Potraviny

Vedeli ste, že zdravé potraviny nemusia byť len nudné a bezfarebné jedla bez chuti? Čo tak ovsená kaša s orieškovým maslom? Už máte vybraných svojich favoritov?

Radenie
:
Najpredávanejšie

Čo je zdravá výživa?

Zdravá výživa je určená k takému spôsobu stravovania, ktorý je vyvážený a telo vďaka zdravým potravinám získava potrebné látky v ideálnom pomere , medzi tieto látky patria napríklad bielkoviny, sacharidy, tuky, minerálne látky alebo napríklad enzýmy a ďalšie bioaktívne látky. Zásady zdravej výživy tkvie aj v predchádzaní chronickým chorobám a podpore a zlepšení celkovej psychickej i fyzickej kondície.

Prečo jesť zdravo?

Stravovanie korešpondujúce so zdravým životným štýlom je úzko späté nielen s fyzickým zdravím, ale silne tiež prispieva k zdraviu psychickému , aj keď si to málokto uvedomuje. Zdravá výživa však pre telo znamená oveľa viac : nielen že môže znížiť riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení či ostatných neduhov, medzi ktoré patrí cukrovka 2. typu, hypertenzia či obezity, ale taktiež podporuje naše myslenie a mozgové funkcie. Dôležitú úlohu zohráva aj v procese chudnutia a zmeny postavy , udržuje hladinu našej energie počas dňa a môže konečne zlepšiť aj naše problémy s pleťou. Dôvodov je teda mnoho!

Ako jesť zdravo?

Všeobecná a univerzálna rada ako zdravo jesť pravdepodobne neexistuje , pretože každému vyhovuje iný príjem, má iné zloženie tela či iný životný štýl, preto musíme spoznať naše návyky a naše telo .

Zmena jedálnička začína už na tých základných potravinách či maličkostiach, o ktorých takmer nepremýšľame – môžeme vymeniť biele pšeničné pečivo za celozrnné, obmedziť priemyselne spracované potraviny, jesť viac tých čerstvých a minimálne spracovaných a vyhýbať sa zbytočným konzervantom alebo umelým farbivám. Držíme Vám na tejto ceste palce!

Ako vyberať zdravé potraviny?

Najjednoduchší výber zdravých potravín budete mať v špecializovaných internetových alebo kamenných obchodoch. Ak nakupujete v inom obchode s potravinami, majte na pamäti základné druhy zdravých potravín :

  • Celozrnné cestoviny alebo hnedá ryža raw (obsahujú viac vlákniny a niektorých minerálnych látok ako ich alternatívy vyrobené z bielej múky)
  • Celozrnné pečivo, prípadne ražné s vysokým podielom vlákniny
  • Potraviny bez vysokého obsahu soli, cukru alebo farbív či konzervantov
  • Minimálne spracované potraviny – ovsené vločky, cereálie bez cukru, na maškrtenie naturálne oriešky alebo sušené ovocie
  • Čerstvé ovocie a zelenina - taký špenát alebo avokádo, to je niečo!
  • Losos, kvalitné bravčové alebo hovädzie mäso, kuracie alebo morčacie prsia
  • Neochutené mliečne výrobky, nesladené jogurty

Zdravých potravín je nekonečne veľa! Stačí si iba vybrať. Nezabudnite ale, že môžete nájsť zdravé potraviny aj na vašej záhradke (samozrejme, ak ste nejaké zasadili a následne sa o ne starostlivo starali).

Čomu sa vyvarovať?

Pri výbere potravín či varení musíme myslieť nielen na to, aké potraviny nakupujeme, ale aj na to, akým spôsobom ich pripravujeme. Taká ovsená kaša je síce skvelou zdravou raňajkami, ale ak ju zalejeme množstvom sirupu, marmeládou a posypeme morom čokolády - všetka snaha je preč. Čomu sa teda vyvarovať?

  • Nepreháňajme to so soľou, ale ani s cukrom
  • Jedzme minimum vyprážaných jedál
  • Snažme sa obmedziť príjem mäsa
  • Nejedzme veľa priemyselne vyrobených sladkostí, maškrtnime zdravo!
  • Nepime veľa alkoholu a sladených nápojov
  • Jedzme v pokoji, neponáhľajme sa a predovšetkým jedzme pravidelne, nie nárazovo!
  • Sledujme zloženie potravín, dbajme na vyváženosť jedálnička

Čo je to pyramída zdravej výživy?

Pyramída zdravej výživy alebo výživová pyramída je zobrazenie skupín potravín, ktoré sú rozdelené na základe ich výživových údajov. Pyramídu obvykle delíme do štyroch poschodí – poschodia odspodu potom znázorňujú to, aké potraviny by sme mali konzumovať najviac.

  • Prvé, najnižšie položené poschodie tvoria suroviny, ktoré by mali byť základom nášho jedálnička. Radíme sem zemiaky, cestoviny , alebo ryžu a obilniny .
  • Druhé poschodie znázorňuje ovocie a zeleninu, ktoré by mali byť konzumované hlavne surové a minimálne tepelne spracované predovšetkým z dôvodu zachovania obsahu minerálnych látok, antioxidantov a ďalších bioaktívnych látok.
  • Tretie poschodie je tvorené mliečnymi výrobkami (presnejšie mliekom, jogurtom či rôznymi syrmi) a mäsom (predovšetkým rybím a hydinovým) – jednoducho všetko, čo je zdrojom bielkovín .
  • Štvrté poschodie sa potom skladá z potravín, ktoré by mali byť konzumované s mierou, medzi ktoré patrí cukor alebo soľ , ale aj tuky.

Čo sú to RAW potraviny?

Takzvané „RAW“ potraviny sú také potraviny, ktoré neprešli ani neboli nijako upravené teplotou vyššou ako 42 °C. Za RAW potraviny tak môžeme označiť jedlo čerstvé, ktoré sa konzumuje predovšetkým v pôvodnej podobe, ale môže byť aj ďalej spracované, napr. pomleté, nastrúhané či usušené.

RAW potraviny v obchodoch tak nájdeme najčastejšie v podobe sušených surovín, prípadne tyčiniek alebo raw pasty . Pamätajme však na to, že tieto produkty často obsahujú koncentrované množstvo energie a tiež cukrov (v prípade sušeného ovocia ).