Súboj bicyklov: je pre vás lepší spinning alebo outdoor cycling?

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 13. 6. 2022
1 Uložiť článok
Súboj bicyklov: je pre vás lepší spinning alebo outdoor cycling?
obrázok z freepik.com/javi_indy
  • Jazda na bicykli patrí medzi najobľúbenejšie voľnočasové aktivity a v mnohých prípadoch aj dopravné prostriedky či kardio.

  • Tento druh športu posilňuje svaly nôh, najmä kvadricepsy, hamstringy, lýtka a sedacie svaly.

  • Dánsko, krajina kde obyvatelia najazdia vyše milión kilometrov na bicykli každý deň, je súčasne krajinou tých najšťastnejších ľudí na svete.

Jazda na bicykli, či už vnútorná alebo vonkajšia, patrí medzi zábavné, avšak stále veľmi efektívne spôsoby, ktorými môžete naplniť svoju pravidelnú športovú aktivitu v rámci zdravého životného štýlu.

Prečo práve cycling?

Z fyziologického hľadiska napomáha zdraviu srdca a pľúc, zlepšuje prietok krvi, buduje svalovú silu a pomerne účinne spaľuje vyššie množstvo kalórií (cca 450 – 750 kalórií za hodinu, záleží na pohlaví, výške, hmotnosti a pod.). Z mentálneho hľadiska znižuje hladinu stresu, ako ostatne väčšina intenzívnejších aktivít kvôli vyplaveniu endorfínov, v prípade vonkajšej vychádzky predlžuje čas pobytu na čerstvom vzduchu, čo môže byť ďalším pozitívnym bodom vášho psychického zdravia.

Ohromnou výhodou cyklistiky/spinningu je fakt, že ide o low-impact aeróbne cvičenieumožňuje vám zvýšiť tepovú frekvenciu s menším nátlakom na kolená, členky a ďalšie kĺby v porovnaní napr. s joggingom a behaním. Navyše tento druh športovej aktivity zrýchľuje srdcový tep a prináša účinky veľmi podobné behu, kráľovi spaľovania kalórií, a teda aj pomocníkovi ľahšieho chudnutia.

Aké sú výhody a nevýhody spinningu?

Spinning patrí medzi stálice takmer v každom fitness centre aj posilňovni. Na popularite získal predovšetkým v 90. rokoch a odvtedy ho na výslní vystriedalo máločo. Aké sú dôvody?

Výhody

  • Okrem toho, že ho môžete absolvovať nezávisle od počasia, taktiež nemusíte bojovať s odporom vzduchu, zvyšujete pevnosť a stabilitu core spoločne so zníženým rizikom pádu.

  • Ďalej podporujete lepšie držanie tela a, samozrejme, zlepšujete vytrvalosť, silu a napomáhate udržiavaniu či znižovaniu hmotnosti.

  • Medzi ďalšie nesporné výhody patrí podľa výsledkov The American Council On Exercise (ACE) štúdie, pri ktorej sa zistilo, že typická lekcia spinningu udržiava cvičenca v rozmedzí okolo 75 – 95 % ich maximálnej tepovej frekvencie. Dôvodom je aj „zotrvačník”, koliesko pod riadidlami, s ktorým ovládate intenzitu nielen jazdy, ale aj zapojenie vašich svalov, od hamstringov, cez lýtka, core alebo sedacie svaly a kvadricepsy.

Nevýhody

  • Tréning prebieha vo vnútri, čo môže byť predovšetkým v jarných, letných, ale aj niektorých jesenných mesiacoch škoda. Čerstvý vzduch, zeleň, objavovanie nových miest… o to všetko prichádzate výmenou za pomerne jednotvárne prostredie fitness centra.

  • Druhou nevýhodou je vyššia možnosť zranenia na základe neskúsenosti so strojom, to by sa však v prípade skupinovej lekcie stať nemalo. Ak ste na svojej prvej hodine, určite sa nebojte dôjsť za trénerom a zveriť sa mu o svojej premiére. Nielenže špeciálne dohliadne na adekvátne nastavenie bicykla, navyše vám bude venovať vyššiu pozornosť aj počas jazdy, prípadne vám bude kedykoľvek pripravený pomôcť.

Aké sú výhody a nevýhody outdoor cyclingu?

Vonkajšia cyklistika sa dá oproti tomu brať nielen ako šport, ale aj ako dopravný prostriedok, s ktorým ušetríte za benzín či MHD kartičku, alebo pokojne ako pomocník pri víkendovej objavovacej jazde.

