6 potravín, ktoré môžu zhoršiť celulitídu

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 30. 6. 2021 Prvýkrát publikované 23. 7. 2020
Aktualizované 30. 6. 2021
Uložiť článok
6 potravín, ktoré môžu zhoršiť celulitídu

Investícia do drahých krémov, zábalov a procedúr pochybných šarlatánov v dobrej viere, že tak zlepšíte svoje problémy s celulitídou, môže mať celkom neistý výsledok. Isté ale je, že existujú konkrétne potraviny, ktoré by ste rozhodne mali zo svojho nákupného zoznamu (a teda aj jedálnička) vyradiť, aspoň čo sa týka pravidelného zaraďovania. V dnešnom článku vám poradíme, na ktoré potraviny si radšej dať pozor a čím ich nahradiť.

6 potravín, ktoré by ste mali vyradiť pre zlepšenie celulitídy

1. Slané syry

Radi si spestríte svoj letný zeleninový šalát poriadnou náložou balkánskeho syra alebo fety? Nesnažím sa spochybniť, že ide o chutnú večeru, ktorú si užijete počas teplých večerov na balkóne či terase. Smutným faktom ale je, že podobné syry sa s celulitídou veľmi nekamarátia. Problémom je vysoký obsah soli. Tá môže spôsobiť zadržiavanie vody, čo celulitídu zviditeľňuje.

Čo s tým?

Sledujte obsah soli v potravinách s dôrazom na syry. Pokiaľ ich v jedálničku chcete mať, zaobchádzajte opatrne s množstvom. Napríklad, do šalátu pridajte kuracie mäso a z balkánu uberte.

2. Grilovacie omáčky a dresingy

Sezóna letných grilovačiek je v plnom prúde. Ak dodržíte rozumné zásady (výber mäsa, jedlo doplnené o zeleninu, postrážite príjem alkoholu atď.), môžete si takto pripraviť zdravú večeru pod holým nebom.

Nástrahy ale číhajú aj tam, kde by ste ich možno nečakali – v kupovaných omáčkach, ktoré si k jedlu dáte. A prečo? Takéto omáčky majú často zloženie na niekoľko riadkov, sú plné cukru a soli. Šetrite teda s množstvom.

Existuje totiž istá spojitosť medzi príjmom cukru, starnutím pleti a poškodením ciev. Dochádza k procesu zvanému neenzymatická glykácia, pri ktorej dochádza k oslabovaniu ciev. To vedie k zlej cirkulácii vody a jej zadržiavaniu. Čo následne opäť vedie k tomu, že sa celulitída stane viditeľnejšou.

Čo s tým?

Ak nutne túžite po kupovaných omáčkach, siahnite po takých, ktoré majú znížený obsah cukru, soli a energie.

Úplne najlepšou voľbou ale bude, keď si pripravíte ľahký jogurtový dip z gréckeho jogurtu, čerstvých byliniek a cesnaku. Je už len na vás, koľko soli použijete. Poznáte ajvar? Ide o mierne pikantnú omáčku z paradajok a paprík. Skvelo doplní šťavnatý kurací plátok a zeleninu.

3. Sójová omáčka

Kto by nemiloval sushi! Všimli ste si niekedy po návšteve obľúbenej reštaurácie, že vám sú džínsy na druhý deň trochu tesnejšie? Istú súvislosť to môže mať s tým, koľko kúskov ste zjedli.

Druhým faktorom je obsah soli v sójovej omáčke. To spôsobí, že sa cítite opuchnutí a nafúknutí. 100 ml sójovej omáčky bežne obsahuje okolo 17 g soli. Síce by ste sa museli veľmi snažiť, aby ste toľko omáčky spolu s jedlom zjedli, ak ale budeme brať do úvahy, že horná hranica príjmu soli za deň je 5 g, takou vydarenou ,,sushi party“ sa k tomuto číslu môžete priblížiť.

Čo s tým?

Keď už sójovú omáčku, vyberte variant s nižším obsahom soli. Je bežne dostupná, stačí starostlivejšie čítať obaly a etikety potravín.

