8 dôvodov, prečo cez zimu priberáme a ako tomu zabrániť

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 20. 12. 2022 Prvýkrát publikované 13. 12. 2021
Aktualizované 20. 12. 2022
3 Páči sa mi Komentáre Uložiť článok
8 dôvodov, prečo cez zimu priberáme a ako tomu zabrániť

Okrem vianočných darčekov a snehových vločiek majú zimné mesiace vo zvyku nadeľovať aj nejakú tú hmotnosť navyše. Len cez vianočné sviatky to môže byť v priemere asi tak pol kila. Nie je nič prekvapujúce, keď váha cez celé ročné obdobie potom ukáže ešte viac. Pozitívna správa je, že sa tomu dá celkom ľahko zabrániť. Poďme si prejsť tými najčastejšími dôvodmi, prečo počas zimy priberáme. Nájdete sa v niektorom z nich aj vy?

1. Cez zimu prirodzene menej športujeme

Aj zimné mesiace ponúkajú skvelé zimné športy, ako sú napríklad bežky, lyže alebo snowboard. Bohužiaľ sa im ale venujeme podstatne menej v porovnaní s tými letnými. Dokonca aj štúdia na deťoch školského veku zistila, že počas zimných mesiacov trávia až o tretinu času menej pohybovými aktivitami.

Čo sa s tým dá robiť?

Dajte šancu halovým športom. Bedminton, squash, tenis alebo florbal môžete hrať celoročne.

  • Skupinové lekcie v posilňovni môžete navštevovať aj v zimných mesiacoch. Aké majú výhody? Prečítajte si v našom ďalšom článku.

2. Dlhé zimné večery doslova nabádajú k pokojovému režimu

Máločo je typickejšie pre zimu ako knižka, teplý čaj a dlhé zimné večery. Bohužiaľ pravdou je, že zatiaľ čo duša jasá, vaše svaly sa tak trochu nudia. Ak navyše vypadnete z aktívneho štýlu života, nejaký čas trvá, kým do neho zase naskočíte späť. Najlepšie je preto kontakt s pohybom udržať celoročne.

Čo sa s tým dá robiť?

Buďte aktívni, kým je ešte svetlo počas dňa. Vyrazte na výlet do prírody, bežte si zabehať alebo si len naplánujte prechádzku zasneženým centrom vášho mesta. Každý krok sa počíta.

obrázok z gettyimages.com

3. Kalorické pochutiny testujú vašu odolnosť celý december

Každý vie, že vianočné pečivo nie je ako vystrihnuté z katalógu o chudnutí. Ono by to ale cez samotné sviatky nevadilo. Pokiaľ vás ale kalorické jedlo spojené s Vianocami sprevádza polovicu zimy, môže to už byť problém.

Vianočné koláčiky totiž ochutnávame už s príchodom novembra a s naberajúcim tempom si ho užívame počas Vianoc a osláv Nového roka. Ak ich desiatujete už od Mikuláša, môže to váš režim narušiť. Rovnako tak v prípade, keď menej obľúbené druhy dojedáte ešte koncom januára.

Čo sa s tým dá robiť?

Šetrite si vianočné pečivo až na samotné Vianoce. Nielen že tým ušetríte množstvo nezjedených kalórií, ale dodáte sviatkom navyše pocit výnimočnosti a ušetríte si na ne tú pravú atmosféru.

4. Alkohol sprevádza každé vianočné posedenie

December sa nesie v znamení vianočných večierkov, firemných posedení aj priateľských stretnutí. Na niektoré akcie sa tešíte, iné sú skôr povinnosť. Prakticky na všetkých sa ale stretnete s alkoholom. Nezabudnime, že alkohol má pomerne vysokú kalorickú hodnotu, obsahuje asi 7 kcal na 1 g. Živý večierok trvajúci až do rána tak môže znamenať veľa prepitých kalórií.

Čo sa s tým dá robiť?

Myslím, že viete, čo máte robiť :-) Ak už ale chytíte „party“ náladu, snažte sa aspoň nezjesť k tomu všetko to skvele vyzerajúce občerstvenie, ktoré máte v dosahu.

