5 spôsobov, ako fajčenie ovplyvňuje športovú výkonnosť

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 6. 6. 2021 Prvýkrát publikované 6. 6. 2020
Aktualizované 6. 6. 2021
Uložiť článok
5 spôsobov, ako fajčenie ovplyvňuje športovú výkonnosť
obrázok z unsplash.com

Azda ani ten najväčší optimista na svete neverí, že by malo fajčenie pozitívny vplyv na športovú výkonnosť a celkovú fyzickú kondíciu. Fajčenie má škodlivý vplyv predovšetkým na pľúcnu ventiláciu, čo sa podpisuje na nedostatočnom okysličení a zásobovaní pracujúcich svalov kyslíkom. Aký veľký je ale tento vplyv v skutočnosti a ako veľmi nám fajčenie bráni v ceste za lepšími výkonmi?

Fajčenie má negatívny vplyv na fyzičku hneď z niekoľkých dôvodov

Fajčenie cigariet značne ovplyvňuje celkovú fyziológiu ľudského tela, my sa ale v tejto chvíli zameriame iba na ovplyvnenie celkovej kondície a fyzickej kondície.

Vedci navrhujú niekoľko možných mechanizmov, ako môže fajčenie uškodiť v ceste za vrcholovými výkonmi:

  1. Okysličenie tkanív. To je jeden z najdôležitejších dôvodov, prečo má fajčenie negatívny vplyv na športový výkon, kyslík skrátka nedokáže byť po tele prenášaný tak efektívne ako u nefajčiarov.

  2. Rýchlejšia tvorba laktátu. Laktát je „odpadová látka“ anaeróbneho metabolizmu, ktorá nás limituje vo vysokej výkonnosti (stuhnutie svalov). Znížené množstvo kyslíka v krvi vedie k rýchlejšiemu nástupu tvorby laktátu.

  3. Ochabnutie dýchacích svalov. Hoci pri fajčení dýchacie svaly intenzívne pracujú, k ich posilňovaniu príliš nedochádza, skôr naopak – fajčenie môže viesť k poškodeniu a ochabnutiu dýchacích svalov. To opäť príliš neprospieva zabezpečeniu dostatočného množstva kyslíka pracujúcim svalom, keďže zásobovanie krvi je následkom ochabnutých svalov obmedzené.

  4. Poškodenie cievneho systému. Fajčením budú trpieť aj cievy nášho tela, pretože fajčenie vedie k poškodeniu cievneho endotelu. To môže z dlhodobého hľadiska vyústiť do zvýšeného rizika vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

  5. Oxidačný stres. Zvýšená tvorba voľných radikálov vedie k vytvoreniu prezápalového prostredia, ktoré narúša funkciu mitochondrií (znížená efektivita tvorby energie) a na obmedzenie syntézy svalovej hmoty, čo opäť negatívne ovplyvní športový výkon. O negatívnom vplyve fajčenia pri naberaní svalovej hmoty si môžete prečítať v našom ďalšom článku.

Všetky tieto faktory sa negatívne podpisujú ako na aeróbnom (vytrvalostným), tak aj na anaeróbnom (intenzívnom rýchlostnom či silovom) výkonu.

Do kariet fajčeniu nehrá ani fakt, že výrazne napomáha vzniku rakoviny, kardiovaskulárnym a dýchacím ochorením a u mužov je druhým najvýznamnejším faktorom životného štýlu, ktorý skracuje život. 

5 spôsobov, ako fajčenie ovplyvňuje športovú výkonnosť

Fajčiari majú zníženú vytrvalostnú aj intenzívnu športovú výkonnosť

Športovú výkonnosť a fyzickú zdatnosť sa rozhodli merať v novej štúdii na ázijských vojakoch, ktorých výkon bol porovnávaný v behu na 3 km (aeróbna výkonnosť) a v maximálnom počte sed-ľahov a kľukov uskutočnených počas 2 minút (anaeróbna výkonnosť). Celkovo testovali 3669 vojakov (2293 nefajčiarov a 1376 fajčiarov), vďaka čomu máme k dispozícii zaujímavé a hodnotné výsledky:

  • Aeróbna výkonnosť klesla o necelé 2 %. Asi nie je prekvapením, že vojaci-fajčiari dosiahli v štúdii horšie výkony v behu na 3000 m ako vojaci-nefajčiari. V priemere im táto vzdialenosť zabrala asi o štvrť minúty dlhší čas.

  • Fajčenie ovplyvnilo aj anaeróbnu výkonnosť. V celkovom počte vykonaných kľukov a sed-ľahov priebehu 2 minút zvládli vojaci-fajčiari v priemere asi o 1–2 opakovaní menej ako vojaci-nefajčiari.

Silové a rýchlostné porovnanie nemáme, ale dá sa očakávať, že v týchto porovnaniach by fajčiari výrazne zaostávať nemali. Samozrejme, nezostaneme len pri ázijských vojakoch.

Máme k dispozícii aj ďalšie štúdie, ktoré sa zamerali na výkonnosť fajčiarov oproti nefajčiarom:

  • Štúdia na mladých švajčiarskych chlapcoch vo veku 19 rokov potvrdzuje zníženie vytrvalostného (aeróbneho) výkonu u fajčiarov oproti nefajčiarom. Fajčiari nováčikovia (1–10 cigariet denne po dobu menej ako 2 rokov) dosiahli o 2,4 % nižší aeróbny výkon, pravidelní fajčiari (11–20 cigariet denne po dobu viac ako 4 roky) dosiahli zníženie výkonnosti o 12,3 %.

  • Štúdia na amerických vojakoch priemerného veku 28 rokov dospela k ešte väčším odchýlkam oproti testom na ázijských vojakoch. V behu na 1,5 míle dosiahli fajčiari o 4,7 % horší čas a sed-ľahov za 2 minúty zvládli len 49, zatiaľ čo nefajčiari dosiahli priemerný výkon 57 sed-ľahov.

Samozrejme, že fajčiari stále môžu byť špičkoví športovci s vynikajúcimi výkonmi, otázka ale je, aké výkony by mohli dosahovať, keby sa fajčenia vzdali. Podľa dostupných štúdií sa zdá, že horšie určite nie...

Čo si z toho odniesť?

  • Zníženie výkonnosti u fajčiarov je spôsobené hneď niekoľkmi dôvodmi, patrí medzi ne menšia efektivita okysličenia pracujúcich svalov (kvôli vdychovanému oxidu uhoľnatému), vyššie hodnoty laktátu v krvi, ochabnutie dýchacích svalov, poškodenie cievneho endotelu (čo môže viesť k vyššiemu riziku kardiovaskulárnych chorôb) a oxidačný stres, ktorý môže mať negatívny vplyv aj na budovanie a udržanie svalovej hmoty.

  • Okrem negatívneho vplyvu na fyzickú zdatnosť fajčenie úplne preukázateľne poškodzuje zdravie, negatívne pôsobí na kardiovaskulárny a respiračný systém a podporuje vznik a rozvoj rakoviny. Popri nezdravých stravovacích návykov tvorí u mužov druhý najdôležitejší faktor, kvôli ktorému sa dožívajú nižšieho veku.

  • Hneď v niekoľkých štúdiách bol potvrdený negatívny vplyv fajčenia na športovú výkonnosť. Fajčiari dosahujú nižšiu aeróbnu výkonnosť (vytrvalostné výkony = behanie, plávanie, jazda na bicykli), ovplyvnený je však aj anaeróbny výkon (maximálny výkon počas 2 minút a pod.).

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
12 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________