Je lepšie miešať proteín s mliekom alebo vodou?

Komentáre
9
Je lepšie miešať proteín s mliekom alebo vodou?
Čo v článku nájdeš?
Zobraziť zoznam Skryť zoznam

Srvátkový proteín je vo fitness svete najrozšírenejším doplnkom stravy. Hoci ho má doma kdekto, stále okolo neho zostáva množstvo nevyriešených otázok. Jednou z nich je aj spôsob jeho prípravy – je lepšie proteín miešať s vodou alebo mliekom?

Ako sa srvátkový proteín získava?

Základnou surovinou na výrobu srvátkového proteínu je kravské mlieko, ktoré obsahuje približne 80 % kazeínových a 20 % srvátkových bielkovín. Vyzrážaním kazeínu (napr. pri výrobe tvarohu a syrov) vzniká srvátka (tzv. mliečne sérum), ktorá obsahuje srvátkové bielkoviny. Tie potom treba od srvátky šetrne oddeliť. To možno dosiahnuť niekoľkými spôsobmi, ktoré určujú kvalitu výsledného proteínu:

  1. Membránová filtrácia. Membránové metódy využívajú ako filter polopriepustnú membránu. Najčastejšie využívanými postupmi sú tzv. cross‑flow mikro alebo ultrafiltrácie, ktoré nepoškodzujú obsiahnuté bielkoviny, a výsledný produkt je tak veľmi kvalitný. Touto cestou môžeme získať klasický srvátkový koncentrát, ale aj izolát (pokiaľ je filtrácia vykonávaná po dlhšiu dobu).
  2. Iónovo‑výmenná chromatografia. Ide o menej kvalitnú a dnes už zastaranú metódu, ktorá rozdeľuje látky v roztoku na základe ich náboja. Pri iónovo‑výmennej chromatografii dochádza k denaturácii a znehodnoteniu niektorých proteínových frakcií, a tým k zníženiu kvality vznikajúceho produktu.
  3. Hydrolýza. Vzniknutý srvátkový koncentrát už môžeme ďalej spracovať tzv. hydrolýzou, čo je proces, pri ktorom sa bielkoviny štiepia na kratšie peptidy a jednotlivé aminokyseliny. Výhodou tohto spracovania je potom najmä rýchlejšia stráviteľnosť výsledného produktu.

Ako je na tom z hľadiska obsahu bielkovín srvátkový proteín či sušená srvátka?

Sušená srvátka býva často so srvátkovým proteínom neprávom zamieňaná. V sušenej srvátke sú pritom najviac zastúpenou živinou sacharidy (takmer z 80 %), zatiaľ čo srvátkovému proteínu už jasne dominujú bielkoviny. Nasledujúca tabuľka ponúka porovnanie obsahu energie a makroživín v kravskom mlieku, sušenej srvátke a srvátkovom proteíne (koncentrát).

Mlieko polotučné Sušená srvátka* Srvátkový proteín**
Energia 198 kJ/47 kcal 1532 kJ / 361 kcal 1683 kJ / 398 kcal
Sacharidy 5 g 76 g 6 g
Bielkoviny 3 g 13 g 78 g
Tuky 2 g 0,5 g 7 g

*Sušená srvátka BONAVITA

**Vilgain Whey Protein – bez príchuti (koncentrát)

Je lepšie miešať proteín s mliekom alebo vodou?

S čím proteín miešať? Po tréningu stavte radšej na vodu

1. Kedy miešať proteín s mliekom?

Je pravda, že mlieko vďaka obsahu tuku a laktózy (mliečny cukor) často dodá proteínu lepšiu a plnšiu chuť. V prípade, že si ho chceme dať len tak „na chuť“ alebo ako náhradu denného jedla (desiata v podobe proteínu s kúskom ovocia), je jeho kombinácia s mliekom úplne v poriadku.

Rovnako ako pri pridávaní proteínu do ovsených kaší, dezertov alebo ďalších jedál sa teda ani v prípade jeho miešania s mliekom nemusíme báť, že by došlo k znehodnoteniu obsiahnutých bielkovín.

