5 chýb, ktorými zabíjate zdravé raňajky. Robíte niektorú z nich?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 8. 4. 2021 Prvýkrát publikované 14. 10. 2019
Aktualizované 8. 4. 2021
Uložiť článok
5 chýb, ktorými zabíjate zdravé raňajky. Robíte niektorú z nich?

Ani zďaleka nie všetky zdravo sa tváriace potraviny, na ktoré sa nás snažia nalákať televízne a iné reklamy, sú naozaj výživné a zdraviu prospešné. Raňajky sa tak ľahko môžu zvrhnúť na kalorickú, ale napriek tomu nutrične chudobnú bombu.

Nerobíte náhodou aj vy jednu z nasledovných 5 chýb? Ak áno, poradíme, ako ich napraviť

1. Na raňajky jete ohromnú nálož cukru

Keď nabudúce pôjdete nakupovať, mrknite sa do regálu s cereáliami alebo müsli. Veľká časť z nich je plná cukru (až okolo 30 g v 100 g výrobku), s trochou pridaných vitamínov a minerálnych látok. Aby sa nepovedalo. Pritom veľká časť populácie má zdravé raňajky tak nejako spojené práve s cereáliami.

Ako to napraviť?

  1. Vyberajte si nesladené, celozrnné cereálie.
  2. Namiesto mastného javorového pletenca s lattéčkom po ceste do práce zvoľte plátok celozrnného toastu s kvalitnou marmeládou s vysokým podielom ovocia.
  3. Ovsenú kašu neslaďte a potrebné grády jej dodajte radšej horúcim lesným ovocím, orechmi alebo orechovým maslom. Aj obľúbený proteín prepožičia kaši svoju špecifickú chuť.
5 chýb, ktorými zabíjate zdravé raňajky. Robíte niektorú z nich?

2. Raňajkujete málo bielkovín

S raňajkami si spájame určité jedlá, ako sú spomínané sladké cereálie, čerstvý chrumkavý rožok s maslom a marmeládou, palacinky alebo waffle pod ďalšou kopou ovocia alebo v bazéne sladkých topingov. Také jedlá sú bohaté na sacharidy a cukry, ale bielkoviny aby v nich jeden hľadal lupou.

Pritom práve bielkoviny zasýtia a postarajú sa o to, aby sme o pol hodiny po jedle v tajných skrýšach nehľadali, čo ďalšie ešte zjesť.

Ako to napraviť?

  1. K celozrnnému toastu s arašidovým maslom a banánom ešte pridajte napríklad Skyr alebo grécky jogurt s nízkym obsahom tuku.
  2. Do ovsenej kaše pridajte proteín. Dodá potrebné bielkoviny a v závislosti od zvolenej príchuti príjemne ochutí.
  3. Ak nie ste fanúšik sladkých raňajok, skúste napríklad tvarohovú nátierku s lososom, kváskovým chlebom a zeleninou.
  4. Alebo stavte na klasiku v podobe vajec na tisíc spôsobov, k tomu dohoďte zeleninu a celozrnné pečivo.

[Instagram]

3. Chýbajú vám celozrnné varianty obilnín, ktoré dodajú potrebnú vlákninu

Sladké pečivo alebo akože zdravé raňajkové cereálie tiež obsahujú málo vlákniny. Vláknina zaručí dlhší pocit sýtosti, pomáha nášmu zdravému zažívaniu a udržiava správnu hladinu cholesterolu.

Problémom sú rafinované obilniny, pečivo a ultraspracované sladké pečivo. Takéto potraviny sú chudobné na vitamíny, minerálne látky a vlákninu.

Ako to napraviť?

  1. Pečivo vyberajte ideálne s vyšším podielom celozrnnej alebo ražnej múky
  2. Do sladkého pečenia zapojte ovsené vločky a nutrične hodnotnejšie druhy múky. Obsah vlákniny tiež zvýšite pridaním ovocia alebo Psyllia (či inej rozpustnej vlákniny)
5 chýb, ktorými zabíjate zdravé raňajky. Robíte niektorú z nich?

4. Do svojich raňajok nedopĺňate ovocie a zeleninu

Zelenina a ovocie majú zvyčajne málo kalórií, ale zato obsahujú veľa vitamínov a minerálnych látok. Zjesť by sme mali asi 600 g zeleniny a ovocia za deň, pričom zelenina by mala tvoriť tú väčšiu časť. A nie, tie krásne farebné ovocné cereálie sa naozaj nepočítajú.

Ovocie je síce zdravé, ale nepreháňajte to s jeho množstvom: 1 − 2 kusy za deň stačí. Jedzte ho tak, ako ho príroda ponúka. Preto je lepšie sa zahryznúť do čerstvého jablka, než ho odšťavovať, a ochudobniť sa tak o prospešnú vlákninu.

Ako to napraviť?

  1. Na raňajky si vždy dajte porciu ovocia alebo zeleniny.
  2. Do raňajkovej omelety pridajte čerstvý listový špenát a paradajky.
  3. "To go" sendvič z ražného chleba, žervé a plátkového syra vypeckujte listami šalátu a chrumkavou uhorkou.
  4. Biely grécky jogurt s müsli doplňte o nakrájaný pomaranč, kivi alebo jablko.
5 chýb, ktorými zabíjate zdravé raňajky. Robíte niektorú z nich?

5. Raňajkujete nezmyselne

Ráno sa vám nechce z postele, neustále odsúvate budík, až vám nakoniec nezostane žiadny čas na prípravu raňajok. Potom v rýchlosti zamierite do prvej pekárne, ktorú uvidíte.

Dáte si slaninový rožok, maslový croissant alebo azda nugátovú šišku? Nie, nie, toto správna cesta nebude.

Ako to napraviť?

  1. Buďte múdrejší a pripravte si raňajky dopredu. Skvelo vám poslúžia naše tipy na raňajky/desiaty, ktoré prakticky schováte do pohárov. Nájdete ich v článku 7 tipov na desiaty s vysokým obsahom bielkovín, ktoré si vezmete všade so sebou

Čo si z toho odniesť?

Ak raňajky patria k vašim obľúbeným ranným rituálom, urobte si ich tak, aby boli aj nutrične vyváženým jedlom. Poučte sa z obvyklých chýb a odmenou vám bude príjemný pocit sýtosti, žiadny vlčí hlad a chute na sladké.

[Instagram]

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
93 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________