Prečo máte po obede chute na sladké?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 20. 6. 2021 Prvýkrát publikované 9. 12. 2020
Aktualizované 20. 6. 2021
Uložiť článok
Prečo máte po obede chute na sladké?

Na tom, že obed zakončíte štvorčekom kvalitnej čokolády, určite nie je nič zlé a svet sa nezrúti. Niekedy sa ale zo štvorčeka stane poriadny štvorec, alebo presnejšie obdĺžnik v podobe celej tabuľky. Ak sa to deje opakovane a vás deň čo deň po obede trápia nezvládnuteľné chute na poriadny dezert, môže to mať za následok vychýlenie ručičky na váhe. Teda, tým zlým smerom.

Skôr, než s týmto neduhom budete chcieť začať bitky alebo azda vojny, na chvíľu sa zastavte a skúste tomu všetkému skôr porozumieť. V dnešnom článku si ukážeme najčastejšie dôvody, prečo máte po obede chute na sladké, a čo s tým môžete robiť.

1. Ste v príliš veľkom kalorickom deficite

Zámerne hladujete, nejete dosť vzhľadom na svoj výdaj, alebo jednoducho nestíhate? Chute na sladké vás zaručene potrápia oveľa viac. Myslíte si, že čím väčší kalorický deficit, tým rýchlejší výsledok? Chyba. Takto prepálené štarty majú často rýchle konce. Ani na argument, že nestíhate, vám neskočím.

Čo s tým?

Jasné, bez kalorického deficitu by žiadne chudnutie nebolo. Začnite s deficitom 15 – 20 %. Dlhodobo ho nenastavujte príliš nízko (viac ako 30 %), k lepšiemu výsledku sa nepriblížite. Možno skôr budete sklamaní, pretože utrpí vaša dobrá nálada, budete hladní, pri športe vám bude chýbať energia a o tortách sa vám bude snívať každú noc.

Svoje jedlo berte vážne a urobte si na seba čas. Jedine so správne zostaveným a dostatočným jedálničkom podáte optimálny psychický a fyzický výkon.

obrázok z istockphoto.com

2. Váš obed je množstvom nedostatočný

,,Jedenkrát šalát s grilovaným kurčaťom. A hlavne bez pečiva, prosím!“ Znie vám to povedome? Takouto vetou sa začína nejedna objednávka v reštaurácii. Myslíme si, že robíme dobre, ale opak je pravdou. V žalúdku nám smutne škvŕka ďalej a cestou z obeda si to namierime cez pekáreň, kde si doprajeme šišku s nugátom. Alebo rovno radšej dve, keby náhodou.

Čo s tým?

Obed je pre mnohých dôležitým a možno aj najväčším jedlom dňa. Nechcite preto svoje telo alebo skôr žalúdok oklamať. Nezabudnite, že lož má krátke nohy. Ak budete obedovať šalát s uhorkou alebo pre zmenu malú misku polievky, chute na sladké vás čoskoro dobehnú.

Nezabúdajte, že objem jedla sa nerovná množstvu zjedených kalórií. Tabuľka horkej čokolády, ktorá sa vo vás stratí lusknutím prsta, má okolo 580 kcal. To je rovnako veľa ako bohatý obed v podobe steaku z lososa, pečených zemiakov a zeleninového šalátu s olivovým olejom. Takéto jedlo ale zasýti oveľa viac než sladkosť, telu poskytne viac živín a vy sa nebudete točiť v bludnom kruhu neustálych chutí.

3. Váš obed má nedostatok živín

V rámci obeda môžeme urobiť mnoho chýb. Niektorých sa dopustíme vlastnými nesprávnymi voľbami, niekedy nám unikajú dôležité súvislosti. Ľudia v dobrej viere často vynechávajú sacharidy v podobe príloh. Takéto jedlo nie je pestré, ale hlavne je z dlhodobého hľadiska neudržateľné a nedodá nám potrebnú energiu. A to je hlavná funkcia sacharidov, nezabúdajme na to.

Druhou chybou je vynechanie bielkovín. Mnoho ľudí si vyberá jedlo bez mäsa v domnienke, že je ľahšie a vhodnejšie. Nie je to pravidlo. Jedlo, v ktorom je nedostatok bielkovín alebo azda chýbajú úplne, vás príliš nezasýti. Príkladom môže byť zeleninové rizoto, ktorého zjete kopec, napriek tomu máte sotva o dve hodinky chuť na sladké a vy neviete, čo by ste zjedli.

Treťou a poslednou chybičkou môže byť vynechanie vlákniny. Aj tá spolu s bielkovinami prispieva k pocitu sýtosti.

Čo s tým?

Bežne tvoria v jedálničku sacharidy 45 – 50 %, bielkoviny 25 % a tuk 25 – 30 %. Na to myslite aj pri zostavovaní svojho obeda. Chcete vynechať mäso? Premyslite si, ako pokryť bielkoviny iným spôsobom: vajíčka, strukoviny a cestoviny z nich, alternatívy mäsa typu tofu alebo tempeh. K tomu pridajte komplexné sacharidy: zemiaky alebo sladké zemiaky, ryžu, cestoviny alebo kvalitné pečivo.

Vlákninu hravo pokryjete z vyššie spomenutých komplexných sacharidov alebo zeleninového šalátu, ktorý si pridáte navyše k jedlu.

Pýtate sa, čo tuk, ako tretia z makroživín? Väčšinou už je obsiahnutý v bielkovinových potravinách alebo ho používame pri tepelnej úprave. Preto ďalším tukom radšej šetrite. Ak sa budete držať jednoduchej zásady ,,zdravého taniera“, chute si na vás len tak neprídu.

obrázok z istockphoto.com

4. Na sladkú bodku ste jednoducho zvyknutí

Možno už z detstva máte zafixované, že sa hlavné jedlo musí končiť sladkou bodkou. Alebo ste práve tú sladkú bodku dostávali za odmenu, ak ste dojedli hlavné jedlo. Hoci verím, že to s vami rodičia mysleli dobre, k budovaniu tých správnych návykov toto úplne neprispieva.

Čo s tým?

Možno práve na základe vyššie uvedených už ani nerozmýšľate, či na nejakú tú dobrotu naozaj máte chuť, alebo si ju dávate čisto zo zvyku. Skúste sa preto na moment zastaviť a zhodnotiť, či po niečom sladkom siahnete alebo ho vlastne vôbec nechcete. Nie je od veci radšej si dopriať väčšiu porciu kvalitného jedla, než sa napchávať prázdnymi kalóriami v podobe sladkého.

Čo si z toho odniesť?

Nie ste jediní, kto po obede bojuje s chuťami na sladké. Riešenie je ale prekvapivo jednoduché. Zamerajte sa preto na vyvážený jedálniček a na to, ako chutiam radšej predchádzať, než s nimi neskôr bojovať.


Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
9 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________