7 účinných rád, ako zatočiť s celulitídou!

Ondřej Klein
Ondřej Klein 7. 6. 2021 Prvýkrát publikované 6. 2. 2013
Aktualizované 7. 6. 2021
Uložiť článok
7 účinných rád, ako zatočiť s celulitídou!

Celulitída, alebo babsky povedané taká tá pomarančová koža, je postrachom azda každej ženy. Možno si aj preto potom dievčatá neužijú krásne letné počasie tak, ako by si predstavovali, a radšej sa držia v ústraní.

Nezúfajte, keď sa začne tá prekliata hrboľatá koža v oblasti stehien a zadku objavovať, je načase s tým začať niečo robiť a zbaviť sa jej. Zvládnuť môžete naozaj všeličo a aj svoj dlhoročný boj s celulitídou vyhráte knockoutom v prvom kole!

Čo sa v dnešnom článku dozvieme?

  • Čo je tá prekliata celulitída a koľko žien na svete trápi
  • Aké faktory sa podieľajú na vzniku celulitídy a ako ich môžeme ovplyvniť
  • Akých 7 tipov a rád vám s bojom proti celulitíde pomôže

Prečo práve ja musím mať celulitídu? Dá sa s tým niečo robiť?

Ak si, milé dámy, myslíte, že sa prekliatia celulitída týka len vás, nie je to pravda. Pod kliatbou celulitídy je totiž približne 98 % (niektoré zdroje uvádzajú „iba“  80–90 %) všetkých žien, ktoré už majú pubertu za sebou. S celulitídou sa skôr alebo neskôr stretne každá žena. Niekedy sa môže zdať, že ten svet je voči dievčatám fakt nespravodlivý. Chlapom ide chudnutie rýchlejšie a nemusia si ani tak často lámať hlavu s pomarančovou kožou na zadku, s ktorou môžu bojovať aj tie najviac fit ženy na svete (Khan, 2010).

Čo je vlastne tá prekliata celulitída zač?

  • Celulitída je definovaná ako lokálna metabolická porucha podkožného tkaniva. Pri celulitíde dochádza k zväčšeniu objemu tukových buniek (adipocytov) v podkoží, ktoré sú vytláčané smerom ku koži, a vytvárajú tak typický vzhľad pomarančovej kôry. V postihnutom mieste je obmedzený prietok krvi a lymfy (Khan et al., 2010a; Luebberding, 2015; Rossi & Vergnanini, 2000).
  • Jednoducho si môžete predstaviť svoju podkožnú vrstvu tukových buniek ako vertikálne nafukovacie balóniky, ktoré zväčšili svoju veľkosť viac, než by bolo zdravé, a tlačia sa k povrchu kože. Medzi balónikmi sa potom vytvárajú typické jamky. Kiežby tie balóniky išlo prasknúť, že?

Prečo celulitídou trpíme?

  • Ten, kto objaví jasnú príčinu celulitídy, asi dostane Nobelovu cenu. Bohužiaľ, priama príčina vzniku celulitídy sa stále hľadá.

Aké faktory stoja za vznikom celulitídy?

  • Životný štýl, pohlavie, rasa, genetická výbava, hormonálne prostredie organizmu, prítomnosť zápalu, súčasný výskyt niektorej z chorôb (obehové, metabolické alebo zažívacie ochorenie) a rizikové obdobie v živote ženy (puberta, tehotenstvo, menopauza).

Dá sa vôbec s celulitídou niečo robiť? Jasné!

Ako vidíte, faktorov ovplyvňujúcich vznik celulitídy je veľa. Ak ste nevyhrali genetickú lotériu ako zelenú kartu do USA, musíte pre boj s celulitídou vyvinúť často nemalé úsilie.

Najviac ovplyvniteľným faktorom je životný štýl. Pozorujete to, že životný štýl je spoločným menovateľom v prípade chudnutia, boji proti celulitíde alebo civilizačným ochoreniam? Zdravý životný štýl jednoducho otvára viac dverí.

[Instagram]

Akých 7 účinných a overených tipov na boj s celulitídou by ste mali poznať?

1. Ozdravte si svoj jedálniček a možno sa budete diviť, aké zázraky sa začnú diať

  • Zdravým jedálničkom s dostatkom vlákniny (30–35 g/deň), bielkovín, zdravých tukov, komplexných sacharidov a množstvom zeleniny a ovocia si zaistíte všetko, čo vaše telo potrebuje.
  • Obmedzením konzumácie rafinovaných sacharidov, cukru, soli a nezdravých tukov vo všetkých ich podobách urobíte pre skvalitnenie jedálnička to najlepšie, čo je vo vašich silách.
  • Vďaka tomu, že telu doprajete dostatok živín (bielkovín) na obnovu spojivových tkanív (ktoré držia tukové bunky – balóniky pod kontrolou), môže dôjsť k zníženiu prejavov celulitídy. Príjem bielkovín môžeme efektívne zvýšiť napr. s pomocou srvátkového alebo kvalitného rastlinného vegan proteínu.

2. Pite čistú vodu, nesladenú kávu alebo čaj a zrieknite sa alkoholu

Sladkosti a všetok pridaný cukor ste z jedálnička už vyhodili? Potom je čas vyhodiť alebo darovať susedom všetky sladené limonády, džúsy a kávové alebo čajové nápoje natrieskané cukrom. Asi netreba zmieňovať, že obmedzenie až vylúčenie alkoholu z pitného režimu je viac než žiaduce.

