Budete prekvapení, prečo je dobrý nápad si po obede „schrupnúť“

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 21. 8. 2021 Prvýkrát publikované 29. 5. 2020
Aktualizované 21. 8. 2021
Uložiť článok
Budete prekvapení, prečo je dobrý nápad si po obede „schrupnúť“
obrázok z unsplash.com

Ak si pravidelne po nedeľnom obede dávate šlofíka, má to rad benefitov. Môže to zlepšiť vaše sústredenie, mentálny výkon a v neposlednom rade je to zaručený zlepšovák nálady.

Kľúč je ale v dĺžke. Ak cez deň spíte až príliš, právom sa neskôr môžete cítiť akoby vás prešiel parný valec (Milner & Cote, 2009).

Čo sa v dnešnom článku dozviete?

  • Aký je rozdiel medzi krátkym šlofíčkom a naozajstným spánkom

  • Čo mi taký krátky šlofík môže priniesť

  • Čo sa stane, ak cez deň budem spať dlhšie

  • Kedy je ten najlepší čas na krátky odpočinok

Rozdiel medzi krátkym šlofíčkom a spánkom

Krátky šlofík by mal trvať 10–20 minút. To nie je veľa, že? Pokiaľ toto dodržíte, dostanete sa do prvej, maximálne druhej fázy spánku. To stačí na to, aby ste sa cítili fresh, naozaj odpočinuto a mohli pokračovať v naplánovaných denných činnostiach.

Počas „ozajstného“ spánku dávate telu možnosť prejsť všetkými piatimi fázami spánku. Tie sa u väčšiny zdravých dospelých opakujú zhruba každých 90–110 minút.

Ak v nedeľu po obede „zalomíte“ na dlhšie ako 20 minút, váš mozog prestane reagovať na podnety zvonka a bude oveľa ťažšie sa prebudiť. Nahráte tak neskoršiemu pocitu únavy.

Čo mi taký krátky odpočinok prinesie

1. Zlepšenie mentálneho výkonu

Krátkym odpočinkom môžete zlepšiť aj svoj pracovný výkon, a stať sa tak produktívnejší. Opustí vás únava, zlepší sa rýchlosť vašich reakcií či pozornosť.

2. Zlepšenie schopnosti učiť sa

Každé skúškové je pre vás za trest a premýšľate, čo urobiť, aby vám učenie šlo viac od ruky?

Aj na takéto otázky máme odpoveď. Šlofík vám pomôže lepšie sa učiť, a dokonca si bezprostredne po takomto oddychu budete nové informácie oveľa lepšie pamätať (Antonenko et al., 2013).

3. Lepšia nálada

Ste na smrť unavení a máte za sebou nepodarený deň? Bežte sa po príchode z práce na chvíľu natiahnuť. Uvidíte, že svet hneď bude vyzerať ružovejšie. S väčšou pozitivitou budete oveľa lepšie čeliť ďalším nástrahám dňa (Goldschmied JR, et al. (2015).

Šlofík môže skvelo pomôcť aj vo chvíli, keď ste sa noc predtým zle vyspali.Také riešenie ale berte skôr ako núdzové. Spať by ste mali približne 7–9 hodín denne.

Budete prekvapení, prečo je dobrý nápad si po obede „schrupnúť“

Kedy je ten najlepší čas na šlofíka?

Najvhodnejší čas na odpočinok záleží na mnohých faktoroch, ako sú vaše denné plány alebo vek. Ak môžete, najlepším časom bude poobedný šlofík. Počas všedných pracovných dní si ale väčšina z nás len ťažko môže takú luxusnú výsadu dovoliť.

Pozor dajte na pokojné oddychovanie po tretej popoludňajšej, to už totiž môže narušiť váš spánok v noci. A ten by mal byť hlavnou prioritou.

Deti a dospelí majú úplne odlišnú potrebu spánku. To sa potom logicky odráža v potrebe a frekvencii odpočinku cez deň. Dospelí by nemali prekračovať 10–20 minút. Ak ste toho predošlú noc veľa nenaspali, môže to byť 90–120 minút.

Vedľajšie účinky spania cez deň

Krátky oddych má svoje pravidlá, ktorými je fajn sa riadiť, aby ste mohli jednoznačne profitovať z jeho benefitov. Týka sa to predovšetkým dĺžky i načasovania.

Pokiaľ ale pravidelne po sobotňajšej kačici s piatimi knedľami u babičky upadáte do hlbokého spánku pripomínajúceho skôr kómu, nemôže byť o pozitívach žiadna reč. Sami určite poznáte ten pocit, keď sa prebudíte po niekoľkých hodinách z nejakého živého sna totálne dezorientovaní a neviete, ako sa voláte a čo je vlastne za deň. Trvá ešte dlhý čas, než sa úplne „preberiete“.

Príliš dlhý spánok cez deň alebo spánok v neskorom popoludní môže výrazne zhoršiť kvalitu spánku v noci. Ak trpíte nespavosťou alebo máte iné problémy so spánkom, radšej sa tomu vyhnite. Pravdepodobné totiž je, že sa v noci nevyspíte, nasledujúci deň sa budete cítiť zúfalo nevyspatí, budete viac spať cez deň a dostanete sa tak do začarovaného kruhu.

A čo viac: Metaanalýza z roku 2015 ukazuje istú súvislosť medzi príliš dlhým spánkom cez deň a rizikom kardiovaskulárnych ochorení (Yamada et al. 2015), (Zhou et al., 2020).

Čo sa s vaším telom stane, ak dlhodobo budete spať málo, alebo naopak príliš veľa?

Ak dlhodobo spíte málo, pravdepodobne sa budete cítiť unavení, ospalí, podráždení a trpieť môžu vaše pracovné aj športové výkony.

Medzi ďalšie negatívne dopady patrí:

  1. priberanie na váhe
  2. zvýšené riziko civilizačných ochorení, ako je cukrovka 2. typu, vysoký krvný tlak alebo infarkt

  3. znížené libido

  4. zlá pamäť a schopnosť sústrediť sa

  5. zvýšené riziko dopravných nehôd

Negatívny vplyv ale môže mať aj skutočnosť, že to so spánkom preháňate. Paradoxne sa môžete cítiť unavenejší. Navyše, máte vyššie riziko nasledujúcich ochorení:

  • srdcovo cievne ochorenia

  • obezita

  • cukrovka 2. typu

[Instagram]

Čo si z toho odniesť?

Šlofík cez deň je luxus, ktorý si ani zďaleka nie všetci môžu dovoliť. Ak do tejto hŕstky ľudí patríte, smelo to využite. Neprekračujte ale odporúčanú dĺžku, ktorá činí 10–20 minút. Inak nebudete profitovať z benefitov, ale skôr budete bojovať s negatívami.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
8 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________