Ako sa zbaviť bolesti hlavy bez prášku

Zuzana Gáliková
Zuzana Gáliková 25. 4. 2021 Prvýkrát publikované 8. 10. 2020
Aktualizované 25. 4. 2021
Uložiť článok
Ako sa zbaviť bolesti hlavy bez prášku
obrázok z pexels.com (Andrea Piacquadio)

Siahate pri bolesti hlavy automaticky po práškoch? Je to jednoduché a pohodlné, nie však najlepšie riešenie. Skúšali ste sa niekedy bolesti zbaviť aj iným spôsobom?

Čo sa v dnešnom článku dozviete:

  • Akú bolesť hlavy môžeme ovplyvniť bez prášku?
  • Ako predísť bolesti hlavy?
  • Ako sa bolesti zbaviť?

Z času na čas bolesť hlavy potrápi každého. Dostavuje sa po krátkom spánku a náročnom dni, alebo napríklad vtedy, keď zanedbávate pitný režim. Ak sa len tak medzi rečou povie „bolí ma hlava“, ide pravdepodobne o najčastejší typ bolesti hlavy, tzv. tenzná bolesť.

Ide o primárnu bolesť hlavy, ktorej príčinou nie je žiadna choroba a s ktorou si zvládnete poradiť aj bez pomoci lekára.

Zbavovanie sa bolesti by však malo byť až krokom číslo dva. Najskôr by ste mali vedieť, ako zabrániť tomu, aby k nej vôbec došlo. Bolesť hlavy môže mať na svedomí niekoľko spúšťačov:

  1. dehydratácia
  2. nízky príjem stravy
  3. nadmerný hluk
  4. prílišné slnenie
  5. psychický stres
  6. únava, nedostatok spánku
  7. nadbytok spánku

Ak si nie ste istí, čo vašu bolesť hlavy zvyčajne spôsobuje (a najmä pokiaľ ide o častejšie bolesti), skúste si svoje „skúsenosti“ zapisovať. Veďte si denník a pokúste sa prísť na to, kde by mohol byť problém. Ak sa ale bolesť opakovane objavuje a vy neviete, čo by ju mohlo spôsobovať, zájdite za lekárom.

Čo robiť, ak už bolesť hlavy vyčíňa?

1. Zacvičte si, alebo si zájdite na prechádzku

Možno ste už pri bolesti hlavy dostali radu, nech ju idete von rozchodiť alebo vybehať. Fyzická aktivita dokáže bolestiam hlavy predchádzať, rovnako ako pomáha sa ich zbavovať.

Svoju úlohu tu pravdepodobne zohráva aktivácia endokanabinoidného systému a produkcie endorfínov, ktoré znižujú vnímanie bolesti. Ak sa teda budete držať odporúčania pre fyzickú aktivitu, bolesti hlavy môžete obmedziť. Týždenne by ste sa mali venovať:

  • aspoň 150 min stredne intenzívnej fyzickej aktivite
  • alebo 75 min intenzívnej fyzickej aktivite

Rovnako tak vám prospeje, keď si pôjdete zašportovať v čase, keď vás už hlava bolí.

obrázok z pixabay.com

2. Napite sa, možno ste dehydrovaní

Tiež sa vám stáva, že vás večer otravuje bolesť hlavy a potom si uvedomíte, ako málo ste toho cez deň vypili? Bolesť hlavy je prejavom dehydratácie. Ak už k bolesti hlavy dôjde, vášmu organizmu môžu v tú chvíľu chýbať až 4 % tekutín. Spoločne s bolesťou idú ruka v ruke aj znížené kognitívne funkcie.

Dodržiavanie pitného režimu je preto nevyhnutné pre večery bez nepríjemného bolehlavu. Koľko tekutín do seba cez deň dostať sa dočítate v článku Koniec poloprávd! Koľko vody denne musíme vypiť?

3. Skúste meditáciu alebo masáž

Stres je ohromne úspešným spúšťačom bolesti hlavy a keďže je bežnou súčasťou dnešného života, nie je žiadnym prekvapením, že vás kvôli nemu môže hlava bolieť celkom pravidelne. Meditácie alebo iné relaxačné techniky mieru stresu výrazne redukujú. Pár minút starostlivosti o vaše psychické zdravie tak môže s bolesťami hlavy veľmi pomôcť.

Príklad takejto techniky je napríklad mindfulness, o ktorom sa podrobnejšie dočítate v článku Buďte zdravší, sústredenejší a odolnejší voči stresu vďaka očisteniu mysle. Spoznajte mindfulness.

Relaxačné techniky nám pomôžu zbaviť sa bolesti hlavy, predchádzať jej, a môžu mať aj pozitívny vplyv na náš spánok, čím ešte znásobujú svoje priaznivé pôsobenie.

obrázok z pexels.com (Andrea Piacquadio)

4. Rozložte karimatku a doprajte si pár minút jogy

Joga v sebe skrýva cvičenie aj relaxáciu a prináša pozitíva oboch z nich. Zacvičíte si, vylúčite endorfíny, a tak zmiernite bolesť hlavy, rovnako ako znížite mieru stresu.

Zostavte si jogovú zostavu sami doma, zájdite si na lekciu jogy, alebo si napríklad pustite video, ktoré vás zostavou prevedie. Inšpiráciu nájdete v článkoch 10 najlepších jogových programov na YouTube pre začiatočníkov aj pokročilých a Ako vám jóga zmení život? 8 dôvodov, prečo s jogou začať.

5. Dodržujte spánkový režim a strážte si počet hodín v posteli

Bolesti hlavy si často spájame s únavou a nedostatkom spánku. Je to naozaj tak, nedostatok spánku alebo jeho zlá kvalita býva jednou z možných príčin. Niekedy sa však môže stať, že sa naopak „prespíte“ a bolesť sa potom objaví tiež.

Ak si myslíte, že vám hlava treští kvôli málo naspaným hodinám, zdriemnite si. Ak by to ale mohlo byť naopak, skúste radšej jednu z vyššie spomenutých rád.

Prevencia je v každom prípade lepšia ako hasenie požiaru, preto vždy myslite na dostatok naspaných hodín a tzv. spánkovú hygienu. Viac sa o tom dočítate v týchto článkoch:

obrázok z pexels.com

Čo si z toho odniesť?

Bolesti hlavy sa z času na čas asi naozaj nikto nevyhne. Neznamená to však, že by mala byť bežnou súčasťou vášho života, s ktorousa musíte naučiť žiť. V prvom rade by ste sa mali snažiť jej predchádzať, a ak už k nej dôjde, skúsiť sa jej zbaviť inak ako liekmi, ktoré by mali byť až poslednou voľbou. Bežte si zašportovať, prejsť sa, zacvičiť si jogu, pospať si, alebo doplniť tekutiny a uvidíte, že vám bude čoskoro oveľa lepšie.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
3 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________