Zdravá výživa

Vedeli ste, že zdravé potraviny nemusia byť len nudné a bezfarebné jedla bez chuti? Čo tak ovsená kaša s orieškovým maslom? Už máte vybraných svojich favoritov?

Radenie

Zdravá výživa

Čo je zdravá výživa?

Zdravá výživa je určená k takému spôsobu stravovania, ktorý je vyvážený a telo vďaka zdravým potravinám získava potrebné látky v ideálnom pomere, medzi tieto látky patria napríklad bielkoviny, sacharidy, tuky, minerálne látky alebo napríklad enzýmy a ďalšie bioaktívne látky. Zásady zdravej výživy tkvia tiež v predchádzaní chronickým chorobám a podpore a zlepšení celkovej psychickej i fyzickej kondície.

Prečo jesť zdravo?

Stravovanie korešpondujúce so zdravým životným štýlom je úzko späté nielen s fyzickým zdravím, ale silno tiež prispieva k zdraviu psychickému, aj keď si to málokto uvedomuje. Zdravá výživa však pre telo znamená oveľa viac: nielen že môže znížiť riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení či ostatných neduhov, medzi ktoré patrí cukrovka 2. typu, hypertenzia či obezita ale tiež podporuje naše myslenie a mozgové funkcie. Dôležitú úlohu hrá tiež v procese chudnutia a zmeny postavy, udržuje hladinu našej energie počas dňa a môže konečne zlepšiť aj naše problémy s pleťou. Dôvodov je teda veľa!

Ako jesť zdravo?

Všeobecná a univerzálna rada ako zdravo jesť pravdepodobne neexistuje, pretože každému vyhovuje iný príjem, má iné zloženie tela či iný životný štýl, preto musíme poznať naše návyky a naše telo.

Zmena jedálnička začína už na tých základných potravinách alebo maličkostiach, o ktorých takmer nepremýšľame - môžeme vymeniť biele pšeničné pečivo za celozrnné, obmedziť priemyselne spracované potraviny, jesť viac tých čerstvých a minimálne spracovaných a vyhýbať sa zbytočným konzervantom alebo umelým farbivám. Držíme Vám na tejto ceste palce!

Ako vyberať zdravé potraviny?

Najjednoduchší výber zdravých potravín budete mať v špecializovaných internetových alebo kamenných obchodoch. Ak nakupujete v inom obchode s potravinami, majte na pamäti základné druhy zdravých potravín:

  • Celozrnné cestoviny alebo hnedá ryža raw (obsahujú viac vlákniny a niektorých minerálnych látok než ich alternatívy vyrobené z bielej múky)
  • Celozrnné pečivo, prípadne ražné s vysokým podielom vlákniny
  • Potraviny bez vysokého obsahu soli, cukru alebo farbív či konzervantov
  • Minimálne spracované potraviny - ovsené vločky, cereálie bez cukru, na maškrtenie naturálne oriešky alebo sušené ovocie
  • Čerstvé ovocie a zelenina - taký špenát alebo avokádo, to je niečo!
  • Losos, kvalitné bravčové alebo hovädzie mäso, kuracie alebo morčacie prsia
  • Neochutené mliečne výrobky, nesladené jogurty

Zdravých potravín je nekonečne veľa! Stačí si len vybrať. Nezabudnite ale, že môžete nájsť zdravé potraviny aj na vašej záhradke (samozrejme, ak ste nejaké zasadili a následne sa o ne starostlivo starali).

Čoho sa vyvarovať?

Pri výbere potravín či varení musíme myslieť nielen na to, aké potraviny nakupujeme, ale aj na to, akým spôsobom je pripravujeme. Taká ovsená kaša je síce skvelými zdravými raňajkami, ale ak ju zalejeme množstvom sirupu, marmeládou a posypeme kvantom čokolády - všetka snaha je preč. Čoho sa teda vyvarovať?

  • Nepreháňajte to so soľou, ale ani s cukrom
  • Jedzme minimum vyprážaných jedál
  • Snažme sa obmedziť príjem mäsa
  • Nejedzte moc priemyselne vyrobených sladkostí, Maškrťte zdravo!
  • Nepite moc alkoholu a sladených nápojov
  • Jedzme v pokoji, neponáhľajme a predovšetkým jedzme pravidelne, nie nárazovo!
  • Sledujme zloženie potravín, dbajme na vyváženosť jedálnička

Čo je to pyramída zdravej výživy?

Pyramída zdravej výživy čiže výživová pyramída je zobrazenie skupín potravín, ktoré sú rozdelené na základe ich výživových údajov. Pyramídu obvykle delíme do štyroch poschodí - poschodia odspodu potom znázorňujú to, aké potraviny by sme mali konzumovať najviac.

  • Prvé, najnižšie položené poschodie tvoria suroviny, ktoré by mali byť základom nášho jedálnička. Zaraďujeme sem zemiaky, cestoviny , alebo ryžu a obilniny .
  • Druhé poschodie znázorňuje ovocie a zeleninu, ktorá by mala byť konzumovaná hlavne surová a minimálne tepelne spracovaná predovšetkým z dôvodu zachovania obsahu minerálnych látok, antioxidantov a ďalších bioaktívnych látok.
  • Tretie poschodie je tvorené mliečnymi výrobkami (presnejšie mliekom, jogurtom či rôznymi syry) a mäsom (predovšetkým rybacím a hydinovým) - jednoducho všetko, čo je zdrojom bielkovín .
  • Štvrté poschodie sa potom skladá z potravín, ktoré by mali byť konzumované s mierou, medzi ktoré patrí cukor alebo soľ , ale aj tuky.

Čo sú to RAW potraviny?

Takzvané "RAW" potraviny sú také potraviny, ktoré neprešli ani neboli nijako upravené teplotou vyššou ako 42° C. Za RAW potraviny tak môžeme označiť jedlo čerstvé, ktoré sa konzumuje predovšetkým v pôvodnej podobe, ale môže byť aj ďalej spracované, napr. Mleté, postrúhané či usušené.

RAW potraviny v obchodoch tak nájdeme najčastejšie v podobe sušených surovín, prípadne tyčiniek alebo raw pasty . Pamätajme však na to, že tieto produkty často obsahujú koncentrované množstvo energie a tiež cukrov (v prípade sušeného ovocia ).