Základom pitného režimu by mala byť voda v rozmedzí 30–45 ml/kg telesnej hmotnosti a podľa toho, koľko sa potíte a športujete. Pitným režimom založeným na obyčajnej vode a nesladených nápojoch v kombinácii s obmedzením soli sa môžeme zbaviť niekoľkých stoviek mililitrov tekutín, ktoré môžeme v tele zadržiavať.

3. Začnite sa venovať silovému tréningu

Zdá sa, že silový tréning je liekom na všetky ľudské problémy. Samozrejme preháňam, ale aj tu má železo svoje pevné miesto. Vďaka pravidelnému silovému tréningu prebudíte svoje (možno?) spiace svaly k životu a tie sa dajú do práce tak, že vám spevnia vašu postavu, zlepšia prietok krvi a v prítomnosti kalorického deficitu pomôžu aj s bojom proti zväčšeným tukovým bunkám spôsobujúcim celulitídu.

Tá pravá forma na leto sa tvorí v posilňovni a môžete ju mať celoročne, a neblázniť pár mesiacov pred letom. Stačí mať rozumný a konzistentný plán.

4. Nájdite si doplnkový šport, ktorý vás bude baviť

Šport je nielen liekom na dušu, ale aj na telo. Športovou aktivitou opäť rozprúdite krv, lymfatický systém a budete spaľovať ďalšie kalórie navyše. Prečo je to super? Pri celulitíde je v postihnutej oblasti obmedzený prietok krvi a lymfy a ich rozprúdenie športom vám môže pomôcť.

Ktoré športy sú vhodné? Všetky! Naozaj robte všetko, čo vás baví

  • Jazdite na bicykli, behajte, vytiahnite kolieskové korčule, plávajte, požičajte si kolobežku alebo si vyšliapnite do hôr. Nájdite v sebe milovníka pohybu.

5. Čo najviac sa počas dňa prirodzene hýbte

Každý krok sa jednoducho počíta. My ako ľudia sme boli stvorení na pohyb, nie na celodenné sedenie za počítačom.

  • Do práce choďte pešo alebo na bicykli, obmedzte dopravu autom a mestskou hromadnou dopravou a čo najviac využívajte nohy ako svoj hlavný dopravný prostriedok.

6. Aj v práci sa čo najčastejšie poprechádzajte alebo ponaťahujte stuhnuté telo

Pokiaľ práve nepracujete manuálne, pravdepodobne sedíte za stolom alebo stojíte niekde v obchode. A ako je známe, sedavý životný štýl nám ľuďom veľmi neprospieva a celodenné sedenie na zadku vám s celulitídou tiež veľmi nepomôže.

Skúste sa ideálne každú hodinu na pár minút prejsť, zájsť si urobiť kafe, vyjsť si pár poschodí v budove a ponaťahujte svoje stuhnuté svaly. Hlavne zadnú a prednú stranu stehien, pretože sa podieľajú na vzniku dolného skríženého syndrómu. Nie je to také ťažké, nastavte si napríklad upozornenie na telefóne.

7. Dajte šancu klasickým alebo lymfatickým masážam

Hoci je priamy vplyv masážou na celulitídu takou špekulatívnou otázkou, niet pochýb, že klasická alebo lymfatická masáž dokáže zvýšiť prietok krvi v masírovanom mieste, a teoreticky tak prispieť k celkovému boju proti celulitíde.

Lymfatická masáž podporí obeh lymfy a zmenšenie prípadného opuchu. Jej efektivita v boji proti celulitíde je však zatiaľ zahalená tajomstvom a skôr sa ukazuje, že na celulitídu žiadny veľký efekt nemá (Luebberding et al., 2015).

Skúsiť môžete aj kúpele v studenej vode, striedanie studenej a teplej vody. Prečo? Pretože v tele dochádza k podpore prietoku krvi následkom stiahnutia a roztiahnutia ciev. A ak to nepomôže, aspoň sa v lete príjemne osviežite.

[Instagram]

Pomôžu krémy proti celulitíde alebo moderné terapie, ako je akustická rázová vlna či laser?

Áno aj nie. Pri niektorých moderných metódach na čele s akustickou rázovou vlnou môže byť nejaká účinnosť. Pri laserových terapiách sú výsledky prinajmenšom nevypovedajúce. Celkovo ide len o dočasné riešenie, ktoré môže a nemusí fungovať (Emanuele, 2013; Hexsel & Soirefmann, 2011).

A čo kozmetické produkty na čele s krémami proti celulitíde? Najvernejšie túto situáciu vystihuje vo svojej práci Hexsel: „Na trhu je veľa kozmetických produktov a lekárskych metód na liečbu celulitídy, ale existuje len málo klinických dát, ktoré by dokázali potvrdiť ich účinnosť v boji proti celulitíde a žiadna z týchto metód a produktov nedokázala problém celulitídy vyriešiť.“ (Hexsel & Soirefmann, 2011).

Čo si z toho odniesť?

S celulitídou sa dá bojovať, a dokonca jej aj môžete nakopať zadok. Ale čo keď sa snažíte akokoľvek, všetko robíte správne a stále to nejde? Zmierte sa s tým. Možno je to pre vás prekvapivé, ale skôr ako investovať obrovské množstvo energie a finančných prostriedkov v honbe za dokonalosťou, ktorá neexistuje, nie je lepšie byť najlepšou verziou seba samého a prijať sa so všetkými malichernými nedokonalosťami, ktoré v konečnom dôsledku prekážajú len vám, dámy?

Celulitída je síce nepríjemná, ale nie je dôvodom, aby ste sa držali ďalej od letného veselia alebo sa za seba hanbili. Život je príliš krátky na to, aby ste premárnili každú chvíľu zbytočnými starosťami a vecami, s ktorými už nič viac neurobíte, ani keby ste sa pretrhli.

Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
113 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________