Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Zima v horách – beh, bežky, hike. Ako sa pripraviť na tréning v zime?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 1. 2. 2022
Zima v horách – beh, bežky, hike. Ako sa pripraviť na tréning v zime?
  • Hory sú vyhľadávanou turistickou destináciou, obzvlášť v zimných mesiacoch však treba dbať na bezpečnosť.

  • Než vyrazíte na výlet alebo dokonca viacdennú túru, mali by ste si poriadne premyslieť trasu, aj vybavenie, ktoré budete potrebovať.

  • Ako si v zime užiť hory bezpečne?

Základom je vhodné oblečenie a vybavenie

Než vyrazíte za dobrodružstvom, nezabudnite si vždy skontrolovať stav svojho vybavenia, či už ide o bežky a všetko príslušenstvo, nesmeky či horolezeckú výbavu. Uistite sa, že máte všetko potrebné oblečenie v dostatočnom množstve – termobielizeň, pár vrstiev funkčného oblečenia, nepremokavú vrchnú vrstvu, kvalitnú obuv a ochranu hlavy či rúk.

A podľa čoho sa pri obliekaní riadiť?

  • Turistika: Oblečte sa podľa pocitu. Mať so sebou vrstvu oblečenia navyše vám s meniacim sa počasím príde vhod.

  • Bežky: Oblečte sa o niečo menej ako na turistiku. Vrstva oblečenia v batôžku sa vám bude tiež hodiť. Tu pozor aj na ponožky – mali by byť vyššie, aby vám do bežkárskych topánok nenapadal sneh.

  • Beh: Oblečte sa tak, akoby vonku bolo o 10 stupňov viac. Ani pri behu vám vrstva navyše pre prípad zmeny počasia nebude na obtiaž – tričko môžete zrolovať a schovať napríklad do vrecka. Pri topánkach sa navyše zamerajte na vzorkovanú podrážku, alebo stavte na bežecké nesmeky.

obrázok z gettyimages.com

7 tipov, ako si v zime užiť hory bezpečne

1. Pri plánovaní trasy nepreceňte svoje sily

Je jasné, že na výlete toho chcete vidieť čo možno najviac. Ak ste však v horskom prostredí začiatočníci, nepreceňte hneď zo začiatku svoje sily. 10 kilometrov po rovinke a rovnako dlhý výstup na horách sa od seba totiž diametrálne líšia.

Vo vysokých nadmorských výškach navyše môžu citlivejších jedincov prepadnúť problémy ako brnenie končatín alebo motanie hlavy. Do ohrozenia sa však nemusíte dostať len v Himalájach či Alpách – náhla zmena počasia a poriadna fujavica vás môže prepadnúť aj v Tatrách či Karpatoch.

Pokiaľ je predpoveď neistá, alebo sa v polovici trasy cítite unavení, radšej sa vráťte do bezpečia a ten vyvolený vrchol zdolajte nabudúce.

2. Držte sa vyznačených trás a ciest

Mnoho horských oblastí je zákonom chránených, to však nie je jediný dôvod, prečo by ste sa mali držať vyznačených ciest.

  • Na značenej trase máte vyššiu šancu, že v prípade núdze narazíte na horskú chatu alebo aspoň prístrešok na prečkanie zhoršených podmienok.

  • V snehových závejoch ľahko prehliadnete rôzne priehlbiny alebo dokonca priepasti. Následky takýchto nehôd potom môžu byť katastrofálne.

Kvôli orientácii a bezpečnosti a ochrane okolitej prírody sa preto pohybujte len na miestach na to určených. Krásnych miest počas cesty určite nájdete až až.

3. Myslite aj na najhoršie

Dúfam, že som vás v predchádzajúcich bodoch nevydesila. Obzvlášť v zime je však na horách nutné počítať aj s najhorším – majte preto vždy poruke vrstvu oblečenia navyše a nabitý mobil, v ktorom si uložte číslo na horskú službu. Keby vás zastihla tma skoro, hodiť sa vám môže aj baterka.

Pri viacdenných túrach vám príde vhod aj powerbanka, alebo pekne po starom mapa s kompasom. Ušetríte s nimi batériu v mobile pre prípad núdze a pripomeniete si, že orientovať sa v neznámom teréne je naozaj výzva.