Výhody

  • K očividným spoločným výhodám s indoor cyclingom, ako je napríklad zvýšenie vytrvalosti či trénovania stredu tela, patrí aj zlepšenie kognitívnych a psychických funkcií, spestrenie cvičení pomocou vonkajších scenérií, ekologický spôsob dopravy, jednoduché začlenenie do každodennej rutiny a vyšší druh určitého komfortu, vďaka čerstvému vzduchu, príp. slnečnému svitu.

  • Zo svalového hľadiska sa zapájajú opäť takmer identické k tým pri spinningu. Vonkajšia cyklistika k nim však pridáva ďalšie výzvy v závislosti od vášho prostredia. Faktory ako kopce, vietor a pod. si vyžadujú intenzívne využitie vašich bedrových flexorov a kvadricepsov.

Nevýhody

  • Hlavnými nevýhodami sú určite vyššia možnosť pádu, a teda aj investície do chráničov hlavy, kolien, niekedy aj chrbtice. Preto vždy odporúčame trasu vopred prejsť, či už pešo, s objasnením niekoho, kto už na tej ceste bol, alebo pomocou internetu.

  • Ďalším nedostatkom môže byť nevyrovnaný terén, nie celkom šetrný k vašim kostiam a kĺbom, ktoré môžu po nadmernom „drncaní“ bolieť.

Výhody

Nevýhody

Spinning
  • znížené riziko pádu

  • nezávislosť od počasia

  • spravidla intenzívnejšie plnenie cieľov

  • ochudobnenie o vonkajšie scenérie

  • jednotvárne prostredie posilňovne

  • možná neskúsenosť so strojom vedúca k zraneniu

Outdoor cycling
  • pobyt na čerstvom vzduchu

  • ekologický dopravný prostriedok

  • zábavná voľnočasová aktivita

  • investície nielen do bicykla

  • vyššia možnosť pádu

  • pri neuváženom zvolení trasy aj nevyrovnaný terén

obrázok z freepik.com/wirestock

Čo teda vyhráva?

Outdoor cycling aj spinning sú skvelými možnosťami na naplnenie vašej fyzickej aktivity, zapájajúce takmer identické svaly. Pokiaľ si však viac ako dopravný prostriedok či zábavu na víkend prajete efektívnejšie výsledky, či už ide o zlepšenie fyzičky, vytrvalosti alebo stratu hmotnosti, spinning je pravdepodobnejšie to pravé pre vás. Štúdia sledujúca účinky 16 týždňov cvičenia spinningu a jazdy na bicykli na zloženie tela, fyzickú zdatnosť a krvné premenné u dospievajúcich žien potvrdzuje, že indoor cycling/spinning je prospešnejší, čo sa týka zloženia tela, fyzickej zdatnosti a krvných zložiek. Tempo a intenzitu vám pomáha korigovať inštruktor, navyše je tu aj nižšia pravdepodobnosť zranenia. Pri outdoor cyclingu môže hrať rolu aj „strata času“ kvôli navigovaniu a snahám orientovať sa napr. na lesných cestách, pričom by ste tieto minúty mohli venovať buď našliapaniu ďalších kalórií na spinningovom bicykli alebo neskôr niečomu inému.

Pokiaľ je vaším cieľom však predovšetkým nájsť niečo, čo vás baví, vydržať pri tom a získať k tomu aj napríklad ekologický a šetrný dopravný prostriedok, outdoor bicykel je to pravé pre vás. Ide o rozmanitý druh cvičenia, vďaka ktorému máte šancu spoznať svoje okolie zase trochu inak, a ešte k tomu urobiť niečo pre svoje zdravie. Navyše napríklad táto štúdia potvrdzuje, že tzv. zelené športy, teda tie vykonávané vonku v prírode, sa nám subjektívne zdajú jednoduchšie, a skôr než cvičenie ich berieme ako radosť a zábavnú voľnočasovú aktivitu!

Čo si z toho odniesť?

Aj v tomto súboji platí zhodnotenie „balans je kľúč“, pretože je to práve kombinácia oboch, ktorá môže vašej workout rutine pridať efektivitu aj pestrosť zároveň. Užívať si spinningové lekcie 2x týždenne napríklad so svojou polovičkou, s ktorou sa budete vzájomne motivovať, urýchli budovanie svalov, vytrvalosti, sily, stability atď. No a ako lepšie stráviť slnečný víkend, než aktívnym výletom okolo vášho mesta či dediny? Načerpáte energiu, vitamín D, necháte problémy všedných dní za sebou a ani vám to nebude pripadať ako úporné cvičenie. Pri outdoor cyclingu však nezabúdajte (okrem opaľovacieho krému v slnečné dni) ani na helmu, popr. chrániče kolien, lakťov či chrbtice!

Pridaj sa k 37 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Páči sa mi Uložiť článok