Benefity chôdze: prečo chodiť pešo?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 29. 3. 2021
Uložiť článok
Benefity chôdze: prečo chodiť pešo?

Obyčajná chôdza pre vaše zdravie znamená veľa benefitov: je prevenciou série chronických ochorení a môže vám, pravdupovediac, predĺžiť život. Chodiť pešo môže ktokoľvek, kedykoľvek a v ktoromkoľvek veku. Nesporným plusom je to, že takáto svižná prechádzka vám ľahko zapadne do vašej dennej rutiny a nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie. A skoro by som zabudla: viete, že pomocou chôdze možno ľahko a elegantne chudnúť? Viac informácií nájdete v našom článku: https://Aktin.cz/jak-zhubnout-chuzi-za-hodinu-muzete-spalit-az-680-kcal

V dnešnom článku sa teda pozrieme na to, aké výhody má chôdza.

1. Budete mať lepšiu náladu

Chôdza pozitívne pôsobí na vaše duševné zdravie. Štúdie ukazujú, že pomôže znížiť prejavy úzkosti alebo depresie. Ruku na srdce: minimálne so zlou náladou sa aktuálne vyrovnávame všetci. Obujte topánky a vyrazte na chvíľu von. Spojte to napríklad so zastávkou po kávu vo svojej obľúbenej kaviarni. Aj do bežného dňa chôdzu ľahko začleníte: prejdite sa cestou do práce alebo z práce. Ten pocit čistej hlavy za to stojí, verte mi.

Aby ste ťažili z týchto benefitov, zaraďte svižnú polhodinovú prechádzku aspoň 3x v týždni.

2. Budete páliť viac kalórií a ľahšie chudnúť

Je vaším cieľom udržiavať hmotnosť alebo chudnúť, ale populárny beh je zatiaľ nad vaše sily alebo vám neprirástol k srdcu? Stavte na chôdzu. Je to príjemný a bezbolestný spôsob, ako do svojho života dostať viac pohybu. Výhodou je, že energiu pálite takmer výlučne z tukov, veľmi sa nevyčerpáte a nezaťažíte kĺby.

Chôdza síce nepáli veľa kalórií, ale môžete ju robiť dlho. Energetický výdaj pri chôdzi je orientačne asi nasledovný (60 minút chôdze, muž 80 kg, žena 65 kg):

  • Vychádzkové tempo (4 km/hod): žena asi 195 kcal, muž asi 240 kcal

  • Výlet (5 km/hod): žena asi 230 kcal, muž asi 280 kcal

  • Rychlochôdza (7 km/hod): žena asi 325 kcal, muž asi 400 kcal

To, koľko kalórií naozaj spálite, záleží na mnohých faktoroch. Medzi ne patrí tempo, vzdialenosť, terén alebo vaša hmotnosť.

Porovnanie chôdze a behu z hľadiska chudnutia nájdete v našom článku: https://Aktin.cz/chuze-nebo-beh-co-je-zdravejsi-a-co-ucinnejsi-pri-hubnuti

obrázok z istockphotos.com

3. Chôdza pomôže posilniť a tvarovať svaly nôh

Aby ste si zamakali ešte viac a budovali silu, vyberte si členitý terén alebo ak chodíte na páse, pridajte sklon. Ignorujte výťahy a eskalátory a s chuťou si vybehnite radšej po schodoch. Ako z obyčajnej prechádzky vykúzliť poriadny workout? Dozviete sa tu: https://Aktin.cz/6-tipu-jak-upgradovat-prochazku-na-workout

Pre väčší efekt pridajte aj silové cvičenie: v domácich podmienkach pomôžu odporové gumy. Verte, že vaše drepy alebo výpady naberú nové grády. Au.

4. Posilníte imunitu

Chodíte pravidelne na prechádzky? Potom verte, že tým môžete posilniť svoj imunitný systém a len tak nejaká nádcha na vás nepríde.

