Ako si naplánovať jedlo na trek?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 20. 6. 2022
2 Páči sa mi Komentáre Uložiť článok
Ako si naplánovať jedlo na trek?
  • Správne zvolené jedlo na treku zaženie hlad a doplní svalom energiu.

  • Na desiatu si pripravte ovocie, orechy alebo tyčinky.

  • Väčší hlad zaženú obložené bagety, tortilly alebo cestoviny.

  • Okrem jedla myslite aj na dostatočný pitný režim.

Začínajúce leto si doslova žiada vyraziť na výlet do prírody či na túru do hôr. Okrem vopred plánovanej trasy a vhodného oblečenia je vhodné súčasne nepodceniť prípravu jedla, pretože prebytok aj nedostatok môže zážitok z výletu nepríjemne pokaziť. V tomto článku si ukážeme, ako by mohla v batohu vyzerať priehradka s jedlom na cesty či do hôr.

Preferuj ľahké, energeticky bohaté jedlo, ktoré sa nepokazí

Či už si zástanca krabičkových jedál, desiat do vrecka alebo ovocia, zameraj sa na niektoré zásady stravovania na výletoch:

  • Sušené ovocie zaberie menej miesta ako čerstvé ovocie.

  • Energetická hodnota je váš kamarát. Energeticky bohaté jedlá zaberú v batohu menej miesta a ľahšie naplnia vaše potreby živín.

  • Na konzervy sa príliš nespoliehaj. Sú ťažké a navyše je to na výlete zbytočný odpad.

  • Studená strava je na prípravu jednoduchšia, na jednodenné výlety ti bohato postačí.

  • Pozor na potraviny, ktoré sa ľahko zdeformujú (banány, voľne uložené toasty).

Z potravín sa zameraj na všetky základné makroživiny. Sacharidy sú pre tvoje svaly rýchlym zdrojom energie, bielkoviny pomôžu so zasýtením a v tukoch je zase najviac energie.

Jedlá na cesty: ani málo, ani veľa

Umenie skúsených výletníkov spočíva v správnom odhade, koľko jedla bude tak akurát. Nešťastné sú totiž chyby na obe strany:

  • Keď si jedla vezmeš príliš málo, pokazíš si výlet nepríjemným hladom a márnym hľadaním reštauračných zariadení. Čím dlhší výlet plánuješ, tým väčší pozor by si si mal na nedostatok jedla dávať.

  • Keď si jedla vezmeš príliš veľa, budeš na chrbte ťahať zbytočné kilogramy. Nepomôže ani svedomité „prejedanie“ všetkých prebytkov, pretože následná únava a útlm ti môžu pokaziť zážitok z výletu úplne.

Špeciálnu pozornosť by si mal/a venovať aj plánovaniu pitného režimu. Pokiaľ celodenný jedálniček zbaštíš už pri dopoludňajšej desiate, svet sa nezbúra. Ak ti ale dôjde voda ešte pred polovicou výletu, máš zarobené na problém.

8 tipov na pohotové snacky na výlet či do hôr

1. Sušené a čerstvé ovocie

Ovocie je bohatým zdrojom sacharidov, na výletoch sa preto hodí ako rýchly zdroj energie kedykoľvek, keď na teba príde hlad. Sušené ovocie obsahuje viac ako 3x viac energie, hodí sa preto na dlhšie a náročnejšie túry.

2. Orechy

Orechy sú nabité zdravými tukmi a ďalšími stopovými prvkami. Skvelým tipom je kúpiť na cesty zmes rôznych druhov alebo kombináciu so sušenými ovocnými plodmi.

3. Tyčinky

Niektorí ľudia by bez tyčinky na výlet či túru ani nevyrazili. Tyčinky sú totiž doslova výletná desiata, ktorá rýchlo zaženie chute a doplní cennú energiu. Ak potrebuješ zahnať hlad, siahni po proteínovej, ktorá obsahuje vyšší podiel bielkovín. Náročný výlet lepšie doplní tyčinka energetická, ktorá tvojmu telu dodá viac jednoduchých cukrov.