4. Pozor na prechladnutie

Už niekoľkokrát bola spomenutá potreba náhradnej vrstvy so sebou pre prípad, že sa počas vašej cesty náhle zmení počasie. Niekedy naopak budete musieť nejakú tú vrstvu dať dole – zapotiť sa do príkreho kopca a na vrchole sa potom po návaloch horúčavy promenádovať v tričku s krátkym rukávom, je totiž absolútne „no go“.

A ako spoznať, kde sa naozaj končí sranda? Hypotermia (podchladenie) a omrzliny môžu byť veľmi nebezpečné. A ako sa prejavujú?

1. Hypotermia

  • Trasom

  • Zmätenosťou a dezorientáciou

  • Únavou

  • Stratou koordinácie

2. Omrzliny

  • Stratou citlivosti na rukách a nohách

  • Kŕčmi

  • Mravčením

  • Začervenaním kože na postihnutom mieste

Pokiaľ niektorý z príznakov zaznamenáte, podľa situácie sa čo najrýchlejšie dostaňte do tepla, alebo si privolajte pomoc.

obrázok z istockphoto.com

5. Nezabúdajte na hydratáciu

Hoci v zime možno necítite takú potrebu dopĺňať tekutiny, hydratácia je stále veľmi dôležitý faktor. Zimná turistika a športy totiž môžu byť poriadne náročné a termoska horúceho čaju vám bude na ceste možno doslova spásou. Dehydratácia navyše môže viesť k zvýšenej miere únavy a zhoršenej koordinácii.

A ako sa vo veľkých mrazoch vyhnúť zamrznutiu vody? Fľašu s vodou otočte hrdlom dole a uschovajte v špeciálnom vaku, ktorý si pripevníte na batoh. Fľaša tak bude chránená samotným vakom, ale navyše bude pri chôdzi neustále v pohybe a nezamrzne. Ďalšou možnosťou je zahrievanie fľaše vlastným telom – tu umiestnenie pod bundou.

6. Pravidelne dopĺňajte energiu

Ani na výživné desiaty neradno pri zimnom dobrodružstve zabúdať. Vedľa nesiahnete s výdatnými sendvičmi, sušeným mäsom, sušeným ovocím, orechmi alebo proteínovými či ovsenými tyčinkami. Pri dlhších túrach vám príde vhod aj dehydrovaná strava. Vo veľkých mrazoch potom nenoste tyčinky vo vrecku, ale zabaľte ich do batohu, kde dlhšie odolajú mrazu. Hodiť sa vám môžu termosky na jedlo.

Aké desiaty si so sebou zabaliť? Hneď 15 tipov nájdete v našom článku 15 desiat, ktoré sa hodia vziať na túru alebo na bicykel

7. Nechoďte do hôr sami, príp. sa uistite, že niekto vie, kam idete a kedy sa vrátite

Posledný, ale nemenej dôležitý tip – v zime nechoďte do hôr sami, alebo aspoň niekomu povedzte, v akej oblasti sa budete pohybovať a kedy sa zhruba vrátite. Ak by sa vám totiž, nedajbože, na ceste niečo prihodilo a vy by ste neboli schopní si sami zavolať pomoc, táto osoba môže upozorniť záchranné zložky.

Čo si z toho odniesť?

Zimné aktivity ponúkajú dobrodružstvo a skvelé zážitky, treba však myslieť na to, že počasie môže byť v tomto ročnom období značne premenlivé. Než vyrazíte, skontrolujte preto stav svojho vybavenia aj oblečenia a do detailu preskúmajte aktuálnu predpoveď.

Na ceste potom dbajte na svoju bezpečnosť, držte sa vyznačených ciest, nepreceňujte svoje sily a buďte pripravení aj na najhoršie. Nezabudnite si so sebou do batohu zbaliť náhradné vrstvy oblečenia, tekutiny a zdroj energie. Predchádzajte premrznutiu a ak vyrážate do hôr sami, uistite sa, že niekto ďalší vie, kam idete a kedy sa vrátite.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________