Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Posadnutosť pitným režimom: koľko vody už je veľa a ako to spoznať?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 9. 12. 2021
Posadnutosť pitným režimom: koľko vody už je veľa a ako to spoznať?

Keď príde reč na pitný režim, je ľahké dostať sa k myšlienke, že čím viac pijete, tým lepšie. Pitný režim považujeme za extrémne dôležitú súčasť zdravého životného štýlu: okrem iného pomôže s chudnutím, svoju rolu hrá vo vzhľade a pružnosti pleti alebo športovom výkone. Lenže koľko je správne množstvo? A čo ak to s nímpreženiete? Na to sa pozrieme v dnešnom článku.

Všetci sme už azda niekedy počuli, že voda je podstatnou súčasťou každej bunky nášho tela a vypiť by sme mali aspoň osem pohárov vody denne. Je to síce veľmi nepresné odporúčanie, ale pre predstavu minimálneho množstva na začiatok stačí. Rovnako ako so všetkým aj tu sa však dobrá snaha môže premeniť na extrém a neprimeranú hydratáciu. A vtedy nastáva problém.

Pitný režim dôležitý je, ale…

Nenechajte sa zmiasť úvodom článku. Pitný režim naozaj dôležitý je a rozhodne by sme naň nemali zabúdať. O tom, koľko a čoho piť alebo ako vám pomôže schudnúť, sme písali tu:

Hoci časť ľudí má problém piť dostatočne, treba si dávať pozor aj na opačný extrém: a to na nadmernú konzumáciu tekutín, ktorá má vážne zdravotné následky rovnako ako dehydratácia. Aké?

obrázok z gettyimages.com/Fabrice Lerouge

Koľko vody je príliš a ako to škodí?

Čo sa týka pitného režimu, je ťažké vám dať jedno univerzálne číslo, ktorým sa riadiť. Množstvo je ovplyvňované faktormi, ako je vek, pohlavie alebo fyzická aktivita. Čo je pre jedného akurát, pre iného môže byť príliš. Odraziť sa ale môžeme od množstva 30 – 45 ml/kg hmotnosti.

Optimálny pitný režim totiž nesúvisí len s príjmom tekutín ako takých: dôležitý je na udržiavanie stáleho vnútorného prostredia. Ak budete piť príliš, môže to narušiť rovnováhu elektrolytov, čo následne vedie k hyponatrémii (nízkym hladinám sodíka v krvi).

Zdravé obličky majú schopnosť nadbytočnú a nepotrebnú vodu vylúčiť, ale iba obmedzenou rýchlosťou, a to zhruba 800 – 1000 ml za hodinu. Neznamená to, že po prekročení tejto hranice ste ohrození na živote, ale snažte sa do nej vojsť. Z toho dôvodu je fajn si pitný režim rozložiť do priebehu celého dňa. Nie po celom dni s treštením v hlave zistiť, že ste vypili pohár vody a všetko chcieť naraz dohnať.

Ako spoznám, že pijem zbytočne veľa?

Prvé známky toho, že to s pitným režimom preháňate, sú prekvapivo ľahko rozpoznateľné. V kúpeľni a na záchode ste ako doma a vstávať musíte niekoľkokrát za noc? Potom je na čase s pitím pribrzdiť. Napovie aj farba moču: je úplne bezfarebná.

Vážnejšie prejavy vyššie zmienenej hyponatrémie sú ľahko zameniteľné s dehydratáciou. Patria k nim:

  • zmätenosť

  • nutkanie na zvracanie 

  • únava

  • slabosť

  • strata koordinácie

V tom prípade bude rozhodne na mieste vyhľadať lekára, ktorý vykoná krvné testy a navrhne ďalší postup.

obrázok z istockphoto.com

Kto by mal zbystriť najviac?

Venujete sa vytrvalostným športom a neodradí vás ani horúce počasie? Pri náročných pretekoch v takom počasí sa straty potu môžu vyšplhať až do niekoľkých litrov a je potrebné ich nahradiť. Je ale dôležité si uvedomiť, že čistá voda nebude tým nápojom, po ktorom treba siahnuť. Lepší bude iónový nápoj s elektrolytmi. S výberom pomôže náš článok.

Nadbytočné množstvo čistej vody počas / po výkone môže viesť až k hyperhydratácii a hyponatrémii, keď sa znižuje plazmatická hladina sodíka. To ale neznamená, že by ste pri športe nemali viac piť. V horúčave to platí dvojnásobne. Aj pri bežnej aktivite je dôležité dopĺňať tekutiny priebežne, nie naraz.

Týka sa to nielen vytrvalcov. Patríte medzi pravidelných návštevníkov fitka a nosíte so sebou niekoľkolitrové barely s vodou, ktoré ešte pre istotu dopĺňate? Ani tu nie je na mieste to preháňať. Alebo sa možno snažíte schudnúť a myslíte si, že vodou zaženiete všetok hlad a chute. To nie je cesta: ak pociťujete veľký hlad a chute, je to skôr prejavom nedostatočného jedálnička ako po stránke energie, tak aj živín.

Čo si z toho odniesť?

Dostatočný pitný režim so sebou nesie množstvo benefitov. Myslite ale na to, že neexistuje žiadne univerzálne množstvo pre každého z nás. Je potrebné zohľadniť množstvo faktorov. Problémom sú oba extrémy: ako nedostatočný pitný režim, tak aj pitie nadbytočného množstva vody. Ako teda poznať, že pijete akurát?

  • pravidelne (ale nie príliš často) chodíte na WC

  • máte svetložltý moč

  • tak akurát sa potíte

  • vaša koža je elastická

  • nepociťujete smäd

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________