4. Čokoláda

Na čokoládu pozor. Pokiaľ totiž plánuješ ísť na výlet v letnej horúčave, čokoláda a čokoládové oblátky sú všetko, len nie dobrý nápad. Ak však plánuješ výlet do hôr v deň, keď si slnko berie dovolenku, pokojne tabuľku kvalitnej horkej čokolády do batohu pribaľ. Opäť ide o pohotový zdroj rýchlej energie, ktorá sa na túre môže hodiť.

5. Krekry

Chrumkavé krekry ponúkajú spôsob, ako tvojmu telu dodať množstvo sacharidov v nesladkých potravinách. Vyber si svoje obľúbené a keď si ich budeš baliť do batohu, nedávaj ich úplne naspodok, inak si už veľmi nepochrumkáš.

6. Sladkosti

S pokojným svedomím si na výlet môžeš vziať nejakú sladkosť typu cukríky. Okamžite si získaš celú partiu a navyše máš skvelú motiváciu na zdolanie náročnejšieho úseku, keď vieš, že hore príde odmena.

7. Energetické gély

Pokiaľ ťa čaká naozaj náročný výlet, môžeš siahnuť po špeciálnych energetických géloch, ktoré sú zdrojom rýchlo vstrebateľných cukrov a elektrolytov, ktoré sa pri výlete strácajú potením.

8. Sušené mäso

Áno, naozaj môže mať sušené mäso v tom malom vrecúšku podobné množstvo bielkovín ako tvoj normálny obed. Na výlete sa ti to môže hodiť zvlášť v prípade, keď potrebuješ zasýtiť na dlhší čas.

obrázok z freepik.com/pressfoto

Prišiel veľký hlad? Oddýchni si a zažeň ho niečím poriadnym

Je normálne, že na teba v polovici výletu príde hlad, ktorý už jablkom a müsli tyčinkou len tak nezaženieš. Pokiaľ máš výlet naplánovaný okolo reštaurácie, asi ti nemusíme radiť, ako ho zahnať. Pokiaľ však plánuješ chodiť len v prírode, oplatí sa na väčšie jedlá myslieť v predstihu a doma si ich pripraviť.

1. Obložené bagety

Obložené bagety sú taká výletová „klasika“. Priprav si obľúbenú bagetu, natri si ju Lučinou, pridaj 2 plátky syra a kvalitnej šunky a ozdob ľadovým šalátom alebo krájanou paradajkou. Na celodennom výlete môže obložená bageta pokojne nahradiť obed.

2. Tortilla

Ak máš radšej wrapy alebo tortilly, použi ich namiesto bagety. Naplň si ju podľa ľubovôle, ale osvedčený variant so šunkou a syrom je svojím spôsobom nadčasový.

3. Cestovinový šalát do krabičky

Cestovinový šalát je tak trochu luxusnejšia alternatíva v prípade, že máš v batohu viac miesta a neplánuješ zdolať celé miestne okolie. Doma si uvar cestoviny, pridaj orestované kuracie mäso, nakrájanú zeleninu a pokvapni olivovým olejom.

4. Sterilizované plnohodnotné jedlo

Pokiaľ plánuješ viacdennú túru, budeš musieť jedlo plánovať ešte viac do detailu. Obľúbeným variantom sú dehydrované sterilizované jedlá, ktoré si môžeš jednoducho zohriať a mať plnohodnotné jedlo rýchlo a pohodlne.

Čo si z toho odniesť?

Ak si plánuješ výlet, okrem trasy a vhodného oblečenia sa zameraj aj na jedlo a pitie. Zatiaľ čo dostatočný pitný režim je pri výletoch úplne nevyhnutný, vhodne naplánované jedlo ti celodennú túru pomôže spríjemniť.

Na celodenný výlet si naplánuj menšie desiaty, ideálne je sušené ovocie, orechové zmesi alebo tvoje obľúbené tyčinky. Pokiaľ sa neplánuješ na jedlo niekde zastaviť, zabaľ si aj obložené pečivo alebo tortillu, prípadne cestovinový šalát.

Pridaj sa k 38 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
2 Páči sa mi Uložiť článok