Prečo je granola skvelou súčasťou raňajok?

Markéta Blahunková
Markéta Blahunková 29. 9. 2021
Uložiť článok
Prečo je granola skvelou súčasťou raňajok?

Stačí zapnúť akýkoľvek americký rodinný film alebo seriál a rozhodne v ňom nájdete scénu, kde rodina ráno sedí pri stole a konzumuje typické raňajkové cereálie. Tie však často patria medzi vysoko priemyselne spracované potraviny so zvyčajne dosť vysokým obsahom cukru a tuku.

Za ich zdravšiu obdobu sa často považujú müsli a granola. Sú tieto výroky pravdivé a je teda granola skutočne skvelou súčasťou nutrične vyvážených raňajok?

Na čo sa v článku zameriame

  • Aký je rozdiel medzi granolou a müsli

  • Z čoho sa granola a müsli vyrába

  • Prečo je granola skvelou potravinou na raňajky

Granola vs müsli

Müsli a granola sa vyrába z podobných surovín a ich nutričné hodnoty sú takmer identické, aj keď všeobecne máva granola vďaka vyššiemu obsahu tuku o niečo viac energie. Hlavné rozdiely spočívajú v odlišnom pôvode, vo výrobe, účele použitia a spôsobe konzumácie.

Müsli vytvoril na konci 19. storočia švajčiarsky lekár, ktorý sa zameriaval na liečbu pacientov pomocou vyváženej stravy. Müsli nie sú pečené a konzumujú sa buď v suchom stave, alebo zaliate vodou či mliekom. Môžete ich aj uvariť v mlieku a vznikne vám ovsená kaša.

Hoci je granola  trendy potravinou, nejde o žiadnu novinku a jej počiatky siahajú 158 rokov do histórie. Aj tú vymyslel lekár – James Caleb Jackson v roku 1863 v New Yorku. Jej základom boli celozrnné obilniny, orechy, sušené ovocie, olej, sladidlo (cukor, med, javorový sirup) a vďaka pečeniu mala chrumkavú konzistenciu, ako ju poznáme aj teraz. Granola sa väčšinou konzumuje studená samostatne, s mliekom či jogurtom a ovocím.

Základ dnes vyrábaných müsli a granoly zvyčajne tvoria obilniny (predovšetkým ovsené vločky), orechy, semená a sušené ovocie. Ďalšími pridanými surovinami môžu byť vločky kokosu, čokoláda, pseudoobilniny, ako je quinoa a proso, lyofilizované ovocie, sladidlá (med, cukor, sirupy, nízkoenergetická sladidlá).

obrázok z gettyimages.com

Prečo je granola taká skvelá?

Kvalitná granola môže poslúžiť ako ideálna súčasť raňajok alebo desiaty. Obsahuje totiž:

  1. Beta glukány a ďalšie zložky vlákniny: vďaka obsahu ovsených vločiek či iných obilnín a pseudoobilnín, orechov a semien. Čo sú beta-glukány a prečo sú také zdravé, sa dozviete v našom článku Ovsené vločky: Prečo by sme ich mali zaradiť do jedálnička?

  2. Nenasýtené mastné kyseliny: ich obsah je zaistený prítomnosťou orechov, semien a olejov s obsahom mononenasýtených a polynenasýtených mastných kyselín, ako je repkový, olivový či avokádový olej. Bolo preukázané, že nahrádzanie nasýtených mastných kyselín (maslo, tučné mliečne výrobky, mäsové výrobky, kokosový, palmový a palmojadrový tuk) v jedálničku, prispieva k udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi.

  3. Vitamíny a minerálne látky: samotná granola môže byť bohatým zdrojom niektorých mikronutrientov, ako je napríklad horčík, zinok, selén železo, vitamín E a vitamíny skupiny B. Kombináciou granoly s mliečnym výrobkom a čerstvým ovocím si zaistíte ešte vyšší prísun vápnika, horčíka, vitamínu D, vitamínu K, vitamínu C a ďalších bioaktívnych látok.

  4. Bielkoviny: celozrnné obilniny a orechy sú dôležitým zdrojom rastlinných bielkovín vo vašom jedálničku. Kombináciou granoly s mliečnym výrobkom si pokrm navyše obohatíte o živočíšne bielkoviny s vysokou biologickou hodnotou.

Ďalším argumentom, prečo zaradiť granolu do jedálnička, je aj jej vysoký obsah vlákniny a bielkovín, ktorý vás zasýti na dlhší čas. Granola sa bude teda hodiť do jedálnička aj tým, ktorí chcú chudnúť. Každodenný príjem vlákniny (odporúča sa min. 20 g), predovšetkým z potravín, ako sú ovsené vločky a ľanové semienka, navyše podporuje udržiavanie normálneho krvného tlaku, telesnej hmotnosti, hladiny cholesterolu v krvi a udržiava vaše črevá zdravé.

Nezabúdajte však na to, že kvôli obsahu semien, orechov, sušeného ovocia, čokolády, vločiek kokosu a oleja môže byť granola peknou kalorickou bombou. Je preto výhodnejšie konzumovať ju skôr v kombinácii s ďalšími potravinami, ako sú mliečne výrobky (biely jogurt, skyr, tvaroh, kefír) či ich vegánske alternatívy (s obsahom vitamínu D a vápnika prirodzene alebo fortifikáciou) a ovocie.

obrázok z depositphotos.com

Čo si z toho odniesť?

Granola môže byť skvelým spoločníkom pri raňajkách aj desiate. Vďaka obsahu orechov, semien, sušeného ovocia či čokolády môže mať síce vysokú energetickú hodnotu, ale aj vysoký obsah vlákniny, bielkovín, vitamínov a minerálnych látok.

Snažte sa odolať potrebe jesť granolu lyžičkou z krabice, aj keď je taká dobrá, ale konzumujte ju v kombinácii s kvasenými mliečnymi výrobkami a čerstvým ovocím. Výsledkom tak bude vyvážený a kvalitný pokrm, ktorý vám dodá energiu, makroživiny aj mikroživiny.

Pridaj sa k 31 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________