2. Kedy naopak miešať proteín s vodou?

Bezprostredne po cvičení je však situácia iná. Vďaka vyššie zmieneným procesom, počas ktorých je výsledný produkt zbavený prevažnej časti tuku i laktózy, sa môže srvátkový proteín pýšiť vynikajúcou využiteľnosťou a tiež rýchlym vstrebávaním obsiahnutých bielkovín. Obzvlášť po tréningu je rýchla dodávka aminokyselín do svalov veľmi žiaduca, pretože sa dočasne zvyšuje schopnosť tela syntetizovať (tvoriť) svalové bielkoviny.

Zmiešaním proteínu s mliekom však do nášho potréningového nápoja opäť pridáme pracne odstránený tuk a laktózu, čím jeho vstrebávanie spomalíme. Po tréningu je preto skutočne lepšie voliť srvátkový proteín v kombinácii s čistou vodou.

Čo si z toho odniesť?

Základom výroby srvátkového proteínu z kravského mlieka je jeho šetrná filtrácia a odstránenie ďalších mliečnych zložiek, ako sú kazeínové bielkoviny a čiastočne aj tuk a laktóza. Práve vďaka tomu sú bielkoviny srvátkového proteínu veľmi dobre využiteľné, rýchlo sa vstrebávajú, a poskytujú tak svalom rýchlu dodávku aminokyselín potrebných na stavbu svalovej hmoty.

Proces tvorby svalových bielkovín je zvýšený najmä po tréningu, preto je po cvičení výhodné prijímať srvátkový proteín v kombinácii s vodou, aby nedošlo k spomaleniu vstrebávania obsiahnutých proteínov.

V žiadnom prípade to ale neznamená, že by sme pridaním mlieka bielkoviny srvátkového proteínu znehodnotili. Kvôli obsahu tuku a laktózy mlieko síce spomalí vstrebávanie bielkovín, často ale dodá proteínu lepšiu a plnšiu chuť. Pokiaľ proteín pijeme ako náhradu denného jedla alebo len tak „na chuť“, je jeho kombinácia s mliekom úplne v poriadku.

