Sú vajcia zdravé? Najstaršia dilema výživy očami modernej vedy

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 17. 11. 2021
Uložiť článok
Sú vajcia zdravé? Najstaršia dilema výživy očami modernej vedy

Už v roku 1968 sa verejnosti odporúčalo dodržiavať príjem cholesterolu do 300 mg denne, čo je množstvo, do ktorého sa nezmestia ani dve vajcia. Aj s tým jedným vajíčkom denne by ste si však v tom čase žili na vysokej nohe, pretože American Heart Association ich odporúčala zjesť maximálne tri týždenne. Zdalo sa to byť nad slnko jasné: tukové usadeniny na stenách ciev sú z veľkej časti tvorené cholesterolom a vedecké štúdie na zvieratách navyše ukázali, že kŕmenie zvierat krmivom s vysokým obsahom cholesterolu môže zvýšiť jeho hladinu v tele.

Potom sa však veci dali do pohybu. Obmedzenie počtu vajec na 3 týždenne zmizlo zo zoznamu odporúčaní v roku 2002 a v roku 2013 tá istá asociácia zrušila obmedzenie cholesterolu. Navyše sa vajcia časom stali horúcim kandidátom na superpotravinu roka. Ako to teda naozaj funguje?

Môžeme nájsť cholesterol vo vajciach?

Cholesterol sa vo vajciach skutočne nachádza. V jednom veľkom vajci sa nachádza približne 180 mg, z toho približne dve tretiny vo forme LDL-cholesterolu a zvyšná tretina vo forme HDL-cholesterolu. V porovnaní s inými potravinami obsahujúcimi cholesterol možno dokonca povedať, že je jedným z najbohatších zdrojov cholesterolu:

Množstvo cholesterolu na 100 g
Celé vajce300 mg
Tučný syr96 mg
Bravčová pečeň188 mg
Hovädzí steak55 mg
Sardinky142 mg

Väčšinu cholesterolu si telo vytvára samo

Cholesterol je pre ľudský organizmus nevyhnutná látka, ktorá má mnoho životne dôležitých funkcií. Pravdepodobne aj z tohto dôvodu telo monitoruje jeho produkciu a samo ho produkuje v pečeni. Predpokladá sa, že ľudské telo denne vyprodukuje približne 850 mg cholesterolu. Ak pravidelne každý deň zjeme jedno vajce, dodáme telu približne 180 mg cholesterolu. Odhaduje sa, že z tohto množstva sa v priemere absorbuje 56 %, t. j. približne 100 mg z jedného vajca. V porovnaní s vlastnou produkciou organizmu ide o pomerne malé množstvo.

Organizmus navyše s množstvom cholesterolu v tele dokáže pracovať a dokáže regulovať jeho tvorbu. Robí to napríklad tak, že tlmí vlastnú tvorbu alebo zvyšuje tvorbu žlčových kyselín, ktorými sa cholesterol prirodzene vylučuje z tela.

obrázek z istockphoto.com

Môžu byť vajcia príčinou zvýšenej hladiny cholesterolu?

Dúfame, že vás nesklame nejednoznačná odpoveď „môže, ale nemusí“. Niektoré štúdie pozorovali zvýšenie cholesterolu pri pravidelnej konzumácii vajec, iné zase nie.

Základom je však toto:

  • Hoci je celkový cholesterol rizikovým faktorom cievnych ochorení, pomer medzi LDL a HDL cholesterolom je výpovednejší. Ukazuje sa, že pravidelná konzumácia vajec (1 až 3 vajcia denne) na tento pomer nemá žiadny vplyv.

  • Z tohtoročnej vedeckej publikácie vyplýva, že konzumácia vajec sama o sebe nezvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Zvýšenú pozornosť by mali venovať seniori pri konzumácii vyššej ako  5 – 6 vajec týždenne.

Ak sa vám teda od predchádzajúcej návštevy lekára mierne zvýšila hladina cholesterolu, zvážte, či nezačnete do svojho jedálnička pravidelne zaraďovať vajcia. Zamerajte sa najmä na pomer medzi LDL a HDL cholesterolom a prípadné výsledky vždy prediskutujte so svojím lekárom.

Zdraví ľudia sa nemusia obávať, no nezabúdajte na preventívne vyšetrenia

Ak už máte zvýšenú hladinu cholesterolu alebo trpíte familiárnou hypercholesterolémiou, mali by ste si na konzumáciu vajec dávať pozor. V tomto prípade by ste nemali prekročiť limit 1 vajíčka denne a mali by ste pravidelne chodiť na kontroly k svojmu lekárovi. Zdraví jedinci sa nemusia obávať konzumácie vajec. Dôležitá je však aj prevencia a odporúča sa, aby ste si od 20. roku života aspoň raz za päť rokov nechali zmerať hladinu cholesterolu.

obrázek z istockphoto.com

Vajíčka v kocke: zdroj vynikajúcich bielkovín a množstva vitamínov a minerálov

Ak na chvíľu zabudneme na túto cholesterolovú chybu krásy, vajcia sa stanú nutrične nabitou potravinou, ktorá by vo svojej komplexnosti len ťažko hľadala konkurenciu.

  1. Vaječné bielkoviny sú spolu s bielkovinami materského mlieka jedným z najkvalitnejších zdrojov bielkovín. Podľa niektorých kritérií sa dokonca považujú za „ideálnu bielkovinu“, ktorá slúži ako referencia na určovanie kvality iných bielkovín.

  2. Vajíčka sú zároveň aj vhodným zdrojom minerálov. Osobitnú pozornosť si zasluhuje relatívne vysoký obsah železa a zinku, ktoré sú často v strave nedostatkové. Dve veľké vajcia obsahujú 11 % dennej dávky zinku a 8 % dennej dávky železa.

  3. Netreba zabúdať ani na dôležité vitamíny. Vajcia sú veľmi dobrým zdrojom vitamínu D (takmer 25 % dennej dávky na 1 kus) a vitamínu A, ktorý obsahuje takmer 10 % dennej dávky na 1 kus.

A ešte jedna vec. Žĺtok má vysoký obsah karotenoidov, z ktorých najbohatšie sú luteín a zeaxantín. Tie majú nielen ochranný účinok na zrakový systém, ale pomáhajú aj chrániť telo pred oxidačným stresom.

Čo si z toho odniesť?

Vajcia sú komplexná potravina, ktorá okrem kvalitných bielkovín a tukov obsahuje aj široké spektrum nepostrádateľných vitamínov a minerálov. V širokej verejnosti sú však vajcia známe najmä pre svoj vysoký obsah cholesterolu. Ten síce môže zvýšiť hladinu cholesterolu v krvi, no nemusí to nevyhnutne znamenať, že to zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Pokiaľ nemáte problémy s vysokým cholesterolom a konzumujete v priemere 2 vajcia denne, nemusíte si s cholesterolom vo vajciach vôbec lámať hlavu. Napriek tomu si však aj tak dávajte pravidelne zmerať hladinu cholesterolu, aby ste mohli včas odhaliť prípadný problém.

Pridaj sa k 32 tis. odberateľov

Každému z nich raz týždenne vyberáme tie najlepšie články, ktoré sú určené 100% práve jemu.

Odoberať
Páči sa mi Uložiť článok
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________