičkováním začať, vydržať pri ňom a zároveň z neho vyžmýkať čo najviac?

6 tipov, ktoré vám pri krabičkovaní uľahčia život

1. Začnite postupne

Ak sa s krabičkovaním stretávate prvýkrát, netlačte sa hneď do zložitých a časovo náročných receptov. Skúste si radšej zo začiatku naplánovať len niekoľko jednoduchých pochúťok a postupne sa dopracovať k väčším a výživnejším jedlám. Skvelými štartovačkami môžu byť napr:

Uvidíte, že keď sa trochu rozhliadnete, začnete si naplno užívať všetky výhody, ktoré krabičkovanie prináša. Viac informácií nájdete v našom článku s názvom Ľahšie chudnutie a ušetrené peniaze. Čo ďalšie získame krabičkovaním?

2. Strážte si zloženie svojho jedla

Obsahom krabičky nemusí vždy automaticky byť správne poskladané a nutrične vyvážené jedlo. Či už je vaším cieľom schudnúť, nabrať svaly, alebo byť proste len zdravý a fit, zloženie vášho jedálnička hrá vo všetkých týchto ohľadoch kľúčovú úlohu. V každom jedle sa preto snažte o to, aby obsahovalo dostatok kvalitných bielkovín, komplexné sacharidy a tiež kvalitné tuky. Zabúdať by ste nemali ani na vlákninu, ktorú nájdete najmä v celozrnných výrobkoch, ovocí a zelenine, strukovinách alebo orechoch a semenách. Na záver by ste potom mali ku každému jedlu pridať zodpovedajúce množstvo ovocia alebo zeleniny.

Ak stále ešte tápate a nemáte predstavu o tom, ako by mala vaša krabička správne vyzerať, inšpirujte sa v našich článkoch:

3. Dbajte na rozmanitosť

Stereotyp je zabijakom vzťahov a inak to nie je ani vo vzťahu k jedlu. Koho by bavilo jesť to isté jedlo dokola a dokola, obzvlášť, keď sa okolo ponúka toľko nových a lákavých možností. Jedine pestrá strava vám navyše zaistí všetky dôležité makro aj mikroživiny, ktorých množstvo a pomer sa v rôznych potravinách líšia.

Zabudnite preto na kurča s ryžou a brokolicou 5x denne. Pravidelne striedajte prílohy a druhy mäsa, obmieňajte ich za vajcia, mliečne výrobky, strukoviny alebo vegetariánske a vegánske produkty a doprajte si pokojne aj jedlá nasladko. Ďalšie tipy na rýchle krabičkové jedlá nájdete v našom článkuKrabičkujete? 9 tipov na rýchle a zdravé jedlá do 20 minút.

4. Uchovávajte si svoje obľúbené recepty

Aj keď sa môžete snažiť byť stále kreatívny, variť pestro a vymýšľať nové a nové jedlá, raz za čas dôjdu nápady skrátka každému. Svoje obľúbené recepty si preto zapisujte alebo inak ukladajte, aby ste aj v takých chvíľach mali kde načerpať inšpiráciu. Jedlá si navyše môžete rozdeliť do rôznych sekcií, napr. na sladké a slané, mäsové a vegetariánske alebo rýchle či zložitejšie. Podľa vašich aktuálnych chutí, surovín i voľného času potom budete hneď presne vedieť, kde hľadať, a vyhnete sa tak nudnému stereotypu.

5. Naplánujte si jedlá dopredu a spíšte si nákupný zoznam

Asi len málokomu by sa chcelo každý deň tlačiť v obchode a čakať v dlhých frontách pri pokladni. Opakovaným návštevám potravín môžete zabrániť tak, že si naplánujete jedlá napr. na 3 dni alebo aj na týždeň dopredu, spíšete si potrebné suroviny, všetko si v pokoji nakúpite naraz, a nebudete tak musieť denne po práci niečo zháňať. Okrem nervov navyše ušetríte aj čas, ktorý môžete investovať práve do varenia, športovania, odpočinku či chvíľky s rodinou.

Ako na krabičkovanie

6. Navarte si viac porcií naraz

Ak naozaj nemáte času nazvyš, vyskúšajte možnosť navariť si krabičky na viac dní dopredu. K sporáku sa tak postavíte raz za čas a zvyšné dni si hotové krabičky proste len vytiahnete z chladničky. Hoci sa to môže zdať neuveriteľné, ani takto pripravené krabičky nemusia byť všetky rovnaké.

Pripravte si napr. väčšie množstvo ryže a zeleniny, z ktorých môžete pridaním rôznych surovín vytvoriť úplne odlišné jedlá. Do jednej krabičky môžete pridať mäso, do ďalšej šmakoun či vajcia, do tretej verzie si k zelenine prihoďte krájané paradajky, tofu a hrsť strukovín a razom máte paradajkovú omáčku plnú bielkovín. Ak navyše máte dostatočne veľký sporák, súbežne s ryžou si môžete uvariť ešte ďalšiu prílohu, a tak dať kombináciám surovín zase iný rozmer.

Čo si z toho odniesť?

Hoci nám krabičky poskytujú mnoho výhod, nezasvätenému človeku sa môže zdať ich príprava až nadmieru zložitá. Ak teda s krabičkovaním začínate, skúste si so sebou najskôr pripraviť pár jednoduchých a rýchlych pochúťok. Postupne sa dostanete k väčším a výživnejším jedlám, pri ktorých však nesmiete zabúdať na správne zloženie a pomer živín. Rovnako je vhodné jedlá aj pravidelne striedať. Svoj jedálniček si tým uchováte pestrý a zábavný.

Vhodné je tiež ukladať si svoje obľúbené recepty, aby ste aj v najvyššej núdzi vedeli, kde rýchlo nájsť inšpiráciu. Ak chcete ušetriť ešte viac času, naplánujte si jedlá dopredu a všetky potrebné suroviny si nakúpte naraz. Do krabičiek si tiež môžete navariť viac porcií naraz a s pomocou rôznych surovín vytvoriť z jedného základu pestrú škálu výborných a nutrične vyvážených pokrmov.

Pridaj sa k 39 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
12 Páči sa mi Uložiť článok