Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Sprievodca svetom jogy: Ako si vybrať správnu lekciu?

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 28. 2. 2022
Sprievodca svetom jogy: Ako si vybrať správnu lekciu?
  • Joga patrí medzi najstaršie a najrozšírenejšie techniky cvičenia na svete

  • Okrem fyzických benefitov má aj blahodárne účinky na psychiku

  • Rôzne typy jogy majú odlišné prednosti a všetky pôsobia trochu inak – v dnešnom článku nájdete hneď 6 druhov tohto cvičenia

Joga naberá v posledných desaťročiach na popularite a nie je sa čomu diviť. Okrem fyzických výhod pôsobí aj na psychiku a stáva sa teda efektívnym „dva v jednom“. Kvôli svojmu starovekému pôvodu aj celosvetovej popularite je možné nájsť celú škálu rôznych typov. Dnešný článok sa zameria na šesť z nich. Okrem hlavných benefitov tu nájdete aj špecifické odporúčania, pre koho sa daný druh jogy hodí.

Prečo práve joga?

Už niekoľkokrát sme všeobecne spomenuli fyzické aj psychické benefity. Pokiaľ sa pozriete na tie najpopulárnejšie, patrí medzi ne určite celková úľava od stresu (joga pomáha znížiť hladinu kortizolu, „stresového hormónu“), zaistenie kvalitnejšieho spánku či lepšie držanie tela.

  • Ďalšie výhody tohto cvičenia nájdete v článku tu
  • Benefity jogy pre lepší spánok sme rozobrali tu

1. Základy s hatha jogou

Hatha je pomyselnou základňou pre všetky typy jogy. Sústredí sa predovšetkým na relaxáciu, meditáciu a postupné zlepšovanie flexibility. Zároveň ide o jeden z najobľúbenejších druhov – vďaka svojmu zameraniu na dychové cvičenia a jednoduchosti pozícií je ideálnou voľbou, ktorú nájdete v ponukách takmer každej posilňovne/fitness centra.

Pre koho?

Úplní začiatočníci, jedinci túžiaci po kvalitnom odpočinku s nižšími nárokmi na fyzickú stránku cvičenia.

2. Vypoťte sa na hot/bikram joge

Hoci sa hot a bikram joga čiastočne líšia, základ je rovnaký: robia sa v miestnostiach vyhriatych na 95 – 105 stupňov. Vďaka týmto vysokým teplotám sú oveľa efektívnejšie na zlepšenie flexibility. Zároveň s tým ale prichádzajú aj určité riziká: hot ani bikram jóga sa neodporúča tehotným ženám a ľuďom s nízkym tlakom.

Opatrne treba pristupovať aj v prípade pitného režimu (v priebehu lekcie je nutné dopĺňať tekutiny) a vykonávať jednotlivé pozície opatrne – vyššie teploty napomáhajú flexibilite, ale je taktiež jednoduchšie si nejaký sval natiahnuť.

Pre koho?

Mierne pokročilí až profesionáli, jedinci naklonení výraznejšiemu zlepšeniu flexibility.

3. Rýchla power jóga

Rýchlejšia, dynamickejšia, odlišnejšia. To sú tri slová dokonalo opisujúce power jogu, jeden z mála typov kladúci dôraz na svižný tok jednotlivých pozícií. Oveľa viac teda pôsobí na fyzickú stránku, kombinuje výkonný nárast sily a flexibility. Rovnako ako hatha patrí medzi populárne typy, ktoré nájdete vo väčšine fitness centier.

Pre koho?

Mierne pokročilí až profesionáli, jedinci túžiaci predovšetkým po zlepšení fyzickej kondície.

  • Ako je na tom vaša fyzička? Porovnanie s vojakmi, hasiči a policajtmi nájdete tu

4. Nájdite svoj flow s vinyasa jogou

Vinyasa je druh podobný power joge v zmysle dynamickejších zmien jednotlivých pozícií. Oveľa viac sa však sústredí na koordináciu prechodov s vaším dychom, ide teda o kvalitný vytrvalostný aj silový tréning. Zlepšenie fyzickej sily je zaručené, rovnako ako podpora relaxácie a zníženie hladiny stresu.

Pre koho?

Začiatočníci až profesionáli, jedinci túžiaci po ekvivalentnom progrese fyzickej i psychickej stránky.

obrázok z istockphoto.com

5. Prehĺbenie puta pomocou partnerskej a acroyogy

Acro joga je jeden z mála druhov praktizujúcich sa v skupinách, kombinuje v sebe prvky jogy a akrobacie. Rovnako ako vyššie uvedené podporuje nárast fyzickej sily, okrem toho však výrazne pôsobí aj na budovanie rovnováhy a koncentráciu (väčšina pozícií strieda umiestnenie na zemi čiastočne alebo úplne vo vzduchu).

Neopomenuteľným psychickým benefitom je aj prehĺbenie vzťahu s partnerom/partnerkou. Pri jednotlivých pozíciách je potrebná fyzická, psychická i dychová zohranosť páru obohacujúca ich citové puto.

Pre koho?

Mierne pokročilí až profesionáli, páry ktoré si želajú väčšiu fyzickú a predovšetkým psychickú zohranosť a podporu vzájomnej dôvery.

6. Nie je čas? Office joga pomôže!

Alebo: všade to ide, keď sa chce! Tzv. „kancelárska” joga je extrémne prospešný spôsob cvičenia zlepšujúci energetickú hladinu a podporujúci svalovú úľavu, predovšetkým v dolnej časti chrbta či ramenách. Tento typ sa špecializuje na jednoduché pozície, zvládnuteľné priamo od svojho stola v priebehu niekoľkých minút. Väčšinou ide o 8 rôznych pozícií zameriavajúcich sa na partie ohrozené sedavým spôsobom zamestnania.

Pre koho?

Začiatočníci až profesionáli, jedinci so sedavým zamestnaním túžiaci po uvoľnení predovšetkým z rôznych častiach chrbta.

Čo si z toho odniesť?

Joga právoplatne patrí k najpopulárnejším cvičebným technikám na svete, predovšetkým kvôli nepopierateľným benefitom pozitívne ovplyvňujúcim ľudskú fyzickú aj psychickú stránku. Okrem toho má celú škálu rôznych druhov a variácií, z ktorých môžete vyberať na základe svojich potrieb a vytúžených cieľov, či už ide o vytvarovanie postavy, zmiernenie stresu alebo kvalitnejší spánok.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________