5. Pozor na ťažké zimné jedlá

V horúcom lete sa vám určite niekedy stalo, že ste mali chuť tak maximálne na ľahký šalát, naopak predstava „guláša so šiestimi“ vám na čele vytvorila novú kropaj potu. V zimných mesiacoch to tak väčšinou nebýva. Naopak, ak prídete premrznutí domov, predstava studeného šalátu na večeru vás nezahreje ani na duši, ani v žalúdku. Oproti tomu ten guláš už znie naraz oveľa lepšie...

Čo sa s tým dá robiť?

Nebojte sa v zime hutných jedál, stále sa však snažte zamerať na prirodzené potraviny bohaté na všetky dôležité živiny. Vyskúšať môžete napríklad niektorý z našich skvelých receptov.

6. Nejete len kvôli tomu, že sa nudíte?

Zatiaľ čo v letných mesiacoch sa domov chodíme snáď len vyspať na ďalší deň, v zime si tepla domova vážime oveľa viac. Má to ale svoje úskalia. Napríklad, že sa častejšie môžeme nudiť. Popoludnie strávené doma totiž pre mnohých znamená pravidelnú kontrolu chladničky a skrinky so sušienkami a pochutinami. Je to skôr také jedenie z nudy, ktoré ale nikdy nebolo úplne ideálne.

Čo sa s tým dá robiť?

Tiež doma sa snažte dodržiavať pravidelný režim. Jedzte vedome, vyhnite sa situáciám, keď jedlom len zaháňate nudu.

obrázok z istockphoto.com

7. Do svetra sa všetko schová, čo na to ale kondícia?

Zatiaľ čo v lete máme pocit, že na nás je poznať každý gram navyše, v zime sme o poznanie pokojnejší. Aj keby totiž tých gramov bolo viac ako jeden, teplý huňatý sveter sa o všetko s prehľadom postará. Myslite však na to, že zvýšená hmotnosť spolu s poklesom pohybovej aktivity počas zimy sa môže negatívne prejaviť aj na vašej fyzickej kondícii.

Čo sa s tým dá robiť?

Nastavte si taký stravovací režim, ktorý pre vás bude udržateľný celý rok. Vďaka tomu možno zistíte, že žiadne jarné diéty nie sú potrebné.

8. Ja by som veľmi rád/a, ale v zime sa bohužiaľ behať nedá

Máte pocit, že počujete svoje vlastné slová? Potom pre vás máme skvelú správu, behať môžete aj v zimných mesiacoch! Behanie v zime má úplne inú atmosféru. Je síce o niečo náročnejšie, ale odmenou vám za to bude skvelý pocit, ktorý na vás po dobehnutí doľahne. A také vianočné rozprávky spolu s teplým čajom majú po dobehnutí úplne iný rozmer.

Čo sa s tým dá robiť?

Nebojte sa behať aj v zime. Pri obliekaní dodržte pravidlo 10 °C = oblečte sa tak, ako by bolo o 10 stupňov teplejšie. Nezabudnite tiež na kvalitnú a pevnú obuv, v zime ju oceníte v porovnaní s letom ešte dvakrát toľko.

Čo si z toho odniesť?

Počas zimných mesiacov máme tendenciu pribrať v priemere asi o 0,5 kg. Môže za to predovšetkým kalorickejšie jedlo, úbytok pohybovej aktivity a časté večierky spojené s vianočnými sviatkami. Snažte sa zaradiť pravidelný pohyb aj do mesiacov, ktoré slnkom práve neoplývajú. Nielen, že tým udržíte vaše telo v režime, ale predovšetkým budete mať lepšiu náladu a pocit.

Popri klasických zimných aktivitách vyskúšajte rôzne halové športy (tenis, bedminton, squash), vianočné večierky spojte s bowlingom a nebojte sa ani behania. Aj v zime je možné pravidelne športovať, len to chce o trochu viac plánovania.

Pridaj sa k 40 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
3 Páči sa mi Uložiť článok