Je lepšie čistiť si zuby pred alebo po raňajkách?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný Prvýkrát publikované 17. 12. 2020
Aktualizované 9. 6. 2021
Je lepšie čistiť si zuby pred alebo po raňajkách?

Jeden z najvyhrotenejších súbojov bežného života sa odohráva v kúpeľni. Je lepšie vyčistiť si zuby hneď po prebudení, alebo počkať a vyčistiť si ich až po zjedení raňajok? To je otázka, za ktorú by mnohí položili život. Poďme sa na tento problém pozrieť z rôznych uhlov pohľadu.

Sedliacky rozum hovorí: čisti, čo si zašpinil

Americká dentálna asociácia odporúča čistiť zuby 2x denne 2 minúty, prezident Českej stomatologickej komory má na čistenie zubov podobný názor, odporúča zubom denne venovať celkom aspoň 5 minút. V oficiálnych odporúčaniach priamo nezaznieva, v akom čase je čistenie zubov najvhodnejšie, ale život nás naučil, že by sme to mali robiť raz ráno a druhý raz večer pred spaním. Čo už nás ale život jednoznačne nenaučil, je, ako sa vyrovnať s načasovaním v súvislosti s raňajkami.

Pre mnohých z nás je prirodzené, že raňajky ešte ako-tak zvládneme s oným nepopulárnym „ranným dychom“ a až pri následnej príprave do práce či do školy vykonáme finálnu očistu vrátane vyčistenia zubov. Tým odstránime z povrchu chrupu zvyšky raňajok, osviežime dych a do dňa vstúpime s čistým štítom. Je to ale naozaj ten najvhodnejší spôsob?

obrázok z istockphoto.com

Stomatologické autority odporúčajú: nečistite ihneď po jedle

A to predovšetkým v prípade, že ste práve konzumovali typicky kyslé potraviny, napríklad ovocie a ovocné šťavy, čaj s citrónom alebo kávu. Keďže tieto potraviny sú tradičnou súčasťou raňajok, vzťahuje sa toto odporúčanie špeciálne práve na ne. Následné čistenie zubov sa neodporúča, pretože by tým mohlo dôjsť k poškodeniu zubnej skloviny.

Doktorka Mital Hariawala, viceprezidentka kliniky Virtual Dental Care, vysvetľuje, že zubná sklovina je síce veľmi pevná, ale pôsobením kyslého prostredia je viac poškoditeľná. Rovnako tak preslávená Mayo Clinic odporúča vyhnúť sa čisteniu zubov ihneď po konzumácii kyslých potravín alebo nápojov.

Kritický postoj k čisteniu zubov ihneď po jedle zastáva aj Americká dentálna asociácia, ktorá obzvlášť v prípade kyslých nápojov odporúča časový odstup najmenej 60 minút od jedla.

Ako sa s tým popasovať?

Ako to tak vyzerá, drhnúť zuby hneď po dojedení raňajok nie je ten najzdravší spôsob starostlivosti o zubnú sklovinu. Má sa ale kvôli tomu polovica populácie učiť novým návykom?

Dosť možno to nie je vôbec nutné, stačí len mierne upraviť zažité stereotypy:

  • Čistím zuby pred raňajkami! V takom prípade ste v súlade s odporúčaniami svetových dentálnych autorít. Pokiaľ chcete vyjsť do dňa sa sviežim dychom, môžete si po raňajkách zuby prepláchnuť ústnou vodou alebo použiť žuvačku bez cukru.

  • Čistím zuby až po raňajkách! Potom by ste si mali medzi raňajkami a čistením zubov nechať časový rozostup aspoň 30, alebo lepšie 60 minút. Pokiaľ na to počas rána nemáte čas, mali by ste svoje raňajky ochudobniť o typicky kyslé potraviny, akými sú ovocie a ovocné džúsy, čas s citrónom alebo káva.

    obrázok z istockphoto.com

Čo si z toho odniesť?

Vyzerá to, že tento dentálny súboj vyhrali tí, ktorí čistia zuby ihneď po prebudení. Ani poraňajkoví čističi zubov však nemusia smútiť – stačí, ak si medzi raňajkami a čistením zubov udržia časový rozostup, alebo ak ich raňajky nebudú tvoriť typicky kyslé potraviny ako sú ovocie a ovocné džúsy, čaj s citrónom alebo napríklad káva. Ak je na vašom raňajkovom stole strava, ktorá nie je zložená z kyslých potravín (napríklad praženica s nakrájanou zeleninou a krajcom celozrnného pečiva), môžete si po raňajkách zuby vyčistiť bez obáv z toho, že by ste si čistením poškodili zubnú sklovinu.

To najdôležitejšie je však na čistenie zubov nezabúdať a nevynechávať ho. Pravidelné čistenie zubov je totiž to najmenej, čo pre svoje zuby môžeme urobiť. Ako hovorí zubný špecialista Roman Šmucler: „Ľudia so zdravým chrupom nielenže dlhšie žijú, ale tiež majú lepšiu estetiku a ušetria veľa peňazí.“

Pridaj sa k 29 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Poďakuj autorovi
11
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________