Mindfulness může pomoci s emočním jedením i s partnerskými vztahy, říká lékařka Zuzana Špačková

Erika Zajacová
Erika Zajacová pred 14 dňami
Mindfulness může pomoci s emočním jedením i s partnerskými vztahy, říká lékařka Zuzana Špačková
Foto: Archiv Zuzany Špačkové

Poznáte to omieľané "byť najlepšou verziou seba?" Snažiť sa dostať zo seba maximum a splniť stanovené ciele ženie dopredu mnohých z nás. Nové PR na drepe, vysnívaná forma, povýšenie v práci - pre každého to je niečo iné.

Mať ciele, plány a systematicky pracovať na ich plnení je dôležitou súčasťou života. Problém je, keď nás ciele natoľko pohltia, že nám už neostane energia na ďalšie veci a cítime, že “toto nie je to, ako by sme sa chceli cítiť”.

Príliš veľa podnetov, nedostatok oddychu, náročné skúškové. Postupne na druhú koľaj neodsúvame iba seba, ale aj blízkych. Nedá sa nám sústrediť, môžeme byť podráždení a máme pocit, že si prestávame užívať život.  

Ako tieto náročné obdobia zvládnuť? Mindfulness vám môže pomôcť naučiť pozorovať vaše myšlienky bez toho, aby ste na ne museli reagovať. Cieľom je, aby ste aj vo vypätých situáciách dokázali vnímať prítomnosť - a chvíľu “iba byť”. A že sa to môže v živote naozaj hodiť - o tom sme sa rozprávali s lekárkou z Psychiatrickej kliniky FN Brno - Zuzanou Špačkovou. 

 Čo sa v dnešnom článku dozviete?

  • Ako môže mindfulness zlepšiť váš partnerský vzťah

  • Prečo by sme sa mali naučiť vnímať prítomnosť a plne sústrediť na jednu vec

  • Kde by sme mali v dnešnom uponáhľanom svete hľadať šťastie

  • Ktoré aplikácie vám môžu pomôcť zlepšiť sústredenie, naštartovať kreativitu a zvýšiť efektivitu

5 životných situácií, kedy vám mindfulness pomôže

1. Keď ste zavretí doma, bez záľub a stretnutí s priateľmi

V hlave nemáme iba pekné myšlienky. Ak k tomu pridáme aktuálnu situáciu, v dôsledku ktorej sme stratili kontrolu nad mnohými vecami v našom živote (posilňovanie, voľný pohyb, stretnutia s priateľmi), môžu nám negatívne myšlienky a emócie narobiť v hlavne poriadny neporiadok.

Tréning mindfulness vám môže pomôcť lepšie zvládať svoje emócie a nekonať impulzívne

„Tak, ako nás mindfulness učí vnímať prítomnosť a vlastné telo, učí nás dokázať urobiť krok späť - myšlienky pozorovať, ale nie sa nimi nechať vždy strhnúť. Snažíme sa získať priestor na našu reakciu a udržať si určitý odstup,“ vysvetľuje Zuzka.

Mindfulness může pomoci s emočním jedením i s partnerskými vztahy, říká lékařka Zuzana Špačková

2. Keď ste nahnevaní, ale vašou reakciou nechcete situáciu ešte zhoršiť

Uvedomenie si, že môžeme pociťovať určité emócie aj bez toho, aby sme na ne museli fyzicky reagovať, môže byť pre mnohých ľudí oslobodzujúce.

Mindfulness vám daruje čas rozhodnúť sa

Cvičenie mindfulness môže pomôcť vo vypätých situáciách. Je dôležité pripustiť si, že to, čo sa deje v nás a okolo nás je jedna vec, naša reakcia druhá. Podľa Zuzkiných slov nás cvičenie mindfulness učí vytvoriť priestor na to, aby sme mohli na danú situáciu reagovať s rozvahou.

Nie každá myšlienka či emócia vás musí strhnúť k nepremyslenej reakcii

„Vďaka cvičeniu mindfulness sa učíme vytvoriť si odstup a získame okamih času naviac, kedy sa môžeme rozhodnúť, že nebudeme reagovať impulzívne – napríklad kričať či stiahnuť sa,“ vysvetľuje Zuzka.

Ak nebudeme v partnerských alebo všeobecne v medziľudských vzťahoch reagovať impulzívne, je oveľa menšia pravdepodobnosť vzniku hádky. Konflikty sa dajú riešiť aj s pokojom a rozvahou – a k niečomu podobnému nám mindfulness môže pomôcť smerovať.

3. Keď chcete zlepšiť vaše sociálne zručnosti a pracovať na medziľudských vzťahoch

Na prvé prečítanie to môže znieť ako pritiahnuté za vlasy. „Ako môže meditačná technika zlepšiť to, ako vychádzam s druhými ľuďmi?“

Dokáže mindfulness pomôcť s partnerským vzťahom?

