Čo robiť, keď sa ti nechce? 8 tipov, ako sa namotivovať na beh

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 25. 1. 2022 Prvýkrát publikované 15. 2. 2021
Aktualizované 25. 1. 2022
Uložiť článok
Čo robiť, keď sa ti nechce? 8 tipov, ako sa namotivovať na beh

Možností, ako počas aktuálnej situácie dostať do života pohyb, máme oveľa menej ako obvykle. Jednou z možností, ako pravidelne športovať, je beh. V zimných mesiacoch, keď je deň kratší a slnečného svetla zúfalo málo, sa vám možno až zase tak veľmi nechce. Ako sami dobre viete, motiváciu často nasleduje akcia a potom už to ide skoro samo. V dnešnom článku sa teda pozrieme na to, ako sa k behu motivovať, plniť si svoje ciele a lámať bežecké rekordy.

1. Prebuďte v sebe súťaživosť

Máte súťaživého ducha? Tak to využite! Je to spôsob, ako urobiť beh zaujímavejším, motivujúcim a ďalej sa v ňom zlepšovať. Súťažiť môžete so svojím parťákom na behanie o to, kto dá rýchlejšie „päťku“ alebo nabehá viac kilometrov za mesiac. Že nikoho takého nemáte? Nevadí. Pomôcť môže niektorá z bežeckých aplikácií, ktorá vám poctivo zahlási každý rekord. Mne sa osvedčila Strava alebo Nike Running.

Super pomôckou môžu byť tiež „inteligentné hodinky“, pomôžu udržať tempo alebo sa posúvať vo svojich výkonoch ďalej. Nezabudnite ale, že beháte predovšetkým pre seba, svoj pocit a zdravie. Aby sa pre vás z tej honby za rekordami nestalo utrpenie.

2. Odmeňte sa

Odmeny sme mali radi už ako malé deti a pravdepodobne nás to neopustilo ani v dospelosti. Kľúčový je ale spôsob, akým sa odmeníte. Ideálne teda vyberte niečo, čo s behom súvisí. Vyberiete si nové topánky alebo funkčné oblečenie? S dobrou výbavou sa na každý ďalší výbeh budete viac tešiť. V chladnom zimnom počasí sa môžete tešiť aj na teplú sprchu alebo výživnú desiatu.

3. Nakopnite sa obľúbenou hudbou

Ruku na srdce, nie vždy sme k behu motivovaní na 120 %. Radšej by sme sedeli v teple domova a pustili si obľúbený seriál. Potom si však nasadíte slúchadlá, pustíte si obľúbený playlist a pocítite náhly nával energie. Potom je možné, že svojím tempom útočíte na nový rekord a cítite sa byť nezastaviteľní.

Hudba má veľkú moc. Rozprúdi krv v žilách a prebudí vo vás silu. Zostavte si preto playlist svojich obľúbených „peciek“, ktoré vás zaručene zdvihnú z gauča alebo si zasurfujte v Spotify: „running music“. Playlistov tu nájdete nepreberné množsvo.

  • Praktické rady, ako vybrať ten pravý presne pre vás, nájdete tu

obrázok z istockphoto.com

4. Spomeňte si na TEN pocit po behu

Bolo by naivné si myslieť, že sa vám vždy bude chcieť ísť si zabehať. Vzdať to by ale bolo príliš jednoduché a nikam by ste sa neposunuli. Čo vždy funguje v mojom prípade? Spomenúť si na to, ako skvele sa cítim po behu. Čo mimochodom môžete smelo aplikovať na akúkoľvek pohybovú aktivitu, napríklad aj workout v domácich podmienkach.

Beh totiž pomôže vylúčiť endorfíny nazývané aj hormóny šťastia. Ak navyše vybehnete za pekného slnečného počasia, pomôže vám to zvýšiť hladinu serotonínu, ktorý funguje ako zaručený zlepšovač nálady. Nesmieme zabudnúť ani na veľmi dôležitý vitamín D: v zime sa stretávame s jeho častým nedostatkom a pravidelný beh je spôsob, ako túto situáciu zlepšiť.

5. Nastavte si svoje bežecké ciele rozumne

Či už s behom začínate alebo ste pokročilý maratónec, nastavte si svoje ciele realisticky. Pomôcť vám môže metóda SMART. Je skvelou pomôckou na to, aby ste svoju motiváciu k behaniu nestratili. Čo tie písmená znamenajú? Specific, measurable, achieveable, realistic, time-based. Po slovensky to znamená, že cieľ by mal byť špecifický, merateľný, dosiahnuteľný, realistický a ukotvený v čase.

Svoje bežecké plány si premyslite a spíšte: napr. V pondelok po práci budem behať 5 km v parku. V sobotu dopoludnia 10 km v lese. Pokiaľ s každým svojím výbehom budete počítať a budete naň mať miesto vo svojom dennom rozvrhu, oveľa ľahšie takýto plán dodržíte.

6. Máte málo času? Počíta sa každý výbeh

Máte naplánovaný beh, ale zdržali ste sa v práci? Aj keď vám zostala slabá polhodinka času, oblečte sa a kopnite do vrtule. Počíta sa úplne všetko, každý kilometer.

Ak beh vynecháte s porazeneckým pocitom, že „to nemá cenu“ a „už je to jedno", ľahko sa vzdáte aj druhýkrát, tretíkrát ... A naopak: to, že rutinu neprerušíte, vám pomôže udržať si motiváciu a mindset.

obrázok z gettyimages.com

7. Nájdite si parťáka

Príslovie „vo dvojici sa to lepšie ťahá" môžete smelo aplikovať aj na beh. Ak budete behať vo dvojici alebo bežeckej skupine, oveľa ľahšie udržíte motiváciu. Predsa by ste kamošku alebo kamoša nenechali čakať na dohodnutom mieste v dohodnutý čas a bez ospravedlnenia nedorazili?

Na sociálnych sieťach sa porozhliadnite po bežeckých skupinách vo svojom meste. Zamakáte si a ešte spoznáte nových ľudí. Nie je to fajn?

8. Majte oblečenie a topánky na očiach

Nachystanie si potrebného vybavenia vopred funguje ako dobrý "reminder" pre prípad, že by vás prepadlo nutkanie sa na behanie vykašľať. Od toho máte už len kúsok k tomu, aby ste sa skutočne obliekli a išli. Pretože každú motiváciu často nasleduje samotná akcia. A keď už budete vonku, nejaký ten kilometer padne.

Čo si z toho odniesť?

Radšej než na hľadanie večných výhovoriek, prečo to dnes zase nevyšlo, sa sústreďujte na spôsoby a rutiny, vďaka ktorým to pôjde. Myslite pozitívne a spomeňte si na dôvody, prečo beháte a aké benefity vám to prináša.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
5 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________