Výhody a riziká používania čuchacích solí

Komentáre
Výhody a riziká používania čuchacích solí
Obrázok z sportpoint/Shutterstock
Čo v článku nájdeš?
Zobraziť zoznam Skryť zoznam
  • Čuchacia soľ, inak amónna soľ, uhličitan amónny či mravčan amónny, je prípravok na obnovu alebo stimuláciu vašich zmyslov.
  • Veľmi populárna bola v období starovekého Ríma, či počas viktoriánskej éry ako pomôcka pri závratoch a mdlobách.
  • Dnes ju niektorí športovci používajú na extra podporu pred zápasmi alebo vzpieraním.

Čuchacia soľ je niečo, s čím väčšina ľudí počas života do styku nepríde. Keď však ide o zapálených či profesionálnych športovcov, niet pochýb, že s touto pomôckou oboznámení určite boli. Či už sa radíte do jednej alebo druhej kategórie, tento článok vám čuchaciu soľ predstaví, pozrie sa na overené účinky a riziká či možné náhrady.

Ako to funguje?

Ako sme spomenuli vyššie, čuchacie soli sa používajú na nabudenie vašich zmyslov a fungujú, pretože uvoľňovanie plynného amoniaku, ktoré sprevádza ich použitie, dráždi membrány nosa a pľúc. To spúšťa tzv. inhalačný reflex, čo má za následok zvýšenie rýchlosti dýchania (viac kyslíka do mozgu) a bdelosti.

Ale nejde „iba“ o zrýchlené dýchanie. Prostredníctvom dýchacej sústavy dôjde k aktivácii sympatiku (poháňa srdcovú činnosť a jeho mediátormi sú noradrenalín a adrenalín), ktorý spustí ďalšie reakcie, napríklad roztiahnutie pľúcnych mechúrikov, zvýšenie srdcovej frekvencie, roztiahnutie ciev atď.

Krátkodobé účinky

Z toho vyplýva, že vdychovanie čuchacej soli môže spôsobiť niekoľko účinkov. Tým základným, ktorý pozná väčšina z filmov, je nabratie vedomia v prípade mdlôb. Ďalšie je samozrejme zvýšenie bdelosti a sústredenia. Čo sa týka údajného nárastu sily – niektoré štúdie preukazujú účinok, iné naopak nie. V oboch prípadoch sa však zmienilo aj možné psychické vzrušenie alebo placebo, ktoré môže byť za pozitívny výsledok zodpovedné.

Možné riziká

Čuchacie soli sú spravidla bezpečnými prípravkami, ktoré je možné nájsť na špecializovaných portáloch s fitness výbavou, ale aj v niektorých lekárňach. Neexistuje však dostatok dôkazov o bezpečnosti opakovaného užívania, čím vyvstávajú určité obavy:

  • Podráždenie rôznych telesných štruktúr: vdychovanie amoniaku môže podráždiť oči, sliznice, pri vysokých koncentráciách tiež pľúca. To sa ale týka hlavne koncentrovaného amoniaku v tekutej forme, pri soliach sa ho uvoľňuje menšie množstvo. Aj tak odporúčame ich používanie najskôr prebrať s lekárom či iným odborníkom.
  • Riziko zranenia: používanie čuchacích solí predovšetkým nabudí, čo vám však môže skôr uškodiť než pomôcť – obzvlášť ak nemáte pri vykonávaných cvikoch zvládnutú techniku.
  • Ignorovanie zranení: tento bod nadväzuje na predchádzajúce, pretože niektorí jedinci používajú čuchaciu soľ ako pomoc pre úľavu od bolesti predchádzajúceho zranenia. To ale môže viesť naopak k zhoršeniu, chronickej bolesti či trvalým problémom.
  • Bolesti v oblasti hlavy a krku: inhalačný reflex zvyčajne spôsobuje trhnutie hlavy dozadu alebo do strany, čo by mohlo spôsobovať problémy napr. s bolesťou krčnej chrbtice.
Výhody a riziká používania čuchacích solí

Ako na to správne?

Našou prvou radou je už vyššie spomínané poradenie sa s lekárom či odborníkom (obzvlášť ak trpíte respiračnými ochoreniami či alergiami). Ak od neho dostanete zelenú, môžete vyberať. Ak ste nováčik, určite zvoľte na slabšiu verziu čuchacej soli (pri väčšine je napísané priamo na obale). Pri použití je dôležité držať soľ aspoň 10, najlepšie 15 centimetrov od nosa. Radšej len tak od oka neodhadujte a skôr sa uistite metrom – nebude vám hroziť popálenie dýchacích ciest.

Ďalšou dôležitou a opakovanou radou je aj nízka frekvencia ich používania, napríklad pri maximálkach. Rozhodne nejde o každotréningovú či dokonca každodennú záležitosť. Pokiaľ však aj tak budete mať akékoľvek otázky týkajúce sa používania čuchacích solí, nespoliehajte sa iba na internet a pokojne sa znovu porozprávajte s vaším poskytovateľom zdravotnej starostlivosti.

Ide to aj inak

Čuchacie soli nie sú niečo, čo by (pri správnom používaní!) malo byť nebezpečné. Pre väčšinu športovcov však existujú jednoduchšie cesty nabudenia na výkon. Za zmienku stoja určite pre‑workouty, ktoré tiež zlepšujú a pripravia na výkon, navyše sa starajú o koncentráciu a sústredenie. Ďalšou možnosťou ale môže byť aj klasické espresso, energetický nápoj či hroznový cukor. Všetky tieto položky sa konzumujú pred alebo počas tréningu a sú zaručenými cestami, ako zo seba dostať to najlepšie.

Čo si z toho odniesť?