Je nebezpečné užívať proteín a ďalšie doplnky stravy v tehotenstve a pri dojčení?
Je nebezpečné užívať proteín a ďalšie doplnky stravy v tehotenstve a pri dojčení?
Môžu nastávajúce alebo dojčiace mamičky používať doplnky stravy a kedy to pre nich môže mať naozaj veľký význam?
Aký proteín je najlepší na chudnutie?
Aký proteín je najlepší na chudnutie?
Bielkoviny majú v našej strave výsostné postavenie! Počas chudnutia sú to práve bielkoviny, ktoré dokážu aspoň udržať svalovú hmotu. Aký proteín si ideálne vybrať do diéty?
Chudnutie alebo naberanie svalov? Naučte sa správne používať proteín!
Chudnutie alebo naberanie svalov? Naučte sa správne používať proteín!
Proteín nám dokáže uľahčiť cestu k chudnutiu rovnako ako k naberaniu svalov! Nie je to však všemocný čarodejník a musí sa s ním vedieť zaobchádzať. Zistite, ako využiť proteín vzhľadom na vaše ciele a ovládnuť proteínové kúzlo!
Aký proteín vybrať, keď mám problémy s laktózou?
Aký proteín vybrať, keď mám problémy s laktózou?
Trpíte laktózovou intoleranciou a lámete si hlavu nad tým, aký proteín je pre vás ten pravý? Po prečítaní článku budete mať konečne jasno.
TOP 5 najlepších proteínov, ktoré odporúčame vyskúšať v roku 2024
TOP 5 najlepších proteínov, ktoré odporúčame vyskúšať v roku 2024
Proteín je základným výživovým doplnkom každého športovca – ako ale vybrať ten pravý? V dnešnom článku vám prinášame prehľad 5 TOP kvalitných proteínov. Ktorý z nich oslní práve vás?
Jaké množství proteinu je nejvhodnější dát si po běhu nebo jízdě na kole?
Jaké množství proteinu je nejvhodnější dát si po běhu nebo jízdě na kole?
Příjem bílkovin po silovém tréninku bereme jako samozřejmost. Po vytrvalostním tréninku však jejich doplnění často opomíjíme. Jaké to má důsledky pro naše tělo a jaký je jejich ideální příjem?
Piju protein, ale výsledky nikde! Vyplatí se to vůbec?
Piju protein, ale výsledky nikde! Vyplatí se to vůbec?
Je proteinový nápoj skutečně tak zázračný, svalotvorný a nenahraditelný, anebo se toho za #gains skrývá o něco víc?
Rostlinné proteiny: Jak vybrat ten nejlepší?
Rostlinné proteiny: Jak vybrat ten nejlepší?
Rostlinné proteiny se dostávají do popředí zájmu nejen u veganských sportovců. Víte, jak si vybrat ten pravý?
Rozum v troubě s Vaňkem a Havlíčkem: Přidávat protein do jídla může jen 150kilové hovado!
Rozum v troubě s Vaňkem a Havlíčkem: Přidávat protein do jídla může jen 150kilové hovado!
Bílkoviny alias proteiny potřebujeme denně. Můžeme si tak v klidu protein po tréninku nebo klidně přidat jako přísadu do pečení. Roman Vaněk s Petrem Havlíčkem na věc mají ale jiný názor! Pojďme si vše uvést na pravou míru!
Jak vybrat potréninkový protein? Boříme mýty o kaseinu a hydru
Jak vybrat potréninkový protein? Boříme mýty o kaseinu a hydru
Zvolit vhodný proteinový přípravek po výkonu nemusí být zcela snadné. Musíte vzít v potaz hned několik aspektů, které mohou velmi výrazně ovlivnit schopnost vašeho těla budovat svalovou hmotu, opravit svaly podílející se na výkonu nebo vyvolat anabolickou odezvu. Který protein je ten nejlepší po výkonu?
Jak je to s těmi anaboliky a nebezpečnými éčky v proteinech?
Jak je to s těmi anaboliky a nebezpečnými éčky v proteinech?
Rádi byste obohatili svůj jídelníček o nějaký ten protein, ale máte strach, že by vám mohl ublížit? Informace o bezpečnosti proteinů a ještě mnohem více najdete v tomto článku.
Sype naše babička, když pije protein? Proč si lidé myslí, že jsou doplňky stravy steroidy?
Sype naše babička, když pije protein? Proč si lidé myslí, že jsou doplňky stravy steroidy?
Často kolem sebe můžeme zaslechnout názor, že doplňky stravy jsou jenom "chemie" a nic nám jejich používání nepřinese, je tomu opravdu tak? Co jsou vlastně doplňky stravy a k čemu primárně slouží?
10 tipů na rychlé a zdravé letní obědy
10 tipů na rychlé a zdravé letní obědy
Taky máte léto nacpané volnočasovými aktivitami, prací a nemáte čas se plně věnovat vaření? Zkuste některý z těchto 10 rychlých a přitom zdravých nápadů na letní obědy.
Kalorický deficit: ako ho vypočítať a správne nastaviť?
Kalorický deficit: ako ho vypočítať a správne nastaviť?
Kalorický deficit je základom úspešného chudnutia – čo si však pod týmto termínom predstaviť a ako vedomosti zaviesť do praxe?
Nafúknuté brucho? Toto je 7 najčastejších príčin
Nafúknuté brucho? Toto je 7 najčastejších príčin
S nafúknutým bruchom sa stretol takmer každý a všetci sa zhodnú, že dokáže poriadne znepríjemniť deň. Pokiaľ sa však problémy s trávením opakujú alebo vás dokonca trápia dlhodobo, je potrebné zakročiť. V dnešnom článku vám predstavíme 7 možných príčin nafúknutého brucha spoločne s ich riešeniami!