V štúdii sa sledovalo asi 1000 ľudí, ktorí si zapisovali frekvenciu fyzickej aktivity a respiračných prejavov. Aktivita, ktorú si mali zaznamenať, mala trvať aspoň 20 minút a celý súbor bol rozdelený do 3 skupín podľa frekvencie pohybu od ≤1x, 1 – 4x, alebo ≥5x za týždeň. Nie je prekvapením, že tí, ktorí sa hýbali najviac, boli chorí najmenej a ak ochoreli, mali tiež miernejšie prejavy.

Skúste sa preto prejsť pešo do práce alebo z práce. Aktuálne pracujete na home office? Prechádzku si naplánujte napríklad poobede. Vyhnete sa typickému útlmu a uvidíte, že vám to po návrate bude viac páliť.

5. Nakopnete zažívanie

Trápia vás problémy so zažívaním? Okrem dostatku vlákniny (30 g/deň) a dostatočného pitného režimu (30 – 45 ml/kg) nezabúdajte na pohyb.

Ak sa stretávate so zápchou, pohyb a fyzická aktivita je jednoduché a účinné riešenie. A neplatí to len pre tento nepríjemný stav, ale aj pre vaše zdravé zažívanie. Fyzickou aktivitou podporíte peristaltiku (pohyb) čriev a dôjde tak k rýchlejšiemu priechodu tráveniny gastrointestinálnym traktom. Chôdza sa teda javí ako ideálny pomocník. Zaraďte ju do svojho životného štýlu a uvidíte, že vaše zažívanie vrátane vyprázdňovania bude šliapať ako hodinky.

Viac informácií, ako podporiť svoje zažívanie a pravidelnú stolicu, nájdete tu: https://Aktin.cz/jak-mit-pravidelnou-stolici-jako-jizdni-rady-v-tokiu

obrázok z freepik.com

6. Podporíte prevenciu a predĺžite si život

Ak vyrazíte na polhodinovú prechádzku päťkrát v týždni, znížite riziko srdcovocievnych ochorení o 19 %. Darí sa vám chôdzu zahrnúť do svojho programu každý deň? Potom z benefitov budete ťažiť ešte viac.

Podobné pozitívne účinky má chôdza aj na cukrovku 2. typu. V malej štúdii účastníci chodili na krátku prechádzku (15 minút) po každom hlavnom jedle. Zaujímavým záverom je, že vplyv na hladinu krvného cukru bol väčší než pri jednej dlhšej prechádzke. Toto zistenie ale treba podrobiť ďalšiemu skúmaniu.

7. Nepotrebujete žiadne extra vybavenie

Na to, aby ste začali pravidelne chodiť, naozaj nepotrebujete vôbec nič. Ak prechádzku chcete upgradovať a trochu si zamakať, budú vám stačiť športové topánky a oblečenie, čo pravdepodobne vlastníte. Takže vám vlastne nebráni vôbec nič.

Striedajte trasy, terény a objavujte krásy okolia. Aby ste sa vyhli zraneniu, nezabudnite na strečing pred aj po. Dobrou motiváciou môžu byť aj športové hodinky, ktoré vám pomôžu zlepšiť odhad, koľko krokov asi tak denne prejdete. Prebuďte v sebe súťaživosť a stavte sa o niečo lákavé napríklad s kamarátom/kamarátkou o to, kto za týždeň alebo mesiac prejde viac. Verím, že urobíte všetko pre to, aby ste vyhrali.

Čo si z toho odniesť?

Chôdza je skvelý spôsob, ako aktuálne do svojho života dostať viac pohybu. Len ťažko by sme na nej hľadali nejaké negatíva. Chodiť môžeme všetci bez ohľadu na aktuálnu formu a nepotrebujeme na to nič špeciálne. Možno práve teraz s prichádzajúcou jarou cítite potrebu hýbať sa viac a napríklad aj nejaké to kilo zhodiť, ale na beh sa ešte necítite. Nie je nič jednoduchšie, než začať svižnejšími prechádzkami, z ktorých postupne môžete prejsť na beh.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
8 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________