Pravidelné pitie limonád: Aké so sebou nesie riziká?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 5. 7. 2021 Prvýkrát publikované 16. 9. 2019
Aktualizované 5. 7. 2021
9 Páči sa mi Komentáre Uložiť článok
Pravidelné pitie limonád: Aké so sebou nesie riziká?

Čo môže za nezdravosť sladených nápojov? Je to obsah cukru a umelých sladidiel? Umelé farbivá? Vedci pod vedením Amy Mullee na to išli inak.

Do svojej štúdie zahrnuli 451 743 osôb z desiatich európskych krajín a skúmali súvislosť medzi konzumáciou limonád a výskytom civilizačných ochorení a úmrtnosti. A ako to celé dopadlo?

Pitie limonád je spojené s vyšším rizikom úmrtnosti. Aký veľký je to problém?

Štúdia Amy Mullee (2019) sa zamerala na súvislosť medzi konzumáciou cukrom sladených či nekalorických nápojov a rizikom úmrtia na rôzne choroby.

Od akého denného príjmu limonád by sme si už mali dávať pozor?

Podľa Mullee boli vyššie zdravotné riziká pozorované už pri dlhodobej konzumácii vyššieho množstva, než je príjem jedného pohára (225 ml) cukrom sladenej limonády alebo pol pohára nápoja (125 ml) sladeného umelými sladidlami. Aké choroby sa v štúdii najčastejšie spájali s pitím limonád?

Cukrom sladené limonády sú spojené s vyššou úmrtnosťou na rakovinu hrubého čreva

Najväčším problémom cukrom sladených limonád je vysoké zastúpenie cukru (jednoduchých sacharidov). V 500 ml sladené limonády nájdeme priemerne asi 15 kociek cukru, čo značne uľahčuje cestu za nadváhou a obezitou. Tá sama o sebe zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu či kardiovaskulárnych ochorení.

Nejde ale len o nadváhu či obezitu. Konzumácia sladených nápojov je totiž podľa tejto štúdie sama o sebe spojená so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny hrubého čreva (kolorektálneho karcinómu) a ďalších ochorení tráviaceho traktu.

Ako je to s bezkalorickými nápojmi. Môžeme neobmedzene piť nápoje s umelými sladidlami?

Umelé sladidlá sú látky s mnohonásobne vyššou sladivosťou ako cukor. Na osladenie dvoch pohárov preto netreba 15 kociek cukru, ale len niekoľko desiatok miligramov daného nekalorického sladidla, ktoré spravidla vylúčime v nezmenenej podobe.

Podľa rovnakej štúdie sa pozorovala vyššia úmrtnosť aj v súvislosti s dlhodobou konzumáciou nekalorických nápojov, tu sa vyššie riziká prejavili od pol pohára limonády (125 ml) denne. Na vine bolo zvýšené riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb (najčastejšie ischemickej choroby srdca), ubudli však ochorenia tráviaceho traktu.

Nie sú to však umelé sladidlá samy o sebe, ktoré priamo spôsobujú zvýšené zdravotné riziká. Na celkovej úmrtnosti sa totiž mohli podpísať aj ďalšie faktory nezdravého životného štýlu, ktoré sa s konzumáciou limonád neúprosne spájajú, čo zmieňujú aj sami autori štúdie.

Môžu za všetko zdravotné problémy sveta iba limonády?

Celková zvýšená úmrtnosť iste nie je len zásluhou pitia limonád. Na problematiku sa musíme pozerať v celkovom kontexte životného štýlu, pretože ide najmä o súhru ďalších rizikových faktorov, ktoré sú spojené s nezdravým životným štýlom.

Viac limonád pijú ľudia so všeobecne nezdravým životným štýlom

Do hry tak vstupuje celkovo vyššia konzumácia nadmerne sladkých, tučných a slaných jedál rovnako ako vysoko priemyselne spracované potraviny, alkohol a nedostatok zdraviu prospešných potravín, ako je zelenina, ovocie, orechy, celozrnné produkty alebo všeobecne vláknina.

Mullee zistila, že vyššie množstvo limonád popíjajú ľudia s vyšším BMI as nižším vzdelaním. Rovnako tak konzumácia červeného a priemyselne spracovaného mäsa bola najvyššia u osôb, ktoré holdovali limonádam sladeným cukrom. Keď sa na to pozrieme ako na celok, všetko sa začína vykresľovať omnoho jasnejšie.

Pravidelné pitie limonád: Aké so sebou nesie riziká?

Limonády a sladké nápoje by nemali tvoriť základ pitného režimu

Oplatí sa limonády obmedzovať? Určite áno. Pokiaľ je vám ale ich konzumácia blízka, dať si raz za čas pohár limonády s vaším zdravím rozhodne nezahýbe, obzvlášť ak je vaša strava vyvážená a obsahuje všetky dôležité živiny.

Snažte sa svoj pitný režim stavať najmä na vode, nesladenom ovocnom či bylinkovom čaji. Zelený alebo čierny čaj, káva alebo riedený džús či čerstvo vytlačená šťava tiež neznie zle, nie?

Čo si z toho odniesť?

  • Nadmerné pitie limonád je podľa rozoberanej štúdie spojené so zvýšením rizika vzniku kolorektálneho karcinómu, infarktu a ďalších kardiovaskulárnych a tráviacich ochorení. Či naozaj vyššia konzumácia týchto nápojov prispieva k zvýšeniu rizika vzniku týchto chorôb, alebo ide o náhodné pozorovanie, zatiaľ nie je jasné a potrebujeme viac štúdií.
  • Zvýšené riziká sa v štúdii prejavili už od dlhodobej konzumácie pol pohára (125 ml) nekalorických limonád či jedného pohára (225 ml) cukrom sladených nápojov denne.
  • Samotný obsah umelých sladidiel je v nekalorických malinovkách hlboko pod limitom bezpečnosti, ich priemerná konzumácia je tak podľa mnohých štúdií v poriadku. Zvýšené riziká totiž plynú aj z ďalších faktorov nezdravého životného štýlu, ktorý je neodmysliteľne spätý s vyššou konzumáciou nekalorických či cukrom sladených limonád.
  • Pokiaľ jeme pestrú a čerstvú stravu založenú na minimálne priemyselne spracovaných potravinách, nemusíme sa občasnej konzumácie limonády zo zdravotného hľadiska obávať.
  • Základ pitného režimu by mala tvoriť kohútiková či minerálna voda a nesladené čaje.

Pridaj sa k 38 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
9 Páči sa mi Uložiť článok