4. Ultraspracované údeniny: salámy, klobásy

Keď si nabudúce na výlet či do práce budete chystať obložený rožok s vysočinou alebo uherákom, radšej zadržte. Údeniny, ako sú rôzne salámy, slanina, párky, klobásy a podobne, obsahujú veľa soli a tuku. V kombinácii spolu so slanými syrmi znamenajú doslova pohromu pre problém nazývaný celulitída.

Čo s tým?

Tučné údeniny vymeňte za kvalitnú šunku s vysokým obsahom mäsa. Čím viac, tým lepšie. Okrem percenta mäsa sledujte aj obsah soli. K sendviču si nezabudnite prihodiť dostatok zeleniny či ovocia a starostlivo si strážte aj pitný režim.

5. Biele pečivo či pizza

Ani rafinované sacharidy v podobe bielych rožkov, žemlí či bagiet vám neprospejú. Už spomínaný proces glykácie, ku ktorému častejšie dochádza pri zvýšenej hladine cukru v krvi, vedie aj k poškodeniu kolagénu a elastínu. To sú látky, ktoré sú zodpovedné za pevný vzhľad kože (Uribarri et al., 2010).

Ak máte v jedálničku veľa bieleho pečiva a obľúbenou večerou je pizza ,,z okienka“ po ceste z práce, koža stráca pevnosť, pružnosť a vaše stehná môžu zdobiť nechcené jamky.

Z takých potravín sa totiž veľmi ľahko prejete, a tak aj ľahšie priberiete tuk. Čo z dlhodobého hľadiska zhorší problém nazývaný celulitída.

6 potravín, ktoré môžu zhoršiť celulitídu

6. Sladké sýtené nápoje, limonády a ďalšie sladké ,,bomby“

Všímate si, že s každými narodeninami jamky na stehnách pribúdajú akosi rýchlejšie? To je kvôli tomu, že telo produkuje menej kolagénu. Kolagén je bielkovina, ktorá sa postará o pevnú, pružnú pleť. Starnutie pleti je prirodzený proces a matku prírodu nemožno oklamať.

Ako som písala vyššie, veľké množstvo cukru starnutie kože urýchľuje (Danby 2010). Preto sa zamerajte na potraviny a nápoje s jeho nízkym obsahom. Skrytý cukor číha aj tam, kde by ste ho možno ani nečakali. Okrem sladkých limonád, džúsov alebo smoothiečiek si postrážte aj raňajkové cereálie alebo ochutené kávy.

Čo s tým?

Ak túžite po sýtených nápojoch, nie je nič jednoduchšie, ako použiť neochutenú neperlivú vodu a doladiť ju napríklad citrusmi (pozor na chemicky ošetrenú kôru) alebo bylinkami. Aj ľadovú kávu s poriadnou dávkou bielkovín navyše si hravo pripravíte doma.

Čo si z toho odniesť?

Celulitída je záležitosť, ktorá sa týka takmer každej z nás. Záleží, akú veľkú dôležitosť jej budete prikladať a ako veľmi dovolíte, aby vás trápila. Verte, že vaše okolie alebo partner to zase tak veľmi neriešia.

Namiesto drahých kozmetických procedúr stavte radšej na kvalitný vyvážený jedálniček bez ultraspracovaných potravín, z ktorých môžete ľahko prijímať nadbytok energie. Ten môže z dlhodobejšieho hľadiska viesť k nárastu telesnej hmotnosti a telesného tuku, čo vedie k zhoršeniu prejavov celulitídy. Nehovoriac o tom, že tieto potraviny obsahujú vysoké množstvo soli, ktorá môže u niektorých z nás viesť k vyššiemu zadržiavaniu vody. Rizikom je aj vznik diabetu 2. typu a zvýšená hladina krvného cukru, ktorá poškodzuje cievy. Na druhej strane – rozumná porcia pizze doplnená o bohatý zeleninový šalát vám isto neublíži. Nezabudnite ani na dostatočný pitný režim a pravidelný pohyb.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
9 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________