Čuchacie soli sú pomôcky nielen k obnove vedomia, ale aj k rýchlemu dodaniu energie a sústredeniu športovcov. Ich užívanie rozhodne vždy najprv preberte s lekárom a následne dodržujte správny postup aplikácie. Ale aj keď sú čuchacie soli všeobecne bezpečné, nie je na škodu zvážiť ich nahradenie napríklad pre‑workoutom alebo espressom.
6 najlepších pre-workout suplementov, ktoré ti pomôžu zlepšiť výkonnosť
6 najlepších pre-workout suplementov, ktoré ti pomôžu zlepšiť výkonnosť
Viete, čím sa nakopnúť pred tréningom? Vyskúšajte niektorý z týchto šiestich preworkout suplementov a podporte svoj tréning ešte o trochu viac!
5 nejdůležitějších suplementů pro vegetariány a vegany, které zlepší váš sportovní výkon
5 nejdůležitějších suplementů pro vegetariány a vegany, které zlepší váš sportovní výkon
Vegetariánství a veganství je opět v módě. Není divu, kvalitní zdroje živočišných bílkovin cenově stoupají a etické hledisko ochrany zvířat roste. Na jaké suplementy bychom se měli zaměřit, aby naše tělo dostalo vše, co potřebuje?
5 důvodů, proč budete mít s nakopávačem kvalitnější trénink. Jak vybrat ten nejlepší?
5 důvodů, proč budete mít s nakopávačem kvalitnější trénink. Jak vybrat ten nejlepší?
Kvalitní předtréninkový přípravek by měl zvládnout víc než jen nabudit na náročný výkon. Víte, s čím vším vám "nakopávač" může v tréninku pomoci?
Najlepšie cviky na brucho! TOP 8 cvikov pre pevné brucho
Najlepšie cviky na brucho! TOP 8 cvikov pre pevné brucho
Na vyrysované brušné svaly budete potrebovať okrem nízkeho % podkožného tuku aj kvalitný a komplexný tréning brucha. Aké cviky sú tie najlepšie?
Najlepšie cviky na chrbát! TOP 7 cvikov na poriadne véčko
Najlepšie cviky na chrbát! TOP 7 cvikov na poriadne véčko
Snáď každý muž by chcel mať veľký a široký chrbát, ktorý dokáže divy nielen v posilňovni, ale aj pritiahnuť pozornosť osôb opačného pohlavia. Pozrime sa na niekoľko základných cvikov na perfektný chrbát!
Najlepšie cviky na biceps! TOP 6 cvikov na masívne ruky
Najlepšie cviky na biceps! TOP 6 cvikov na masívne ruky
Mohutné paže chce mať asi každý návštevník posilňovne. Ako sa k nim efektívne dopracovať? Náš prehľad cvikov vám s tým pomôže!
Najlepšie cviky na triceps v posilňovni aj doma!
Najlepšie cviky na triceps v posilňovni aj doma!
Triceps tvorí väčšinu svalovej hmoty paže. Pokiaľ chcete, aby vaše ruky pripomínali medvedie laby, máme pre vás pripravený repertoár cvikov, ktorý vám pomôže!
Core trening: najlepšie cviky na stred tela
Core trening: najlepšie cviky na stred tela
Svalom stredu tela (CORE) a ich správnemu precvičeniu by mala venovať dostatočnú pozornosť celá populácia. Viete, akým spôsobom stred tela cvičiť?
Ako často cvičiť a ako rozdeliť partie pre rýchle výsledky?
Ako často cvičiť a ako rozdeliť partie pre rýchle výsledky?
Koľkokrát týždenne máme trénovať? Máme pre vás komplexný návod na to, ako si rozložiť cvičenie podľa vašich časových možností!
Najlepšie cviky na prsia! TOP 7 cvikov na rozvoj prsných svalov
Najlepšie cviky na prsia! TOP 7 cvikov na rozvoj prsných svalov
Ako najlepšie cvičiť prsné svaly? K veľkému hrudníku benchpress jednoducho nestačí! Na aké cviky by sme vo svojom tréningu prsných svalov nemali zabúdať?
Najlepšie cviky na zadok! TOP 10 cvikov na spevnenie zadku
Najlepšie cviky na zadok! TOP 10 cvikov na spevnenie zadku
Prinášame vám prehľad účinných cvikov na spevnenie sedacích svalov, ktoré vám pomôžu nadobudnúť vytvarovaný a pevný zadok!
Tepová frekvencia pri behu: ako si podľa nej naplánovať tréning?
Tepová frekvencia pri behu: ako si podľa nej naplánovať tréning?
Tepová frekvencia o nás pri behu prezradí množstvo dôležitých informácií, môžeme podľa nej tiež sledovať dlhodobý progres. Ako na to a akým spôsobom ju môžeme zmerať?
Najlepšie cviky na nohy! TOP 7 cvikov na kvadricepsy
Najlepšie cviky na nohy! TOP 7 cvikov na kvadricepsy
Dnes si predstavíme najefektívnejšie cviky na vytvarovanie, posilnenie a zosilnenie prednej strany stehien!
Najlepšie cviky na guľaté ramená a mohutné trapézy!
Najlepšie cviky na guľaté ramená a mohutné trapézy!
Ako správne a efektívne cvičiť ramená? Na to sa zameriame v dnešnom článku!
Svalová horúčka: čo ju spôsobuje a ako ju riešiť?
Svalová horúčka: čo ju spôsobuje a ako ju riešiť?
Svalová horúčka ja stav po vyčerpávajúcom fyzickom výkone. Prejavovať sa môže nevoľnosťou, bolesťou svalov a únavou. Ako vzniká svalová horúčka a dá sa jej predchádzať?