Prečo (ne)miešať proteín s mliekom?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 14. 1. 2021 Prvýkrát publikované 23. 12. 2015
Aktualizované 14. 1. 2021
40 Páči sa mi Komentáre
9
Uložiť článok
Prečo (ne)miešať proteín s mliekom?

Srvátkový proteín je vo fitness svete najrozšírenejším doplnkom stravy. Hoci ho má doma kdekto, stále okolo neho zostáva množstvo nevyriešených otázok. Jednou z nich je aj spôsob jeho prípravy – je lepšie proteín miešať s vodou alebo mliekom?

Ako sa srvátkový proteín získava?

Základnou surovinou na výrobu srvátkového proteínu je kravské mlieko, ktoré obsahuje približne 80 % kazeínových a 20 % srvátkových bielkovín. Vyzrážaním kazeínu (napr. pri výrobe tvarohu a syrov) vzniká srvátka (tzv. mliečne sérum), ktorá obsahuje srvátkové bielkoviny. Tie potom treba od srvátky šetrne oddeliť. To možno dosiahnuť niekoľkými spôsobmi, ktoré určujú kvalitu výsledného proteínu:

  1. Membránová filtrácia. Membránové metódy využívajú ako filter polopriepustnú membránu. Najčastejšie využívanými postupmi sú tzv. cross-flow mikro alebo ultrafiltrácie, ktoré nepoškodzujú obsiahnuté bielkoviny, a výsledný produkt je tak veľmi kvalitný. Touto cestou môžeme získať klasický srvátkový koncentrát , ale aj izolát (pokiaľ je filtrácia vykonávaná po dlhšiu dobu).
  2. Iónovo-výmenná chromatografia. Ide o menej kvalitnú a dnes už zastaranú metódu, ktorá rozdeľuje látky v roztoku na základe ich náboja. Pri iónovo-výmennej chromatografii dochádza k denaturácii a znehodnoteniu niektorých proteínových frakcií, a tým k zníženiu kvality vznikajúceho produktu.
  3. Hydrolýza. Vzniknutý srvátkový koncentrát už môžeme ďalej spracovať tzv. hydrolýzou, čo je proces, pri ktorom sa bielkoviny štiepia na kratšie peptidy a jednotlivé aminokyseliny. Výhodou tohto spracovania je potom najmä rýchlejšia stráviteľnosť výsledného produktu.

Ako je na tom z hľadiska obsahu bielkovín srvátkový proteín či sušená srvátka?

Sušená srvátka býva často so srvátkovým proteínom neprávom zamieňaná. V sušenej srvátke sú pritom najviac zastúpenou živinou sacharidy (takmer z 80 %), zatiaľ čo srvátkovému proteínu už jasne dominujú bielkoviny. Nasledujúca tabuľka ponúka porovnanie obsahu energie a makroživín v kravskom mlieku, sušenej srvátke a srvátkovom proteíne (koncentrát).

Mlieko polotučné Sušená srvátka* Srvátkový proteín**
Energia 198 kJ/47 kcal 1532 kJ / 361 kcal 1683 kJ / 398 kcal
Sacharidy 5 g 76 g 6 g
Bielkoviny 3 g 13 g 78 g
Tuky 2 g 0,5 g 7 g

*Sušená srvátka BONAVITA

**Aktin Whey Protein – bez príchuti (koncentrát)

Prečo (ne)miešať proteín s mliekom?

S čím proteín miešať? Po tréningu stavte radšej na vodu

1. Kedy je možné miešať proteín s mliekom?

Je pravda, že mlieko vďaka obsahu tuku a laktózy (mliečny cukor) často dodá proteínu lepšiu a plnšiu chuť. V prípade, že si ho chceme dať len tak „na chuť“ alebo ako náhradu denného jedla (desiata v podobe proteínu s kúskom ovocia), je jeho kombinácia s mliekom úplne v poriadku.

Rovnako ako pri pridávaní proteínu do ovsených kaší, dezertov alebo ďalších jedál sa teda ani v prípade jeho miešania s mliekom nemusíme báť, že by došlo k znehodnoteniu obsiahnutých bielkovín.

2. Kedy je naopak vhodnejšie proteín zmiešať s vodou?

Bezprostredne po cvičení je však situácia iná. Vďaka vyššie zmieneným procesom, počas ktorých je výsledný produkt zbavený prevažnej časti tuku i laktózy, sa môže srvátkový proteín pýšiť vynikajúcou využiteľnosťou a tiež rýchlym vstrebávaním obsiahnutých bielkovín. Obzvlášť po tréningu je rýchla dodávka aminokyselín do svalov veľmi žiaduca, pretože sa dočasne zvyšuje schopnosť tela syntetizovať (tvoriť) svalové bielkoviny.

Zmiešaním proteínu s mliekom však do nášho potréningového nápoja opäť pridáme pracne odstránený tuk a laktózu, čím jeho vstrebávanie spomalíme. Po tréningu je preto skutočne lepšie voliť srvátkový proteín v kombinácii s čistou vodou.

Čo si z toho odniesť?

Základom výroby srvátkového proteínu z kravského mlieka je jeho šetrná filtrácia a odstránenie ďalších mliečnych zložiek, ako sú kazeínové bielkoviny a čiastočne aj tuk a laktóza. Práve vďaka tomu sú bielkoviny srvátkového proteínu veľmi dobre využiteľné, rýchlo sa vstrebávajú, a poskytujú tak svalom rýchlu dodávku aminokyselín potrebných na stavbu svalovej hmoty.

Proces tvorby svalových bielkovín je zvýšený najmä po tréningu, preto je po cvičení výhodné prijímať srvátkový proteín v kombinácii s vodou, aby nedošlo k spomaleniu vstrebávania obsiahnutých proteínov.

V žiadnom prípade to ale neznamená, že by sme pridaním mlieka bielkoviny srvátkového proteínu znehodnotili. Kvôli obsahu tuku a laktózy mlieko síce spomalí vstrebávanie bielkovín, často ale dodá proteínu lepšiu a plnšiu chuť. Pokiaľ proteín pijeme ako náhradu denného jedla alebo len tak „na chuť“, je jeho kombinácia s mliekom úplne v poriadku.

Pridaj sa k 38 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
40 Páči sa mi Uložiť článok