Úzkosť, depresia alebo zlá nálada? Poradíme vám, ako s nimi bojovať

Ondřej Klein
Ondřej Klein 3. 3. 2022 Prvýkrát publikované 16. 7. 2019
Aktualizované 3. 3. 2022
25 Páči sa mi Komentáre Uložiť článok
Úzkosť, depresia alebo zlá nálada? Poradíme vám, ako s nimi bojovať

Každého v živote niekedy stretne temnejšie obdobie, keď sa svet nezdá byť práve najšťastnejším miestom, jednu zlú správu strieda druhá, nedarí sa a všetko vás tak trochu štve. Negatívny pohľad na svet môže ľahko ovplyvniť aj aktuálne dianie, ktoré na našu psychiku chtiac nechtiac vplýva. Stres, úzkosť a strach sú prirodzené reakcie. Naša doba je navyše spätá s vyšším výskytom depresie ako kedykoľvek predtým. Hovoríte si, že je načase s tým niečo urobiť? Poďme sa v tomto článku pozrieť na to, ako sami dokážeme jednoducho svoju náladu a psychiku podporiť.

Každý tretí človek v Českej republike zažíva depresívne stavy. Prečo?

Situácia v západnom svete je ešte vážnejšia ako iba pár prežitých temnejších chvíľ našej osobnosti.

  • Syndrómom vyhorenia sa cíti byť ohrozených 34 % ľudí. To je každý tretí z nás...

Za 15 rokov vzrástla spotreba antidepresív takmer šesťkrát

  • Medzi rokmi 2000 – 2015 v Českej republike vzrástla spotreba antidepresív o 467 %, z 9,7 na 55 priemerných dávok antidepresív na 1 000 obyvateľov. Spotreba antidepresív je tak u nás v ČR podobná ako v Nemecku, Luxembursku alebo Slovinsku.
  • Dvojnásobnú spotrebu oproti nám majú napríklad severania na Islande (129,6 dávok na 1 000 obyvateľov), čo sa vysvetľuje tamojšou klímou, ktorá je často ponurá s minimom slnečného svitu ako v severských daždivých detektívkach.

Poznáme účinný liek na lepšiu náladu, ktorý pomôže aj ako súčasť liečby depresie

Podľa psychiatra Martina Andersa je pohyb doslova liekom na dušu a stačí dvadsaťminútová fyzická aktivita za deň. „Môže to byť rýchla chôdza po parku, ideálne v dopoludňajších hodinách, keď vás svetlo zvonku stimuluje,“ dodáva Anders.

  • Šport všeobecne dokáže zlepšiť náladu aj duševné zdravie (Kandola et al., 2018; Malm, 2019)
  • Pokiaľ sa venujete iba gaučingu a jediným športom je pre vás cesta do práce a z práce, máte väčšie riziko prepuknutia depresie a úzkostí… (Hiles, 2017)
Úzkosť, depresia alebo zlá nálada? Poradíme vám, ako s nimi bojovať

Po poriadnom tréningu sa cítite lepšie na tele aj na duši

Ak ste niekedy v živote športovali, spoznali ste kúzlo endorfínov a ich vplyvu na svoj duševný stav, skvelé, však? Po náročnom pracovnom dni, hádke s partnerom alebo pri prvej negatívnej myšlienke nie je lepší spôsob ako sa odreagovať a zlepšiť si náladu, než si ísť do gymu zahádzať so železom. Keď budete silovo trénovať systematicky a jesť dostatok bielkovín, aj vaše telo sa začne meniť k vášmu vysnívanému ja.

Chcete sa cítiť lepšie a mať lepšiu náladu? Začnite sa venovať silovému tréningu

  • Vo svojej meta analýze Gordon (2018) dodáva, že silový tréning dokáže významne znížiť symptómy depresie medzi všetkými dospelými nezávisle od veku či pohlavia. Do meta analýzy boli zahrnuté výsledky 33 jednotlivých vysoko kvalitných RCT štúdií na celkovom počte viac ako 2 000 ľudí, a to už má slušnú vypovedajúcu hodnotu.
  • Ďalšou meta analýzou sa Gordon (2017) zameral na vplyv silového tréningu a úzkosti. Čo zistil? Zo 16 zahrnutých štúdií vyplýva, že silový tréning dokáže zlepšiť aj príznaky úzkosti, čo nie je predsa žiadne prekvapenie, keď dokáže pomôcť aj s depresiou.
  • Celkovo 6 mesiacov silového tréningu dokázalo zlepšiť duševné a poznávacie funkcie rovnako ako dokázalo zväčšiť objem šedej mozgovej kôry zodpovednej práve za vyššie spomínané oblasti (Suo et al., 2016).
  • Schuch dodáva, že za zlepšením mentálneho zdravia stojí ako vytrvalostný, tak aj silový tréning a oba druhy tréningu by sa mali kombinovať (Schuch et al., 2018).

Ďalšie tipy, ako sa starať o svoje zdravie, sme zhrnuli minule v článku previazanom s témou koronavírusu 10 tipov, ako sa vyrovnať so stresom alebo úzkosťami spojenými nielen s koronavírusom.

Aký vplyv majú sociálne siete na našu psychiku, rozoberáme v článku Skreslený svet sociálnych sietí spôsobuje depresie a úzkosti. Ako sa im vyvarovať?

Čo si z toho odniesť?

Pohybová aktivita, či už je to beh alebo lámanie rekordov so železom, zdravá strava a stresový manažment na čele s pobytom v prírode dokážu pomôcť zbaviť sa čiernych myšlienok, úzkostí a depresií hádam každému.

Pokiaľ prežívate zlé životné obdobie, zostavte si poriadny tréningový plán. Dáte si poriadne do tela a po každom tréningu bude vaše telo zaplavené hormónmi šťastia, endrofínmi, a budete ich chcieť viac a viac.

Samozrejme treba svoj zdravotný stav konzultovať so svojím lekárom. Ak máte antidepresíva predpísané, rozhodne nie je dobrý nápad ich prestať brať. Treba sa o svojej liečbe a prípadných zmenách vždy poradiť so svojím lekárom.

Nezabudnite ani na to, že nie je hanba požiadať o pomoc! Nazrite k nám do článku, ak si nie ste istí – Ako sa starať o svoje zdravie? Stavte na psychoterapiu

Pridaj sa k 38 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
25 Páči sa mi Uložiť článok