Diastáza brušných svalov: ako vzniká a dá sa riešiť?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 17. 3. 2022
Páči sa mi Komentáre Uložiť článok
Diastáza brušných svalov: ako vzniká a dá sa riešiť?
  • Pri diastáze brušných svalov dochádza k rozostupu pravej a ľavej časti priameho brušného svalu.

  • Diastáza trápi najčastejšie ženy po pôrode, môže sa ale objaviť aj u mužov.

  • Do súčasnosti neexistuje jednotný postup odstránenia diastázy, často však ustúpi sama.

Diastáza brušných svalov nie je iba popôrodná vada na kráse. V skutočnosti môže byť dôvodom bolestí chrbta, oslabených svalov trupu a panvového dna a v neposlednom rade zvyšuje aj riziko brušnej prietrže. Ako diastáza brušných svalov vzniká, aké osoby patria do rizikovej skupiny a akými spôsobmi sa s ňou dá bojovať?

Viac ako len kozmetický problém. Ako diastáza vzniká?

Priamy brušný sval tvoria dve časti: pravá a ľavá. Medzi sebou sú spojené väzivovou blanou, ktorú nazývame linea albumu. Príliš veľký rozostup pravej a ľavej časti znamená diastázu brušných svalov.

Ako diastázu odhaliť? Pomôže jednoduchý test:

  1. Ľahnite si na chrbát, kolená pokrčte do uhla asi 90°.

  2. Prstami pravej ruky si nahmatajte oblasť brušných svalov tesne nad pupkom.

  3. Pomalým ťahovým pohybom zdvihnite hlavu z podložky.

O diastáze brušných svalov hovoríme vo chvíli, keď pri aktivácii brušných svalov sa obe časti brušného svalstva rozostúpia o viac ako asi 2 cm (cca šírka 2 prstov) a prsty zájdu dovnútra smerom do brucha.

Môže diastáza ovplyvniť zdravie?

Diastáza brušných svalov však nie je len kozmetický problém. Môže byť spojená s množstvom zdravotných problémov:

  • V oslabenej oblasti brucha môže dôjsť k brušnej prietrži.

  • Súčasné oslabenie hlbokých brušných svalov, predovšetkým priečneho brušného svalu, môže oslabiť stred tela, zhoršiť správne držanie postavy a tým stupňovať bolesti chrbta.

  • Diastáza brušného svalstva je tiež spojená s oslabením svalov panvového dna.

Diastáza trápi najčastejšie ženy po pôrode, môže sa však objaviť aj u mužov

Diastáza brušného svalstva je postrach najmä pre ženy počas tehotenstva a v čase po pôrode. Ako bábätko v maternici rastie, svaly sa rozťahujú a dochádza k rozostupu brušných svalov. Samotné roztiahnutie brušných svalov u tehotných žien ďalej podporujú hormonálne zmeny.

Vplyvom zníženej elasticity diastáza pretrváva aj po pôrode, návrat do normálnej polohy brušných svalov môže trvať aj niekoľko mesiacov. Nedávna štúdia ukázala, že ešte 6 mesiacov po pôrode bola u viac ako tretiny skúmaných žien zistená diastáza brušných svalov.

V podstatne menšej miere sa môže diastáza objaviť aj u mužov. Najčastejšími príčinami je oslabené brušné svalstvo, nadmerná záťaž v posilňovni, pokročilý vek alebo hmotnostná fluktuácia (časté chudnutie a následné priberanie na hmotnosti).

obrázok z istockphoto.com

Dá sa diastáza cvičením odstrániť?

Pozitívna správa je, že tehotenská diastáza brušných svalov sa vo väčšine prípadov vyrieši sama spontánne približne do jedného roka od pôrodu (vo väčšine prípadov ešte oveľa skôr). Dôležitú úlohu zohráva aj cvičenie pred samotným otehotnením.

Pokiaľ sa diastáza nelepší ani po pol roku od pôrodu, je vhodné navštíviť fyzioterapeuta, ktorý vám nastaví správne cviky priamo na mieru. Fyzioterapia je v súčasnej dobe jediným osvedčeným spôsobom, ktorý diastázu pomáha riešiť bez nutnosti operácie. Ako podpora riešenia diastázy sa často odporúča cvičenie hlbokého brušného svalstva. Z hľadiska kozmetickej stránky štúdie pozorujú iba obmedzenú účinnosť, znateľne sa však zvyšuje sila brušných svalov, čo môže pomôcť v bežných denných činnostiach.

Zároveň však treba dbať na to, aby nebol vyvíjaný príliš vysoký tlak na lineu albu, k čomu môže dôjsť napríklad pri rôznych variantoch sklápačiek, sedov-ľahov či dokonca pri klasickom planku. Cviky zamerané primárne na priamy brušný sval by sa nemali vykonávať. Kompletný set cvikov na inšpiráciu s ukážkami a vysvetlením jednotlivých pohybov nájdete na tomto odkaze.

Čo si z toho odniesť?

Diastáza brušných svalov je častý problém, ktorý trápi väčšinu tehotných žien v posledných týždňoch tehotenstva a po ňom. Väčšinou sa rozostup brušných svalov vráti do normálnej polohy spontánne, niekedy to však môže trvať dlhšie ako pol roka. Zriedkavejšie sa môže diastáza objaviť aj u mužov, na vine býva oslabené brušné svalstvo, nadmerná záťaž v posilňovni, pokročilý vek alebo časté zmeny v telesnej hmotnosti.

Podporiť proces regenerácie brušnej steny je možné aj zaradením pravidelného cvičenia. Primárne sa zameriavame na hlboko uložené brušné svaly, dôležitá je stabilita a dodržiavanie bránicového dýchania. Naopak nevhodné sú sedy-ľahy, skracovačky alebo sklapovačky.

Pridaj sa k 39 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Páči sa mi Uložiť článok