Ďalším spôsobom, kedy môže byť mindfulness užitočné vo vzťahu je schopnosť naučiť sa venovať druhému našu plnú pozornosť. „Keď sedím s druhým človekom – a môže to byť partner, známy alebo pacient – a orientujem sa len na to, čo je medzi nami a nepremýšľam nad tým, čo bude na obed – ten druhý to pozná. Ak ho nebudem iba počúvať, ale plne mu načúvať.“

Mindfulness může pomoci s emočním jedením i s partnerskými vztahy, říká lékařka Zuzana Špačková

4. Keď ste zvyknutí riešiť negatívne emócie jedlom, cigaretami alebo alkoholom

Ak prídu nepríjemné emócie, máme tendenciu buď utekať, alebo impulzívne konať. Niekto to rieši alkoholom, ďalší fajčí. Iní ľudia nadväzujú nefunkčné vzťahy a problémy riešia sexom.

Iný príde domov a cíti sa sám alebo sa nudí, tak začne jesť a skončí pri prejedaní.

„V hlave nemáme iba príjemné veci. Ale keď budeme viac všímaví tu a teraz, môžeme byť lepšie v kontakte so svojimi emóciami,“ hovorí Zuzka.

5. Keď chcete byť šťastní

Aké jednoduché, však? A predsa – keď sa ľudí spýtate, ako sa majú, málokedy povedia, že sú šťastní. Majú veľa práce, nechudnú, šéf im nedá viac peňazí... Ale naozaj je naše šťastie závislé od toho, čo a koľko máme?

Zuzka má aj v tomto jasno: „Je dôležité vnímať, či je možné byť šťastný aj s tým, čo je teraz. Neznamená to, že nechceme dosiahnuť svoje ciele alebo že si ich nestanovujeme. Ale nestaviame naše šťastie na tom, čo príde. Hľadajme šťastie v tom, čo máme – a nie v tom, čo príde v budúcnosti.“

Keď vnímame prítomnosť, sme šťastnejší

„Existuje zaujímavá štúdia, kedy sa vedci pomocou mobilnej aplikácie pýtali ľudí, čo práve robia, na čo pri tom myslia a či sú šťastní.  Zistili, že v okamihu, kedy sa naša myseľ túla a nevenuje sa plne aktuálnej činnosti, nie sme zďaleka takí spokojní. Náš mozog má skrátka rád, keď nás nejaká činnosť pohltí na 100 %,“ hovorí Zuzka.

Dobrá správa je, že sa to môžeme naučiť. Okrem kurzov a skúsených lektorov, ktorých Zuzka odporúča ako prvú možnosť, môžete skúsiť aj niektoré užitočné mobilné aplikácie. 

Mindfulness může pomoci s emočním jedením i s partnerskými vztahy, říká lékařka Zuzana Špačková

Tipy na mobilné aplikácie, ktoré pomôžu s produktivitou aj sústredením

1. Aplikácia Headspace

Čo je to? Aplikácia Headspace funguje na princípe vedenej meditácie. Jedinou podmienkou je vedieť po anglicky, aby ste mohli nasledovať pokyny. Dostane vás jej jednoduchosť a prehľadnosť.

Zaujímavé je, že Headspace bola súčasťou viacerých výskumov zaoberajúcich sa mentálnym zdravím a produktivitou. Výsledok? Zvýšila radosť z práce, schopnosť sústrediť sa, znížila stres a podráždenosť (2).

Ako to funguje? Pre zahájenie meditácie si vytvoríte konto alebo pokračujete jednoducho cez facebook.  Aplikácia ponúka niekoľkodňovú skúšobnú verziu, potom máte možnosť zakúpiť si členstvo.

Headspace bola hodnotená ako najlepšia aplikácia zaoberajúca sa mindfulness (1) a dokopy má viac ako 30 miliónov stiahnutí.

Čo na to Zuzka? „Headspace je veľmi šikovná aplikácia hlavne pre začiatočníkov. Tiež som ju používala, dokonca som si rok platila aj členstvo. Spätne hodnotím, že sa mi to oplatilo.“

Poznáte techniku Pomodoro?

Čo je to? Pomodoro je spôsob organizácie času, ktorý strieda 25-minútové pracovné intervaly s 5-minútovými prestávkami. Tie tvoria dokopy jeden blok. Po štyroch cykloch sa odporúča zaradiť dlhšiu (približne 30 minútovú) prestávku.

Čo na to Zuzka? „Myslím, že pre veľa ľudí to môže byť užitočná vec: vedieť, že majú obmedzený čas, počas ktorého môžu venovať 100 % pozornosti jednej úlohe.“

2. Aplikácia Forest: Stay focused

Čo je to? Mobilná aplikácia Forest: Stay focused, ktorá vás motivuje nekontrolovať pri práci každých pár minút telefón. Funguje na podobnom princípe ako mnoho ďalších aplikácií využívajúcich princíp techniky Pomodoro, no robí to (pre niektorých) účinnejšie:  za každých 30 minút, počas ktorých sa telefónu nedotknete, zasadíte jeden strom. 

Ak telefón skontrolujete, váš stromček zahynie. Na konci dňa si môžete zrátať vaše vyrastené stromčeky a ktovie, možno sa vám podarí vypestovať celý les 😊.

Čo na to Zuzka? „Túto aplikáciu som využívala, keď som sa učila na štátnice. Človek si zasadí stromčeky a keď chytí telefón, stromček zomrie. Je to jednoduchý, ale účinný spôsob, ako sa donútiť učiť sa.“

Aktin Whey protein
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________