Kreativita je schopnosť, ktorou disponuje každý z nás.
Odlišuje sa iba miera našej kreativity.
Existuje mnoho faktorov, ktoré ju podporujú.
Čo je kreativita?
Pojem kreativita predstavuje schopnosť myslieť bez hraníc a obmedzení s cieľom byť inovatívnym a originálnym. Je pozoruhodné, že každý z nás disponuje určitou úrovňou kreativity, ktorú je však nutné rozvíjať už od detstva a nadväzne od školských rokov cez vzdelávacie systémy. Práve v škole sa zvyšuje dôraz na prepájanie znalostí naprieč rôznymi predmetmi, čo veľmi podporuje kreatívne myslenie.
Tvorivosť možno teda chápať ako spojenie schopnosti, postoja a samotného procesu. Schopnosť vymyslieť niečo nové, prichádzať na riešenia a myšlienky pomocou kombinácií, zmien či znovu využitia objavujúcich sa nápadov. Úlohu hrá aj pozitívny postoj k veci a pevne daný proces myšlienkových činností na vytváranie riešení.
Kreatívne myslenie
Pre kreatívne myslenie je charakteristická veľká motivovanosť, húževnatosť, inšpirácia rôznymi podnetmi, schopnosť spájať odlišné vedomosti, odmietanie naučených princípov, hľadanie všetkých možností riešenia, originalita a snaha vyriešiť vzniknuté problémy. Základnými mechanizmami kreatívneho myslenia sú asociácia, intuícia a fantázia.
Asociácia: ide o schopnosť nachádzať súvislosti medzi spojeniami odlišného kontextu, ktoré boli doteraz predstavené iba oddelene.
Intuícia: je charakterizovaná ako náhle, nevedomé pochopenie situácie a súvislostí, predtým než sú úplne objasnené. Sú tu uplatňované aj schopnosti spojenia predchádzajúcich skúseností s novými, vcítenia sa do situácie a emocionálne porozumenie podnetom a procesom.
Fantázia: schopnosť vytvárať predstavy, nové, úžasné a neuveriteľné.
Faktory tvorivosti
Medzi zásadné faktory tvorivosti, ktoré sú súčasťou tvorivých aktivít, patria:
1. Fluencia: Schopnosť ľahko vytvoriť čo najviac myšlienok, slov, symbolov či obrázkov. To zvyšuje pravdepodobnosť objavenia ideálneho výsledku a riešenia problému, pretože je „z čoho vyberať“. Je možné sem zaradiť ďalšie poddruhy, a to:
slovná fluencia (vybaviť si zo slovnej zásoby určité slovo)
číselná fluencia (zostaviť čo najväčšie množstvo príkladov podľa chceného výsledku)
asociačná fluencia (vybavenie si spojitosti s daným podnetom)
expresívna fluencia (zostavenie vety z určených písmen)
a iné…
2. Flexibilita: Zručnosť vykonať zmenu, prispôsobiť sa a vytvoriť všemožné nápady a návrhy. Opäť existuje rad tipov:
flexibilita obrazu – pružnosť predstavivosti a vnímania
spontánna sémantická flexibilita – vymýšľanie možností obsahu v krátkom čase
a iné…
3. Elaborácia: Schopnosť spracovávať detaily, vďaka ktorým sa vytvorí celok či plán. Možno ju chápať aj ako schopnosť formulovať myšlienky
4. Originalita: Schopnosť prísť s novým a výnimočným riešením
5. Senzibilita: Zaznamenanie problému niekde, kde ho ostatní nenachádzajú.
6. Redefinovanie: vytvorenie nového významu či použitie samotných predmetov.
Čo kreativite bráni?
Zábrany, ktoré blokujú kreativitu, môžeme rozdeliť na 2 hlavné: vonkajšie a vnútorné.
Medzi vnútorné zábrany patrí nedostatok času, keď sa človek dostane do stresového a hektického stavu, čím sa zamedzí tvorivému mysleniu a žiadne kreatívne nápady nám na myseľ neprídu. Pre efektívne kreatívne myslenie je teda podstatné pracovať s časovou rezervou, aby sme sa do tohto stavu vôbec nedostali. Ďalej sem patria vnútorné konflikty, neistota, problémy, únava a s tým spojený nedostatok spánku či pohybu. Spomínanou neistotou je tá vo vzťahu k nášmu blízkemu okoliu. Jedinec môže mať strach a obavy zo zlyhania, preto je nanajvýš dôležité mať podporu vo svojom okolí a vedieť, že za nami stojí, čo je kľúčové pre celkovú spokojnosť bytia, nie výhradne len pre kreativitu.
