Tento článok obsahuje dlho neaktualizované oznámenia. Odporúčame vyhľadať článok s novším dátumom publikácie.

Nebuďte otrokmi športových hodiniek. Prečo je niekedy lepšie vyraziť na tréning bez nich?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 20. 1. 2022
Nebuďte otrokmi športových hodiniek. Prečo je niekedy lepšie vyraziť na tréning bez nich?

Športové hodinky a ďalšie „wearables“ sú skvelými sluhami, ale zlými pánmi. Aktuálne modely sú totiž bez preháňania také malé prenosné laboratórium. Pokiaľ si ich zapnete na behanie, prezradia vám o vašom bežeckom výkone prakticky všetko. Veľakrát ešte oveľa viac, než koľko v skutočnosti chcete a potrebujete počuť.

Používanie športových hodiniek môže posunúť vaše tréningové snaženie o úroveň dopredu. Stále však existujú situácie, kedy je lepšie nechať ich radšej doma vypnuté a vyraziť na tréning bez nich.

Ako nám športové hodinky uľahčujú život?

Zatiaľ čo ešte pred 5 – 10 rokmi sa na športové hodinky nazeralo ako na technickú vymoženosť, dnes sa z nich stala úplne bežná súčasť našich životov. Športovci ich používajú rutinne na väčšinu svojich tréningov, umožňujú im totiž detailne rozobrať tréning do posledného detailu vďaka množstvu funkcií:

  1. Dokážu zmerať tepovú frekvenciu. Z jeho zmien je možné odhadnúť trénovanosť športovcov a parameter VO2 max. Športovci sa vďaka tepovej frekvencii dozvedia, akú intenzívnu záťaž práve vykonávajú a v akej „zóne intenzity“ sa vyskytujú.

  2. Odhadnú výdaj kalórií. Športové hodinky dnes úplne bežne udávajú množstvo spálených kalórií ako počas tréningu, tak v rámci celého dňa.

  3. Zhodnotia váš spánok. Vďaka pohybom a meraniu tepovej frekvencie algoritmy v športových hodinkách dokážu taktiež vyhodnotiť kvalitu vášho spánku.

  4. Merajú rýchlosť, tempo a tréningové časy. To už síce dokázali prastaré stopky s dvoma tlačidlami, ale aj tak by sme tieto údaje nemali zanedbávať. Meranie času sa totiž aj v profesionálnom športe používa dodnes veľmi často.

Znie to ako dokonalé zlepšenie celkovej úrovne vášho športového trénovania a strmý posun smerom nahor. A často to skutočne tak je. Avšak niekedy nám môžu športové hodinky aj pekne uškodiť.

obrázok z istockphoto.com

Kedy je lepšie športové hodinky radšej nechať doma na stole

Znie to možno prekvapivo, ale niekedy môžete urobiť lepšie, keď vyrazíte na tréning bez hodiniek len s vlastnou hlavou. Platí to najmä vo chvíli, keď vám všetky tie údaje a čísla začnú pomaly prerastať cez hlavu. Ako to spoznať? Napríklad v nasledujúcich prípadoch.

  1. Keď sa vám tréning bez športových hodiniek zdá menejcenný. Napríklad až tak veľmi, že naň bez hodiniek na ruke vôbec nejdete (naozaj sa to stáva!). V takej chvíli stojí za to zamyslieť sa nad tým, aké sú vlastne vaše ciele.

  2. Keď neúplné koliesko znamená hotovú večernú depresiu. Poznáte ten pocit, keď vám nechýba veľa do uzavretia kolieska aktivity, ale súčasne dosť na to, aby sa to zvládlo večerným pochodením po byte? Ak je pre vás podobná situácia zdrojom večerných starostí, je namieste spozornieť.

  3. Keď sa tréning premení na posadnutosť číslami. Dáta a grafy získané zo športových hodiniek rozhodne môžu byť užitočné. Nezabudnite ale vyhodnotiť aj vlastné pocity z tréningu. V nich leží totiž ešte viac cenných informácií, ktoré sú len zašifrované inak ako v prehľadných tabuľkách na displeji mobilu.

Niekedy však stojí za to vyraziť na tréning bez športových hodiniek aj vo chvíli, keď žiadny z týchto problémov nepociťujete. Napríklad v nasledujúcich situáciách:

  1. Potrebujete si vyčistiť hlavu a idete si zabehať. Nemá zmysel si hlavu navyše zahlcovať informáciami, o ktoré vám vlastne v danej chvíli ani príliš nejde.
  2. Máte čerstvo po skončení sezóny a nechcete prísť o natrénované objemy. Vaša výkonnosť pravdepodobne trochu opadne, takže ak cítite, že by vám to robilo starosti, radšej hodinky odložte.

  3. Z rôznych dôvodov tušíte, že dnes to určite nebude ono. Rôzne faktory môžu viesť k tomu, že podmienky na tréning nebudú v daný deň úplne optimálne (nevyspanie, pracovný stres, vynechanie obeda a pod.). Ak vás stresuje, že vám hodinky budú hlásiť, koľko strácate na svoju bežnú výkonnosť, radšej ich vypnite.

Nezabudnite na to, že športové hodinky za vás netrénujú

Trénujete totiž vy. Preto, ak vám športové hodinky z rôznych dôvodov nevyhovujú, nemusíte ich používať. Skvelé výkony môžete dosiahnuť aj bez nich.

U mnohých profesionálov by ste preto športové hodinky hľadali márne. Napríklad taký Steve Jones zabehol v roku 1984 svetový rekord v maratóne a keďže nemal žiadne hodinky, až do cieľovej rovinky o tom ani netušil. Olympijský maratónec Trevor Hofbauer vyhral kanadský maratón bez hodiniek v roku 2019.

Čo si z toho odniesť?

Športové hodinky sú úžasný nástroj, ktorý pomáha analyzovať športový tréning a zaznamenávať priebežné pokroky. Niekedy je však tých informácií toľko, že z nich rekreačný športovec môže mať doslova zamotanú hlavu. Váš tréning bez nich nie je o nič menejcennejší ako ten, ktorý zvládnete s hodinkami na ruke. Športové hodinky totiž za vás netrénujú, všetku prácu musíte urobiť stále len a len vy.

Nedovoľte hodinkám, aby vás zbytočne stresovali. Ak máte pocit, že k tomu niekedy dochádza, skúste ich odložiť a ísť na niekoľko tréningov bez nich. Keď nič iné, tak aspoň po dlhšej dobe opäť vyskúšate, aké je to vyhodnocovať svoj tréning len na základe vlastných pocitov.

Pridaj sa k 36 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________