Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Prejedol(a) si sa? Nevadí. Vieme, čo pomôže od pocitu ťažkosti a nafúknutého brucha

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 25. 12. 2021
Prejedol(a) si sa? Nevadí. Vieme, čo pomôže od pocitu ťažkosti a nafúknutého brucha

Vianoce bývajú veľkou a ťažkou skúškou pre naše zažívanie. Niekedy sa skrátka stane, že sa jednoducho prejeme. Hádžeme do seba jedno cez druhé, ale kto by odolal toľkým lákavým druhom koláčov od babičky, ktoré sú ešte sprevádzané slávnostným prípitkom s chlebíčkami v pozadí? To všetko následne môže spôsobiť nepríjemné problémy. Ako sa s nimi vysporiadať? Poradíme v našom článku.

1. Hlavne pokoj

Čas od času sa prejesť je normálne u každého z nás. Vianočné sviatky a oslavy s nimi spojené sú do veľkej miery o jedle, takže sa môže jednoducho stať, že to tak trochu preženiete. Jedno takéto prejedenie rozhodne nezruinuje vaše zdravie, ani postavu. Preto si to nijako nevyčítajte: mohlo by to viesť k zlému vzťahu k jedlu i sebe, čo často vyústi do začarovaného kruhu prejedania a nezmyselných reštrikcií. Skúste porozmýšľať, čo k prejedeniu viedlo, prečo sa to stalo a ako strávite nasledujúce dni.

  • Prečo sa cez Vianoce prejedáme? Pozrite sa na náš ďalší článok

2. Choďte sa prejsť alebo si zacvičte

Nebojte, na vysokohorský výstup vás nepoženieme. Ale taká ľahká prechádzka v pokojnejšom tempe pomôže rozhýbať trávenie a uviesť do normálu rozkolísanú hladinu krvného cukru. Radšej si ale neplánujte kopcovité terény. Poriadna makačka totiž nasmeruje krv skôr do svalov, namiesto do žalúdka, čo by viedlo skôr k spomaleniu trávenia. Pretiahnuť sa tiež môžete pri ľahšej joge.

Rovnako si môžete naplánovať aj nejaký ten workout. Len si nechajte väčší odstup od posledného jedla: minimom budú 3 – 4 hodiny, záleží ale aj na vašich individuálnych skúsenostiach.

obrázok z gettyimages.com

3. Hneď si neľahajte

Taký malý šlofíček alebo rovno poriadny šlofík sa môže javiť ako dobrý nápad, že? Avšak opak je pravdou. Pokiaľ si rovno po tom, čo ste to prehnali s jedlom, idete ľahnúť, bude vám pravdepodobne dosť ťažko. Spomalí sa zažívanie a pomyselnú korunu tomu nasadí väčšie riziko nepríjemného refluxu. Pokojne si oddýchnite, ale gauč nech radšej chvíľu počká. Medzitým možno napríklad stihnete umyť kopu riadu alebo vyraziť von.

4. Nezabudnite na vodu, ale opatrne s tou sýtenou

Voda je dobrý nápad, ale v tomto prípade je množstvo kľúčové. Ak by ste sa začali „prelievať“ na litre, celú situáciu by to mohlo skôr zhoršiť. Naopak primerané popíjanie v priebehu dňa bude to pravé. Prečo? Voda pomôže telu zbaviť sa nadbytku soli z jedla. A ruku na srdce, niektoré z vianočných jedál a pochutín sú práve také. Správny pitný režim je tiež prevenciou zápchy, ktorá by vašim nepríjemným pocitom ešte prihoršila.

Sýtenú vodu s bublinkami si ale radšej odpustite. Nafúknuté brucho by mohla ešte umocniť. Je to z toho dôvodu, že pri pití vody s bublinkami zároveň prehĺtame plyn, ktorým je voda nasýtená.

5. Naplánujte si ďalšie jedlo, jedzte v pokoji a vedome

Jasne, ten tretí tanier vianočných koláčikov alebo poriadnu misku zemiakového šalátu už nevrátite a ani to nie je potrebné. Tradičné jedlá k Vianociam už jednoducho patria, len niektoré z nich vo väčšom množstve nerobia dobre nášmu tráveniu, ktoré je po celý rok zvyknuté na jedlá ľahšie. Ďalšie dni si preto skúste dopredu naplánovať. Vyberte také jedlá, ktoré sú ľahšie, zároveň chutia skvele a budete sa na ne tešiť.

  1. Čo si takto predĺžiť atmosféru Vianoc s perníčkovým mugcakom ?​​
  2. Na obed farebné pečené papriky
  3. Na olovrant vajíčková nátierka s červenou repou
  4. A na večeru napríklad hrejivá krémová polievka z pečenej zeleniny

Okrem toho, čo jete, je nemenej dôležité aj to, ako to jete. Jedlo si vychutnávajte, nenechajte sa u neho rušiť a nehltajte. Uvidíte, že pôžitok z takto zjedeného obeda bude o triedu inde. Tiež oveľa ľahšie rozlíšite pocit sýtosti, keď už nie je potrebné v jedení pokračovať ďalej.

  • Ako jesť vedome? Poradíme v našom ďalšom článku

obrázok z istockphoto.com

Kedy poprosiť o pomoc?

Stáva sa vám často, že jete aj napriek pocitu sýtosti? Možno sami cítite, že sa prejedáte častejšie, než by vám bolo komfortné. Uvedomenie si problému je prvý a neskutočne dôležitý krok. Je prirodzené, že sa k tomu viaže pocit hanby. Nebojte sa ale poprosiť o pomoc či už psychológa, alebo nutričného terapeuta. Ideálna je kombinácia oboch profesií.

  • Myslíte si, že by ste mohli mať problém? Náš článok môže byť dobrým odrazovým mostíkom.

Čo si z toho odniesť?

Vianoce majú samozrejme aj iný rozmer, než je len jedlo a obžerstvo. Je to odpočinok, čas strávený s rodinou a priateľmi alebo výnimočná atmosféra. Na druhú stranu k vianočným sviatkom patrí aj tradícia v podobe jedla. To, že sa prejete alebo vám jedlo nesadne, sa môže stať. Pokiaľ sa tak stane, tak dúfame, že vďaka našim radám prípadné nepríjemnosti dobre zvládnete a ďalšie dni už sa zase budete cítiť fit.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________