Iontové nápoje: Kedy má zmysel ich piť, a kedy sú naopak zbytočné?

Petr Loskot
Petr Loskot 16. 7. 2021 Prvýkrát publikované 11. 7. 2014
Aktualizované 16. 7. 2021
Uložiť článok
Iontové nápoje: Kedy má zmysel ich piť, a kedy sú naopak zbytočné?

Prakticky každý, kto pravidelne navštevuje fitko, nech je to už kvôli silovému tréningu, skupinovému cvičeniu, alebo napríklad lekcii jogy a pilates, si iste niekedy položil otázku, či má počas cvičenia zmysel popíjať iontový nápoj. Sú ionťáky potrebné aj pre športy z oblasti fitness a silového cvičenia, alebo sú vyložene doménou vytrvalostných športovcov?

Čo sa v dnešnom článku dozvieme?

  • Aké látky by mal kvalitný iontový nápoj obsahovať

  • Aké funkcie iontový nápoj pri fyzickej záťaži plní

  • Podľa čoho sa ionťáky delia

  • Pre akých športovcov vo fitness by mohol mať iontový nápoj zmysel

  • Pre koho je naopak iontový nápoj zbytočný

Kvalitný iontový nápoj neobsahuje len minerály, mal by toho poskytovať oveľa viac

Iontový nápoj svoj názov odvodzuje od iónov, čo je iné označenie pre minerálne látky. Pri náročnej fyzickej záťaži dochádza k strate týchto iónov prostredníctvom potu, čo môže viesť k zníženiu športového výkonu. Iontový nápoj tak slúži na ich doplnenie priamo počas záťaže. Najčastejšie sa v nich stretneme so sodíkom a chlórom, ale aj draslíkom, horčíkom alebo vápnikom.

Kvalitný ionťák by ale mal obsahovať aj ďalšie látky, ktoré pre nás pri výkone môžu byť prospešné. V prvom rade to sú sacharidy (maltodextrín , sacharóza, glukóza, fruktóza), v zložení sa ale môžu objaviť i niektoré aminokyseliny (napr. BCAA ) alebo napríklad stimulant kofeín.

Čo je hlavnou funkciou iontového nápoja?

  1. Doplňovanie stratených iónov a tekutín. Znížené hladiny iónov v krvi a straty telesnej vody preukázateľne vedú k zhoršeniu výkonu.

  2. Príjem ľahko využiteľnej energie vo forme sacharidov. Ich zásoby v tele športovcov sú obmedzené, pomerne rýchlo dôjdu, takže na udržanie maximálneho výkonu je potrebný ich priebežný príjem aj počas záťaže.

  3. Podpora výkonu a zníženie pociťovanej únavy – vďaka príjmu látok, ako je kofeín a BCAA

Iontové nápoje: Kedy má zmysel ich piť, a kedy sú naopak zbytočné?

Iontové nápoje sa delia podľa množstva rozpustených látok na hypotonické, izotonické a hypertonické

Množstvo rozpustených látok určuje tzv. osmolalitu nápoja. O jeho osmolalite tak v prvom rade rozhoduje množstvo sacharidov a iónov. My si môžeme v krátkosti uviesť, že na doplňovanie tekutín a energie počas záťaže sa hodia najviac nápoje hypotonické a izotonické.

Kľúčová otázka: Potrebujeme vo fitness užívať iontové nápoje?

Vynechajme teraz vytrvalostné aktivity (beh, cyklistika, plávanie, kolektívne športy atď), kde iontové nápoje svoje miesto jednoznačne majú. Ako asi tušíte, na takú komplexnú tému nie je jednoduchá odpoveď, preto si vhodnosť a potrebu ich užívania rozdelíme na dve skupiny.

1. Kedy ionťáky môžeme užívať a budú pre nás prospešné?

Užívanie iontových nápojov by pre nás mohlo byť výhodné pri dlhotrvajúcich ťažkých silových tréningoch (cca nad 2 hodiny), keď odvedieme veľké množstvo práce, čo je typické napr. pre tréningy celého tela alebo upper/lower delenie tréningu. Mohli by to ale tiež byť tréningy CrossFitu, s ktorých náročnosťou to býva mnohokrát ešte ťažší kaliber ako pri silovom tréningu vo fitku.

Spálime pri nich totiž veľké množstvo kalórií (sacharidov) za krátky čas. Z hľadiska nutnosti dopĺňať tekutiny a ióny by mohlo ísť aj o tréningy pri vysokých teplotách alebo vlhkosti, keď sa prirodzene viac potíme a tieto látky strácame.

2. V akom prípade sú ionťáky skôr zbytočné, alebo dokonca kontraproduktívne?

Iontový nápoj nie je potrebné užívať pri bežnom stredne náročnom tréningu v posilňovni, ktorý jednoducho nevedie k takejto strate tekutín a iónov, zároveň nie je nutnosť dopĺňať sacharidy priamo počas záťaže. Všetky tieto živiny možno totiž v pohode pokryť z bežnej stravy, konkrétne z predtréningového a potréningového jedla.

To isté platí aj o rôznych skupinových lekciách, pilates a joge, pri ktorých by dokonca mohlo hroziť, že príjem energie (sacharidov) prostredníctvom iontového nápoja by bol vyšší než vydaná energia počas tejto fyzickej aktivity. Pozor by si tiež mali dať ľudia pri redukcii hmotnosti, pretože iontový nápoj jednoducho predstavuje príjem energie navyše.

Pokiaľ si iontový nápoj vo fitku nechávate pripravovať, viac sa zaujímajte o jeho zloženie a chcite ho poznať. V drvivej väčšine prípadov si ho doprajete úplne zbytočne.

Čo si z toho odniesť?

Užívanie iontových nápojov vo fitness nie je čiernobiele a vždy ho treba vnímať v kontexte vašich osobných potrieb a cieľov. Ťažké a dlhé tréningy alebo ťažké poveternostné podmienky (teplo a vlhko) môžu byť dobrými dôvodmi na jeho použitie. Pri chudnutí, bežnom tréningu v posilňovni, skupinových lekciách a všeobecne menej náročných fitness aktivitách je však iontový nápoj zbytočný a jeho benefity nevyužijeme.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
32 Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________