Vonkajšou zábranou je predovšetkým prostredie, v ktorom sa daný človek ocitá. Nevhodné môžu byť stiesnené a zatemnené miestnosti, ale naopak aj ostro žiariace izby s hlučným pozadím.
Ako to funguje v mozgu?
Ľudský mozog je schopný sa učiť a za vhodných okolností sa neustále rozvíjať a meniť. Práve diagonálne myslenie (čiže myslenie „napreč“) je cestou k vysokej úrovni kreativity. Keď sa dostane do hľadáčika ľudskej pozornosti, začne rovnomerné zapájanie ľavej a pravej hemisféry mozgu, teda spomínané diagonálne myslenie. Ľavá hemisféra ovláda pravú polovicu tela a pravá ovláda ľavú polovicu tela. Uvádza sa, že pravá polovica mozgu je tá kreatívnejšia pre jej vplyv na vizuálne myslenie, syntézu – skladanie, inštinkt, intuíciu, zobrazovanie a tvorivosť. Naopak ľavá hemisféra má prevahu nad verbálnym myslením, analýzou – rozkladom, dedukciou, logikou, rozprávaním a matematikou. Kreatívne myslenie môže byť aj kombináciou práce oboch hemisfér.
Čím a ako podporiť kreativitu?
Ako sme už spomínali v úvode, kreativitou je obdarený každý z nás. Jediné, v čom sa nachádza odlišnosť, je jej miera zastúpenia, ktorou jedinec disponuje. Boli identifikované nástroje, ktoré môžu byť nápomocné pri rozvoji diagonálneho myslenia, ktoré je kľúčové pre kreativitu.
Mnohých možno neprekvapí, že práve optimizmus a pozitívny prístup je základ, ktorý podporuje ochotu jedinca vymýšľať, skúmať a objavovať nové náhľady.
Ďalším dôležitým prvkom kreatívneho myslenia sú informácie. Pomocou počúvania a čítania získavame potrebné informácie, pričom ich znalosť overujeme prostredníctvom svojich skúseností. Pokiaľ nám skúsenosť chýba, prichádza na rad experiment. Ide o túžbu získať poznanie skutočnosti pokusom, keď využívame fantáziu a objavujeme nové možné súvislosti.
Nasleduje prioritizácia, vďaka ktorej dochádza k zostaveniu rebríčka osobnej dôležitosti a relevancie. Zvažujeme všetky za aj proti.
Posledným prvkom k úspešnému kreatívnemu riešeniu je nástroj na oznamovanie myšlienok a zistenie – komunikácia. Všetky tieto nástroje vo veľkej miere podporujú kreativitu a využívajú sa na jej rozvoj.
Tip 1: Brainstorming
Táto technika vo svojej podstate charakterizuje celý kreatívny proces a stáva sa jadrom všetkých ďalších techník. Je založená na princípe toho, že viac ľudí v skupine vymyslí viac nápadov, než by vymyslel človek samostatne. V priebehu tvorivého stretnutia sa nesmie nikto hodnotiť a ani kritizovať, tým by malo dôjsť k uvoľneniu fantázie a vysloveniu aj tých najabsurdnejších nápadov a možností týkajúcich sa danej problematiky.
Tip 2: Myšlienková mapa
Ide o dokonalé cvičenie pre našu hlavu, ktoré vylepší schopnosť myslieť, tvoriť a pamätať si. Je založená na grafickom znázornení procesov, ktoré prebiehajú v našom mozgu. Vychádza z predpokladu, že ľudský mozog funguje „mnohostranne“ a práve myšlienkové mapy by mali umožniť vidieť daný problém zo všetkých jeho strán.
Čo si z toho odniesť?
Kreativita je schopnosť, ktorou aspoň v nejakej miere disponuje každý z nás. Ide o činnosť, ktorá je produkovaná diagonálnym myslením, teda „myslením naprieč“. Existuje mnoho faktorov, ale aj zábran, ktoré majú silný vplyv na kreativitu. Ak sa jedinec rozhodne svoju mieru kreativity zvýšiť, určite musí zaujať pozitívny a optimistický prístup, musí byť motivovaný a otvorený na zisťovanie informácií, ktoré si následne bude potvrdzovať prostredníctvom svojich skúseností.